Facebook


Instagram

Grundmurad vattenväg


2015-05-20

Bild: Norconsult AB

Tung trafik och bortspolat fyllnadsmaterial hade gjort kanalmuren till en tickande bomb. Norconsult fick i uppgift att projektera för en lösning. En utmanande uppgift – i hjärtat av Göteborg.

Spårvagnar och bussar rör sig i ett jämnt flöde och regnet hänger i luften. Det är en vanlig höstdag i Brunnsparken i centrala Göteborg. Men inte riktigt allt är sig likt. Norra Hamngatan är avstängd hela vägen bort till Kämpebron – en sträcka på ungefär trehundra meter – och kanalmuren på norra sidan av Stora Hamnkanalen syns inte. I stället reser sig en stålspont ur vattnet och innanför den håller en högre stålspont gatan på plats. Via en provisorisk trätrappa går vi försiktigt ner i schaktet däremellan.

– Här har muren legat, säger Helene Löwendahl, uppdragsledare på Norconsult i Göteborg.

Bernhard Gervide Eckel, chef på Team Geoteknikoch ansvarig geotekniker i projektet, pekar på träpålarna som sticker upp några decimeter ur den leriga jorden.

– Och detta är den ursprungliga pålningen, säger han. Vissa av pålarna kommer att behållas men det ska sättas dit nya också, av stål.

Norconsults mest publika projekt någonsin
Helene Löwendahl och Bernhard Gervide Eckel är nyckelpersoner i ett av Norconsults mest publika projekt någonsin. Bakgrunden är att den gamla kanalmuren visat sig stå på ostadig grund. Den har vilat på en så kallad rustbädd – en äldre typ av grundförstärkning bestående av korslagt virke – men med åren har vatten trängt in under rustbädden och spolat bortfyllnadsmaterial.

Stabilitetsundersökningar, bland annat en som Norconsult gjort, har visat att det förelåg rasrisk. Den risken förstärks av att det rullar mycket bussar på Norra Hamngatan och Trafikkontoret har beslutat att det behövs en ny kanalmur samt att Norra Hamngatan ska stabiliseras. Uppdraget att projektera gick alltså till Norconsult.

– Spännande och utmanade, konstaterar Helene Löwendahl. Göteborgarna kan ju se hur projektet utvecklas och alla inblandade har varit tvungna att jobba snabbt.

Eftersom spårvagnsspåren på Södra Hamngatan, tvärs över kanalen, snart ska bytas ut behövs Norra Hamngatan nämligen som avlastning för kollektivtrafiken. Dessutom måste projektet vara klart innan arbetet med tågtunneln Västlänken drar igång. Norconsult började med att inventera förutsättningarna – till exempel vad gäller trafikläget och ledningar i marken – och titta på vilka geotekniska lösningar som skulle fungera.

– Vår första tanke var att schakta ur Norra Hamngatan och fylla med lättfyllnad. Men det hade krävt att den stängts av helt från början och dessutom finns bosättningar under gatan. Om det behövts arkeologiska utgrävningar hade tidplanen spruckit, så den idén fick vi förkasta, säger Bernhard Gervide Eckel.

Helene Löwendahl säger:
– Sedan funderade vi på en grundare fyllning, men det alternativet gick inte att räkna hem. Dessutom går stora spillvattenledningar från Nordstan just under gatan. Lösningen som valdes innebär alltså att det tack vare dubbla stålspontar skapats ett fyra meter brett område där arbetet kan utföras. Den yttre sponten fick sättas bara en meter utanför muren, eftersom man inte ville använda mer än 500 kvadratmeter vattenareal. Annars hade det krävts en vattendom. Inre sponten håller upp hela "gatupaketet", så att gatan inte behöver schaktas upp. Den sponten kommer att lämnas kvar och sitter på plats med hjälp av stag – som borrats in i berget – och en stålstång, som skapar mothåll.

Bernhard Gervide Eckel pekar en bit upp på sponten.
– Det där är hammarband, en stålbalk som sitter fast på konsoller och binder ihop sponten med stagen.

