Facebook


Instagram

Alstom vinner största kontraktet i dansk järnvägshistoria


2021-06-18

Bilden är en illustration.
Bild: Alstom Design&Styling / DSB
Bilden är en illustration.

Alstom, som är världsledande inom smarta och hållbara transporter, har vunnit det största anbudet för tåg i dansk järnvägshistoria. Ramavtalet med DSB är värt totalt 2,6 miljarder euro, och den första beställningen på 100 Coradia Stream regionaltåg samt ett 15-årigt fullserviceavtal för underhåll uppgår till 1,4 miljarder euro. Ramavtalet innehåller ytterligare 15 års underhåll och möjligheten att beställa ytterligare tåg.

Leveransen av DSB:s "Fremtidens Tog - Nye Tog" (Framtidens tåg - Nya tåg) är planerad att börja under det sista kvartalet 2024. Den nya flottan kommer att fungera som en regional och snabb järnvägstjänst och koppla samman Frederikshavn i norr till Rødby i sydöstra Danmark via vägen genom Köpenhamn.

– Vi är naturligtvis oerhört glada över att DSB har valt Alstom för att leverera deras ”Framtidens tåg”. Det bekräftar Alstoms position som en pålitlig och världsledande tågtillverkare. Samtidigt har vi redan ett antal långsiktiga underhållsavtal runt om i Europa, vilket innebär att vi har en robust serviceorganisation som stöder flottans tillförlitlighet, säger Rob Whyte, VD för Alstom Nordics.

Coradia Stream för DSB har anpassats speciellt för det danska järnvägsnätet och tågets topphastighet på 200 km/h ger snabba transporter över hela landet. Varje tågset kommer att bestå av fem vagnar, enkeldäck, med sittplats för 300 passagerare. Tågen kommer att förmonteras med Alstoms ATLAS ombord signalsystem ETCS BL 3 (European Train Control System Baseline 3), samt ett STM (Specific Transmission Module) -gränssnitt som gör det möjligt att fungera med Danmarks äldre signaleringssystem.

– När Coradia Stream rullar kommer den att leverera en exceptionell reseupplevelse. Det är ett modernt, högkvalitativt och elegant elektriskt tåg som kombinerar innovation, hållbarhet och hög komfort - något vi ser fram emot att presentera för passagerarna i Danmark, säger Rob Whyte.

Coradia Stream är en toppmodern, högpresterande elektrisk multipelenhet (EMU) med lågt golv. Detta standardiserade tåg är den enda som uppfyller dagens krav på regional och intercity transport. Coradia Stream erbjuder en modulär design som gör det möjligt för operatörer att välja den konfiguration och inredning som fungerar bäst för deras marknads- och kommersiella strategi.

Totalt har nästan 400 tåg baserade på Coradia Stream-plattformen redan beställts av Italien, Luxemburg och Nederländerna, vilket säkerställer att tågen är en beprövad produkt. Tåget kan utrustas med utsläppsfri teknik som batteri eller väte för drift på icke-elektrifierade ledningar. En speciell tågmodell med hög passagerarkapacitet kompletterar portföljen. Dessutom tar Alstoms hänsyn till produktens hela livscykel, från initial design till livslängd, vilket maximerar värdet på DSB:s tillgångar.

Alstom kommer att slutmontera tågen för DSB på sin anläggning i Salzgitter, Tyskland.


Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se