Facebook


Instagram

Alstom vinner svenskt underhållskontrakt med VR för en flotta på 30 regionaltåg


2023-01-17

ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).
Bild: Tåg i Bergslagen
ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).

Alstom har fått ett förnyat kontrakt med VR för underhåll av 30 regionaltåg i Sverige, som kommer att utföras i Alstoms verkstäder i Gävle och Västerås. Kontrakt sträcker sig över 10 år och är värt närmare 1 miljard kronor.

– Vi gick ut brett till flera aktörer för att diskutera ett partnerskap och det var Alstom som kom med det mest konkurrenskraftiga och bästa totallösningen men också för att de har lämpliga depåer för de tåg som används, och de nya som kommer att sättas i trafik under 2023, i Tåg i Berslagen. Sedan har vi ett bra samarbete i andra kontrakt, vilket också underlättat partnerskapet, säger Haris Habul direktör Division Tåg VR Sverige AB.

Alstom kommer att tillhandahålla flottunderhåll till VR Sverige, den nya operatören av tågen för Tåg i Bergslagen, vilka sammanlänkar de fyra Bergslagen-områdena. Kontraktets omfattning, värt närmare 1 miljard kronor, är att tillhandahålla 10 års underhåll av flottan, med 1 optionsår.

– Vi är väldigt nöjda att fortsatt få stärka vårt samarbete med VR och vi är stolta över det förlängda förtroendet för Alstom. Vi har redan ett starkt partnerskap med VR och ser fram emot att fortsätta att leverera förstklassig service och underhåll av dessa flottor, säger Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige.

Alstom kommer att fortsätta leverera underhåll av Tåg i Bergslagen-flottorna i befintliga verkstäder i Gävle och i Västerås, där Alstoms verkstad kommer att byggas ut och moderniseras för att vara kompatibel med de längre tågen. Dessutom kommer Alstom bland andra att fokusera på att utveckla verksamheten genom en högre grad av digitaliserat underhåll.

Övertagandedatum för det nya kontraktet kommer att vara den 10 december 2023.

Alstom är den mest framstående leverantören på den svenska järnvägsmarknaden, efter att ha levererat mer än 1 000 tåg till svensk järnväg. Pågående projekt är till exempel tunnelbanetåg (C30) till Stockholm, nya regionaltåg till Göteborg och SJ:s kommande höghastighetståg (SJ250). Alstom har även flera stora underhållskontrakt och utför underhåll i 16 lokala depåer. Däribland depåer i Motala och Västerås, specialiserade på tungt underhåll och renoveringar. Bolaget leder även utrullningen av ERTMS i Sverige, både ombord och på spåren, och levererar det standardiserade nationella trafiksystemet till Trafikverket. Alstom har cirka 2 000 anställda i Sverige.

VR Sverige ansvarar för Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken. Andra uppdrag för Skånetrafiken är busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad. I Östergötland ansvarar VR Sverige för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. I Stockholm kör VR buss, spårvagn och lokaltåg på uppdrag av SL. Med cirka 3 000 medarbetare, 520 bussar, 179 tåg och 68 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. VR Sverige ägs av finska VR Group som sedan 160 år tillbaka kör tåg, bussar och spårvagnar i Finland. Tillsammans tar vi ett stort miljöansvar och bidrar till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.


Källa: Alstom

Tipsa en vän Skriv ut



Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige, denna gång till Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg och för stadens spårvägsnät.

Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige

Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg har valt Omexom att ansvara för leverans av...

Läs mer
Elmia Nordic Rail
Lindesbergs station under 1940-talet. Bilden illustrerar hur många järnvägsstationer såg ut före nedmonteringen av trädgårdsanläggningarna som inleddes på 1950-talet.

Järnvägen fick Sverige att grönska

När stambanorna byggdes i Sverige var det också ett trädgårdsprojekt i stor...

Läs mer
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...

Läs mer

Inhouse Tech projekterar och konstruerar broar längs Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och...

Läs mer


SL har rustat Östermalmstorgs tunnelbanestation för 50 år framåt

Den 19 januari blev arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket...

Läs mer
Visionsbild över den nya tunnelbanestationen Hagastaden (bilden är en illustration).

KONE utrustar nya Hagastadens tunnelbanestation i Stockholm

KONE Corporation, en global ledare inom hiss- och rulltrappsbranschen, har ingått avtal med...

Läs mer


Persontågens punktlighet försämrades 2022

Tillförlitligheten för persontågen fortsätter att minska och nådde 2022...

Läs mer


Vy Tågs personal får toppbetyg av resenärerna

Varje år genomför Trafikverket en undersökning för att följa upp och...

Läs mer
ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).

Alstom vinner svenskt underhållskontrakt med VR för en flotta på 30 regionaltåg

Alstom har fått ett förnyat kontrakt med VR för underhåll av 30...

Läs mer

Skanska förbättrar tunnelbanestation i New York, USA, för 750 miljoner

Skanska har tecknat kontrakt med Metropolitan Transportation Authority om att förbättra...

Läs mer


Positivt resultat för utbildningar till järnvägstekniker

En av de största utmaningarna för Sveriges järnväg idag är det stora...

Läs mer


Railcare förändrar organisationen i entreprenadverksamheten

Railcare Group anpassar sin organisation för att optimera personalresurserna inom...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se