Han fäster blicken mot den sörjiga schaktbottnen – det går inte att undvika att det läcker in lite vatten – och nederdelen av sponten.
– Rustbädden var tre tum tjock och för att komma igenom den fick vi komma på en speciallösning. Sponten kapades så att det blev en vass egg nertill och då gick det att trycka igenom.

Bra samarbete
Sponten började sättas i juni och då gick Norconsults uppdrag över i en ny fas. Man har agerat byggstöd och haft täta kontakter med både beställaren (Trafikkontoret) och entreprenören (Peab). Helene Löwendahl tycker att samarbetet har flutit smidigt.

– Alla har varit väldigt engagerade, säger hon. Byggledaren är driftig och kunden ödmjuk och lyhörd. Vi känner att vår kompetens är efterfrågad, vilket känns roligt. Och så är det högt i tak, så att olika lösningar har kunnat diskuteras. Det har inte känts som "vi och dom" utan alla har jobbat som ett team.

Tanken var att bygga om muren endast ur konstruktionssynpunkt och "bara" sätta upp den som den varit. Eftersom den ursprungliga sandstenen har reparerats med granit och betong under årens lopp, så skulle den dock inte räcka till. För att ändå bevara utseendet kommer man att såga itu sandstensblocken och sedan klä yttersidan av den återuppbyggda muren med dem. Resten av muren kommer att bestå av betong. Men innan man kommit så långt ska det som sagt rivas samt läggas ny grund i stället för rustbädden. När Norconsult i Dag besöker bygget står muren fortfarande kvar mellan Fontänbron och Tyska bron (sträckan framför Gustaf Adolfs torg och Rådhuset) medan man alltså kommit längre på första etappen, som löper mellan Tyska bron och Kämpebron (framför Stadsmuseet).

– Träpålarna är sex meter långa och står i lera, men stålpålarna blir 25 meter långa och går hela vägen ner till berget, säger Bernhard Gervide Eckel. Det gör såklart stor skillnad för stabiliteten.

Han fortsätter:
– De nya pålarna kommer att borras, inte slås, ner för att undvika onödiga vibrationer. När pålningen är gjord fylls schaktbottnen med grus och ovanpå gruset gjuts en halvmeter tjock betongplatta.

Kortare uppehåll i arbetet
Under arbetets gång har det fått göras kortare uppehåll under Göteborgs Kulturkalas och även på grund av manifestationer inför valet. Detta är en av anledningarna till att man ligger några veckor efter i tidplanen, men förhoppningen är att ta igen förlorad tid och som planerat vara klara vid årsskiftet.

– Det kanske besvärligaste har varit att schaktet är så trångt, säger Helene Löwendahl. Det blir svårjobbat för maskinisterna. Men för några veckor sedan stängdes hela Norra Hamngatan av och det underlättar mycket.

Vi klättrar uppför stegen och ställer oss på de tjocka träbryggor, så kallade stockmattor, som anläggningsmaskinerna kan köra på. Ute i vattnet ligger pontoner där byggbodarna har ställts – en smidig lösning på ett knivigt problem – och man försöker föreställa sig hur det kommer att se ut när allt är klart. En del i uppdraget är att kanalmuren ska utrustas med lösningar som gör att den har fler användningsområden än den gamla.

– Inför Göteborgs 400-årsjubileum vill staden skapa någon form av vistelseyta i kanalen, kanske ett trädäck eller någon annan lösning, säger Helene Löwendahl. Och så finns planer på att ha planteringar. Vår landskapsgrupp är inkopplad på den frågan.

Källa: Norconsult AB


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)


Ramavtalet omfattar mark- och anläggningsentreprenader, såsom...

Läs mer
Dmixab


Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Elektrifieringen erövrar nu även väganläggningsbranschen. Den nya eldrivna läggaren eABG4820 visas av Ammann på Bauma i vår och finns att köpa i höst.

Läs mer
Entreprenadlive 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade korsningar längs Repslagargatan. Syftet är att förbättra framkomligheten för...

Läs mer
Scaffolding projects
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på...

