Facebook


Instagram

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet


2025-06-04

Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Bild:Layher AB
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.


Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar om det utmanande uppdraget att färdigställa betongarbetet längst ut på Blå linje till Nacka, där en specialdesignad plattformslösning från Layher haft en avgörande roll.


Stockholm är en av Europas mest snabbväxande storstadsregioner, och för att förbättra resmöjligheterna utvidgas tunnelbanenätet. Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort och Skanska har fått i uppdrag av Region Stockholm att färdigställa sista delsträckan: 1,2 kilometer spårtunnlar med tre uppgångar i Nacka.

Här bygger Skanska två biljetthallar, en plattform, ett 50 meter djupt hisschakt, ett rulltrappsschakt om 90 meter som blir Sveriges längsta och en ventilationsbyggnad. Ett så omfattande och komplicerat projekt djupt nere i berget kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

– Vi har haft ett nära samarbete med Layher i flera delar av projektet, säger Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska. En av de viktigaste lösningarna har varit de plattformar och ställningssystem som möjliggjort vårt arbete i rulltrappsschaktet.

 

"Det är mycket komplext att bygga ställning i 27 graders lutning, som vi gjort i rulltrappsschaktet. Men också det mest spännande", säger Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska.

Lyckat precisionsarbete tack vare 3D-modeller

Där rulltrappsschaktet skapades gav bergrummet på vissa ställen bara en meters marginal. Här har en specialdesignad plattformslösning från Layher varit avgörande.

– Utifrån våra ritningar har Layher hjälpt oss att skapa 3D-modeller, så att vi kunde säkerställa att konstruktionen fick plats och garantera en säker arbetsmiljö, berättar Markus Liljekvist.

För att skapa det 50 meter djupa hisschaktet med sex hissar krävdes en flexibel ställningskonstruktion. Här monterades Layhers Allround-system i etapper för att möjliggöra gjutningen av betongfundamentet och därpå klackar som ska bära områdets utrymningstrappor.

– I detta fall tog vi fram en ritning och en 3D-modell i samarbete med Layher. På plattformen har vi använt Layhers aluminiumbalk TwixBeam och påfört en 40 meter hög ställning, på vilken vi sedan kunde gjuta klackarna.

Ställningsmontage i trång ventilationsbyggnad

En annan spektakulär utmaning i projektet är ventilationsbyggnaden ovanpå ett 40 meter djupt schakt med en diameter på fem meter. För att konstruera det användes en metod som vanligtvis brukas inom gruvindustrin, raiseborrning, där en enorm borrkrona gradvis äter sig upp genom berget. Att montera ställning i detta vertikala, trånga schakt var möjligt tack vare avancerad ingenjörskonst och ett noggrant precisionsarbete.

För ställningsbyggnation anlitade Skanska företaget Åsele Ställningar.

– Vi använder Layhers material i alla stora projekt, det fungerar klockrent. Hos Skanska i Nacka var det riktiga speciallösningar. Vi använde TG60, för första gången även AGS 18 meter ovanför hisschaktet samt TwixBeam, säger vd:n Jörgen Nordlander.

Närheten till Layhers support är också en stor fördel, menar han.

– Vi får så bra återkoppling när vi behöver hjälp. Det är aldrig några problem.

Tog hjälp av finska tunnelexperter

Konstruktionen av rulltrappsschaktet och hisschaktet bjöd på många utmaningar och just därför var det så intressant, tycker Markus Liljekvist.

– Det är mycket komplext att spränga och bygga ställning i 27 graders lutning, som vi gjort i rulltrappsschaktet. Men det har också varit det mest spännande. Att lösa problem och utmaningar är något jag drivs av – och sådana finns det gott om i ett projekt som detta.

För att lyckas tog Skanska hjälp av företagets finska tunnelexperter som har utfört själva tunneldrivningen med hjälp av fyra borriggar som fraktats från Finland via båt och lastbil.

Ett steg närmare framtidens tunnelbana

Med projektet i sin slutfas fortsätter arbetet med de sista betongkonstruktionerna och spårförberedande markarbete, innan Skanska lämnar över till nästa entreprenör. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till 2030.


Källa: Layher AB


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se