Facebook


Instagram

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona


2024-12-30

DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.
Bild:DSV
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.


DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna lastbilar, vid sin logistikanläggning i Landskrona. Denna milstolpe är ytterligare ett steg för DSV mot målet att uppnå nettonollutsläpp av CO2 till år 2050. Projektet minskar inte bara DSVs egen klimatpåverkan, utan bidrar även till hållbara logistiklösningar som stödjer kunders mål.


DSVs nya logistikcenter är utrustade med 100 000 kvadratmeter solpaneler på taket, som genererar 14 MWp energi. Detta är tillräckligt med förnybar energi för att driva anläggningarna, ladda elektriska fordon och leverera överskottsenergi tillbaka till det lokala elnätet. Den totala årliga energiproduktionen kan försörja ungefär 1 400 hushåll varje år.

"Detta viktiga initiativ handlar inte bara om att driva vår verksamhet, utan syftar även till att skapa en hållbar energilösning för både DSV och våra kunder, särskilt inom sektorer som vägtransporter. Genom ovan initiativ kan vi bidra till elektrifieringen av vägtransporter, vilken är avgörande för att förbättra energisäkerheten och vår strategi i syfte att minska koldioxidutsläppen" säger Brian Ejsing, COO DSV Group.

De nya anläggningarna i Landskrona drivs av DSVs ambition att minska energibehovet och beroendet av fossila bränslen, vilket bidrar till att sänka både direkta och indirekta koldioxidutsläpp. Laddstationsinfrastrukturen kommer att användas för att ladda elektriska lastbilar och fordon.

”Vår anläggning, strategiskt belägen i Landskrona, är inte bara utformad för att försörja vår fordonsflotta med eldrift utan också för att stödja externa transportörer. På så sätt hoppas vi förstärka den positiva effekten inom hela branschen. Med denna anläggning kan vi ta nästa steg mot att även börja elektrifiera fjärrtransporter” säger David Möller, vice VD på DSV Road i Sverige.

Infrastrukturen kommer att förvaltas av DSV Energy, en del av DSV Groups hållbarhetsavdelning.

”DSV Energy är avgörande i detta arbete och spelar en central roll i våra ansträngningar för att minska utsläppen och främja våra långsiktiga hållbarhetsmål. Anläggningarna i Landskrona kommer att ha en viktig roll i DSVs strävan att omvandla företaget till en aktiv energiproducent” säger Anders Rousing, Vice President, Group Operational Sustainability.


Källa: DSV 


Tipsa en vn Skriv ut



Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt – utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Markus Liljekvist, projektingenjör på Skanska, berättar...

Läs mer
Zinga
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer
Ulefos
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar,...

Läs mer

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer
<span>Y31-tåg på Mariestads station<br /></span><div><span style=\

Alstom och SJ tecknar treårig förlängning av alla underhållskontrakt i Västra Götalandsregionen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se