Läs mer
Elme magnets
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en fortsatt god nivå trots något lägre än föregående år. Omsä...

Läs mer
BAGA
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vägentreprenör för driftområde Västra Södertörn. Det nya kontraktet startar den 1...

Läs mer
Industrinät


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valåsen och Farehamnen i Varberg – en viktig milstolpe i Hallands Hamnars satsning på...

Läs mer
Godkända Avlopp
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC tillsammans, ökade med drygt 1 procent 2024 jämfört med 2023. Personbilarna ö...

Läs mer
Roch-services
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer virke från väg till järnväg. Under 2024 ökade volymen massaved som...

Läs mer
BCT
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På Väg samlades branschens aktörer för att diskutera utmaningar, innovationer och...

Läs mer
Containex
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket kommer att ansvara för basunderhållet av vägarna inom driftområde Uppsala....

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer lång sträcka på väg 835 i Norrbotten. Projektet ska förbättra vä...

Läs mer
Disab
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
mcs-hyrsystem-550-1
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en sammanlagd årlig tillväxttakt på 3,74% från 2025 till 2030. Detta inkluderar bå...

Läs mer
Brokk_FAST-PLATS-2
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter fortsätter. Nu öppnar två supersnabbladdare hos Finnvedens Lastvagnar...

Läs mer
Train Rail
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhållet inom driftområde Falkenberg. Det nya kontraktet startar den 1 september och omfattar...

Läs mer
Dokas innovativa arbetsplattform på Tjörnbrons mittspann, 47 meter över havet.

Doka Sverige banar väg för smidigt kabelbyte på Tjörnbron

I april 2024 påbörjades den tredje etappen av det omfattande projektet med att byta ut alla 64 kablar på Tjörnbron, där Doka Sverige spelar en central roll genom att...

Läs mer
Safe at site


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare linjeutbud, tätare avgångar och flexiblare anslutningar till de stora logistiknaven från APM...

Läs mer
Borstfabriken
Ramson Uniwater

Uniwater stärker kompetens inom avancerad dricksvattenrening och PFAS-hantering – ingår avtal om att förvärva Ramson

Uniwater ingår avtal om att förvärva Ramson, en marknadsledande specialist på filtrering för dricksvattenrening och vätskor i industriella processer. Genom fö...

Läs mer
Melbye
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan På Väg 2025 en verklig mötesplats för branschen – med vägsäkerhet,...

Läs mer
Zugol 550
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhållet av vägarna i driftområde Norra Roslagen. Vägunderhållet utförs...

Läs mer
Kristinehamn
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom
Västlänken deletapp E09 Rosenlund, ett av Sveriges största infrastrukturprojekt.
Uppdraget,...

Läs mer
iloq
Omexom tar en betydande roll i utbyggnaden av det svenska stamnätet

Omexom stärker transmissionsnätet i norra Sverige med två nya projekt för Svenska kraftnät

Omexom har fått i uppdrag att genomföra två omfattande projekt för Svenska kraftnät, där vi moderniserar transformatorstationerna Vaple (220 kV) i Sundsvall och...

Läs mer
kvarken
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande halvtidsmodifiering på Saabs varv i Karlskrona. HMS Halland är den tredje och sista ubåten i...

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten. Materialstabilitet i alla relevanta väderförhållanden är därför avgörande,...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och trafiken leds om på lokala gator. I Trafiken.nu-appen kan trafikanter se vilka kvällar som...

Läs mer
Kvarken ports
De nya stolparna är dimensionerade för att klara högre krafter framöver, då man troligen kommer vilja byta faslina för mer överföringskapacitet.

Uppgradering av elnätet i Falköping

Nu pågår en förstärkning och uppgradering av elnätet från Falköping och norrut. Vattenfall Service har utförandeentreprenaden och Elektroskandia levererar...

Läs mer
leica-geosystems-550


Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll

Den svenska fjällvärlden ökar i popularitet – både hos svenska och utländska turister. Besöksrekorden avlöser varandra och utvecklingen har bidragit till att...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att på uppdrag av Trafikverket sköta om vägarna i Norsjö i ytterligare fyra år.</span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö

Svevia har fått förnyat förtroende av Trafikverket att ansvara för drift och underhåll av det statliga vägnätet inom driftområde Norsjö.

