Facebook


Instagram

MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick


2024-12-10

Bild:MTR

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lördag den 7 december över ansvaret till en ny operatör. Och det är ett underhåll i toppskick med en mycket hög fordonstillgänglighet som nu lämnas över.

MTR lämnade redan i somras över driften av Mälartåg till Transdev men har fortsatt att underhålla fordonen under en övergångsperiod fram tills nu. I MTR:s regi har fordonstillgängligheten nått högre nivåer än någonsin tidigare.

MTR har mer än fördubblat underhållsverksamheten av Mälartåg sedan den togs över i december 2021. Senaste halvåret har verksamheten dagligen levererat minst så många fordon som trafikbehovet krävt. Arbetet har i huvudsak bedrivits från Gredbydepån i Eskilstuna. I december 2022 startade MTR även egen svarvverksamhet i Tillberga, vilket ytterligare ökade underhållskapaciteten och skapade en möjlighet att svarva både hjul och bromsskivor i egen regi.

Antalet fordon har dubblerats från cirka 30 till drygt 60 och förutom ER1-fordon så underhålls nu även Reginafordon i depån. När MTR tog över underhållet av Reginafordonen så hade de aldrig underhållits i Gredbydepån tidigare vilket skapade en del utmaningar. MTR tog även över fler fordon i juni 2022 och ER1-fordonen fick ett ökat underhållsbehov. MTR har sedan start därför gjort målmedvetna satsningar på både rekrytering och utbildning. Idag arbetar idag cirka 60 medarbetare med Mälartågsunderhållet vilka omfattas av verksamhetsövergång och därmed erbjuds att följa med till den nya operatören.

– Vi är oerhört stolta över de insatser som vi har gjort och att vi har utökat och utvecklat verksamheten, säger Anders Gustafsson, vd på MTR Tech.

När MTR började köra Mälartågstrafiken i december 2021, var det första gången som trafiken upphandlades i sin nuvarande form, med en ny affärsmodell och ett utökat trafikupplägg inklusive underhåll av ytterligare en fordonstyp. I juni 2022 skedde även en integrering av Upptåget och därmed utökades uppdraget. Flera utmaningar uppstod längs vägen, men tack vore stort engagemang och gediget arbete kunde MTR i somras lämna över ett Mälartåg i balans, med goda möjligheter att fortsätta växa.

– Under tiden som vi har ansvarat för drift och underhåll av Mälartåg har vi bland annat tagit emot en kraftigt ökad fordonsflotta, anpassat verkstaden, etablerat logistikflöden, säkerställt svarvkapacitet, förberett för kommande underhåll, hanterat konstruktionsbrister och barnsjukdomar i ett gott samarbete med beställaren samt utbildat mängder av tågtekniker, lokförare och tågvärdar. Jag skulle vilja rikta ett stort tack till alla som kämpat för att utveckla Mälartågsunderhållet till den nivå det håller idag. Det känns väldigt bra att lämna över ett underhåll i toppklass, säger Anders Gustafsson.


Källa: MTR Nordic

Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se