Facebook


Instagram

125 000 meter ny räls kommer nu till upprustningen mellan Gävle och Söderhamn


2021-04-29

Ny räls ligger vid Stigs Gård.
Bild: Beisi Sundin
Ny räls ligger vid Stigs Gård.

Adam Larsson, projektledare Trafikverket.
Bild: Philip Olsson
Adam Larsson, projektledare Trafikverket.

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i höst anländer nu rälsen. 125 000 meter räls, 105 000 sliprar och sex moderna växlar med värme och snöskydd ska skapa ett nytt spår som ger en mer stabil och punktlig järnväg.

Järnvägsspåret på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn är drygt 40 år gammalt. Inför det stora spårbytet i höst transporteras nu drygt 125 000 meter ny räls till järnvägssträckan. Rälerna, som är 420 meter långa, anländer med ett 650 meter långt tåg, och de placeras direkt bredvid det nuvarande spåret. Leveranserna sker nattetid, cirka en gång i veckan, fram till midsommar.

– Hittills har vi lossat räls mellan Stigs Gård-Hamrångefjärden. Torsdag natt är det dags för Vallvik och till helgen anländer rälståget till norra delarna av Trödje, säger Adam Larsson, projektledare på Trafikverket.

För att byta spåret behövs det, förutom rälerna, 62 000 ton makadam (krossad sten) och 105 000 betongsliprar. Makadam och sliprar kommer med ett speciellt spårbyteståg i samband med spårbytet under augusti till november.


Återanvänder material för att nå miljömål 
Att återanvända material och hushålla med naturresurserna är en viktig del i Trafikverkets hållbarhetsarbete. I samband med den förberedande kabelsänkningen inför spårbytet tog Trafikverket prover på makadamen för att utesluta farligt avfall vid rälsbytet. Resultatet visade att större delen av makadamen går att återanvända eller ta vara på för senare användning.

– Makadam går jättebra att återanvända. Återbruk av material är ett bra sätt för oss att uppfylla Trafikverkets miljömål, säger Adam Larsson.


Tågresorna Gävle–Söderhamn påverkas, augusti- november
Spårbytet startar i början av augusti och avslutas i mitten av november. Eftersom arbetet pågår dygnet runt kommer tågtrafiken mellan Gävle och Söderhamn att ersättas med bussar eller med tåg som omleds via en annan väg. Resorna beräknas ta 30–45 minuter längre tid än vanligt.


Källa: Trafikverket


Skriv ut



Bilden är en illustration.

Alstom vinner största kontraktet i dansk järnvägshistoria

Alstom, som är världsledande inom smarta och hållbara transporter, har vunnit det...

Läs mer
iNFOSPREAD
Tågtrafiken påverkas i Varberg.

Tågtrafiken påverkas i Varberg

Både Västkustbanan och Viskadalsbanan påverkas från söndag den 20 juni...

Läs mer
Zbloc


NRC Group Sverige vinner utförandeentreprenad för 95 miljoner kronor

NRC Group Sverige har blivit tilldelade en utförandeentreprenad för BEST-arbeten på...

Läs mer
SBS Betong 550
Ett X 2000-tåg susar fram genom soligt höstlandskap.

Nu släpper SJ höstens biljetter

I dag den 16 juni släpper SJ biljetter för hösten, närmare bestämt fö...

Läs mer
Zinga


Peab bygger dubbelspårig järnväg utanför Hallsberg

Peab har fått uppdraget att bygga 13 kilometer dubbelspår samt planskilda korsningar...

Läs mer
Europakorridoren


Pendeltågen får kameror och monitorer för snabbare och säkrare på- och avstigningar

Nu ska kameror och monitorer installeras på pendeltågen som gör det möjligt...

Läs mer
Kregis 550

Infranord vinner förnyat uppdrag för Norra Stambanan

Infranord har fått förnyat förtroende av Trafikverket att sköta...

Läs mer
DLMASKIN550


Nu upphandlas Stockholms tunnelbana

På tisdag 15 juni inleds upphandlingen av Stockholms tunnelbana. Det handlar om vilken...

Läs mer
Vattenfall


Rekordlågt antal omkomna i olyckor i bantrafiken

Under 2020 omkom 4 personer i olyckor inom bantrafiken, det vill säga vid järnväg,...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se