Läs mer


Norconsult ingår ramavtal inom infrastruktur

Norconsult Sverige har tecknat ett ramavtal avseende utrednings- och projekteringstjänster inom infrastruktur för Hammarö kommun, Forshaga kommun och Kils kommun. Ramavtalet trä...

Läs mer


NYAB tecknar flerårigt avtal med Trafikverket för basunderhåll av vägar i Boden

Projektet avser drift och underhåll av statliga allmänna vägar i Boden i Norrbottens län. Avtalet omfattar både sommar- och vinterunderhåll. Vägnätet i...

Läs mer
<span>Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, och infrastrukturminister Andreas Carlson träffar hela vägsektorn på På Väg den 4 mars.</span>

Samverkan i fokus när infrastrukturministern och Trafikverkets generaldirektör öppnar På Väg

Om en månad samlar Elmiamässan På Väg alla som arbetar för säkra, tillgängliga och framkomliga vägar, med över 60 utställare på plats som...

Läs mer
<span>Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, och infrastrukturminister Andreas Carlson träffar hela vägsektorn på På Väg den 4 mars.</span>

Samverkan i fokus när infrastrukturministern och Trafikverkets generaldirektör öppnar På Väg

Om en månad samlar Elmiamässan På Väg alla som arbetar för säkra, tillgängliga och framkomliga vägar, med över 60 utställare på plats som...

Läs mer
<span>När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent.</span>

Radarskyltar förbättrar säkerheten för Svevias vägarbetare

När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad...

Läs mer
Satsningar inom kritisk infrastruktur bidrar till att säkerställa driftsäkerheten i Sveriges alltmer avancerade infrastruktur.

Säkerhet, infrastruktur och AI: Nackademins nya utbildningar formar framtidens arbetsmarknad

Idag meddelade Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH) sitt beslut om vilka utbildningar som startar hösten 2025. Nackademin gläds åt att kunna bredda sitt utbildningsutbud med...

Läs mer
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns etablerade på Skellefteå Airport bedriver en internationell pilotutbildning med hå...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv infrastruktursatsning som lägger grunden för effektiva godstransporter till och från hamnen...

Läs mer


⬆️Vi satsar framåt!

Nu förstärker vi inom en rad olika områden för att möta efterfrågan på våra produkter. Vi är glada att välkomna tre nya medarbetare till Kingspan...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd för bilar och lastbilar. Trafiken leds om via E6, där det tidvis har varit långa köer....

Läs mer
Nya väderskydd och bänkar på plats vid den nya knutpunkten Barkarby station

Barkarby nästa!

Barkarby station är på väg att bli en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. 


När allt är färdigt ska du enkelt...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Göteborg är Olsson Parts tillbaka för att visa upp sitt växande sortiment av reserv-...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skånetrafiken i Kristianstad. Det är VR Sverige som tagit beslut att fasa ut de gamla gasdrivna...

Läs mer
cejn
Elin Bertilsson Mittnät

”Vi har byggt en stark infrastruktur men framtiden kräver mer”

Hallå där Elin Bertilsson, VD för samverkansbolaget Mittnät och med lång erfarenhet av telekom- och stadsnätsbranschen. Nu har du blivit invald som ledamot i IoT...

Läs mer
BAB
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal (även kallad ”Bilhamnen”) efter en nyligen genomförd...

Läs mer
Hammarbandstjanst
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i regionen. Näst på tur är Arctic Aviation Hub, en testbädd för hå...

Läs mer
CL Specialglas
Delar av Stadstjänaregatan stängs för trafik i båda riktningar på grund av ett ledningsarbete.

Nya vägar för trafiken i Centralenområdet

Från den 13 januari gäller en ny körväg mellan Operan och Stationsmotet. Samtidigt påverkas trafik till och från Hisingsbron och gång- och cykeltrafik i...

Läs mer
Crux
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra Norrland. Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria brä...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se