Facebook


Instagram

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg


2024-11-12

Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  
Bild:Göteborgs Hamn.
Containerterminalen i Göteborgs Hamn. 
 


Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger till kaj. Genom ett gemensamt stöd om 18,8 miljoner euro från EU-fonden ”Connecting Europe Facility” ska hamnarna i Århus, Göteborg, Bremerhaven och Stockholm och kunna erbjuda landström (Onshore Power Supply, OPS) till anlöpande containerfartyg före 2030.

Projektet har en stor reduktionspotential, inte bara för koldioxid, utan även för andra ämnen såsom kväveoxider som släpps ut från containerfartyg som är förtöjda vid hamnarna.

– Vi är mycket glada över att EU-kommissionen och CEF-kommittén erkänner våra höga ambitioner för den gröna omställningen. Som några av norra Europas viktigaste hamnar är det fantastiskt bra att vi kan samverka för att minska sjöfartens klimatavtryck, vilket är en global utmaning som vi står inför gemensamt. OPS för containerfartyg är viktig del för samtliga inblandade hamnar, säger Anne Zachariassen, COO på Århus Hamn och koordinator för projektet.

Viktigt steg mot hållbar sjöfart
Projektet är ett direkt svar på ett nytt EU-regelverk som införs från 2030 som gör gällande att fartyg över 5000 bruttoton måste ansluta till OPS när de ligger till kaj. Genom OPS kommer containerfartygen att kunna använda el från landsidan i stället för att generera sin egen elektricitet ombord med dieselmotorer. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid, svaveloxid (SOx) och kväveoxider (NOx) och därmed minskat klimatavtryck, en renare miljö lokalt såväl som en förbättrad arbetsmiljö i hamnarna.

5 600 ton mindre koldioxid i Göteborgs Hamn
De aktuella hamnarna kommer att använda anslagen på lite olika sätt, men som alla syftar till att minska miljö och klimatpåverkan av inneliggande fartyg genom OPS.

Göteborgs Hamn är en av projektets nyckelaktörer och har målet att minska koldioxidutsläppen med 70% i hamnområdet till 2030, där OPS spelar en viktig roll för att nå detta mål. Hamnen har redan installerat OPS vid sina ro-ro- och ro-pax-terminaler, samt vid Energihamnen för tankers.

– Genom det här projektet kommer Göteborgs Hamn att kunna bygga en nätstation i containerhamnen, vilket är en del av den infrastruktur som krävs för att kunna erbjuda OPS även till inneliggande containerfartyg. Det är en investering på 200 miljoner kronor varav närmare hälften finansieras i projektet, säger Julia Christensson, Grants Manager på Göteborgs Hamn.

Genom elanslutning av containerfartyg har Göteborgs Hamn möjlighet att minska koldioxidutsläppen med minst 5 600 ton per år.

Fakta: CEF-finansiering av OPS i fyra nordeuropeiska hamnar
Projektbudget: 37,61 miljoner euro
Efterfrågad finansiering från CEF: 18,8 miljoner euro (50%)
Implementeringsperiod: 2024-2027
Beräknad koldioxidreduktion i Göteborgs Hamn: 5 600 ton per år


Källa: Göteborg hamn


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se