Facebook


Instagram

Alstom vinner svenskt underhållskontrakt med VR för en flotta på 30 regionaltåg


2023-01-17

ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).
Bild: Tåg i Bergslagen
ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).

Alstom har fått ett förnyat kontrakt med VR för underhåll av 30 regionaltåg i Sverige, som kommer att utföras i Alstoms verkstäder i Gävle och Västerås. Kontrakt sträcker sig över 10 år och är värt närmare 1 miljard kronor.

– Vi gick ut brett till flera aktörer för att diskutera ett partnerskap och det var Alstom som kom med det mest konkurrenskraftiga och bästa totallösningen men också för att de har lämpliga depåer för de tåg som används, och de nya som kommer att sättas i trafik under 2023, i Tåg i Berslagen. Sedan har vi ett bra samarbete i andra kontrakt, vilket också underlättat partnerskapet, säger Haris Habul direktör Division Tåg VR Sverige AB.

Alstom kommer att tillhandahålla flottunderhåll till VR Sverige, den nya operatören av tågen för Tåg i Bergslagen, vilka sammanlänkar de fyra Bergslagen-områdena. Kontraktets omfattning, värt närmare 1 miljard kronor, är att tillhandahålla 10 års underhåll av flottan, med 1 optionsår.

– Vi är väldigt nöjda att fortsatt få stärka vårt samarbete med VR och vi är stolta över det förlängda förtroendet för Alstom. Vi har redan ett starkt partnerskap med VR och ser fram emot att fortsätta att leverera förstklassig service och underhåll av dessa flottor, säger Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige.

Alstom kommer att fortsätta leverera underhåll av Tåg i Bergslagen-flottorna i befintliga verkstäder i Gävle och i Västerås, där Alstoms verkstad kommer att byggas ut och moderniseras för att vara kompatibel med de längre tågen. Dessutom kommer Alstom bland andra att fokusera på att utveckla verksamheten genom en högre grad av digitaliserat underhåll.

Övertagandedatum för det nya kontraktet kommer att vara den 10 december 2023.

Alstom är den mest framstående leverantören på den svenska järnvägsmarknaden, efter att ha levererat mer än 1 000 tåg till svensk järnväg. Pågående projekt är till exempel tunnelbanetåg (C30) till Stockholm, nya regionaltåg till Göteborg och SJ:s kommande höghastighetståg (SJ250). Alstom har även flera stora underhållskontrakt och utför underhåll i 16 lokala depåer. Däribland depåer i Motala och Västerås, specialiserade på tungt underhåll och renoveringar. Bolaget leder även utrullningen av ERTMS i Sverige, både ombord och på spåren, och levererar det standardiserade nationella trafiksystemet till Trafikverket. Alstom har cirka 2 000 anställda i Sverige.

VR Sverige ansvarar för Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken. Andra uppdrag för Skånetrafiken är busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad. I Östergötland ansvarar VR Sverige för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. I Stockholm kör VR buss, spårvagn och lokaltåg på uppdrag av SL. Med cirka 3 000 medarbetare, 520 bussar, 179 tåg och 68 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. VR Sverige ägs av finska VR Group som sedan 160 år tillbaka kör tåg, bussar och spårvagnar i Finland. Tillsammans tar vi ett stort miljöansvar och bidrar till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.


Källa: Alstom

Tipsa en vän Skriv ut





Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
Elmia Nordic Rail


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Norconsult tar fram väg- och järnvägsplan med barnperspektiv

Norconsult har fått i uppdrag att ta fram en väg- och järnvägsplan för...

Läs mer
Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige, denna gång till Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg och för stadens spårvägsnät.

Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige

Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg har valt Omexom att ansvara för leverans av...

Läs mer
Lindesbergs station under 1940-talet. Bilden illustrerar hur många järnvägsstationer såg ut före nedmonteringen av trädgårdsanläggningarna som inleddes på 1950-talet.

Järnvägen fick Sverige att grönska

När stambanorna byggdes i Sverige var det också ett trädgårdsprojekt i stor...

Läs mer
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...

Läs mer

Inhouse Tech projekterar och konstruerar broar längs Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och...

Läs mer


SL har rustat Östermalmstorgs tunnelbanestation för 50 år framåt

Den 19 januari blev arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se