Facebook


Instagram

Bokningen till Snötåget har öppnat


2019-09-24

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Ulrica Dahlqvist
Snötåget trafikerar Östersund-Mora-Östersund alla dagar förutom julafton.

Den 19 december startar den dagliga tågförbindelse mellan Östersund och Mora tur och retur på Inlandsbanan som kallas för Snötåget. Nytt för i år är att trafiken bedrivs på det förnyelsebara drivmedlet HVO.

Starten för vintertrafiken med Snötåget är 19 december 2019 och kommer pågå till och med 19 april 2020.
– Det är stor efterfrågan på persontrafik på Inlandsbanan rent generellt. Ser vi tillbaka på förra årets säsong så såg den väldigt bra ut både för Snötågets dagtåg och nattågstrafiken som bedrivs av Snälltåget till destination Vemdalen. Nattåget har ökat med nästan 200 procent sedan starten 2012 och Snötåget nästan fördubblats. Det säger oss att tågtrafiken behövs, inte minst för besöksnäringens skull, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.


Fossilbränslefria tåg
För första gången kommer trafiken att bedrivas fullt ut på förnyelsebart drivmedel. Eftersom Inlandsbanan inte är elektrifierad har tågen tidigare kört på fossil diesel. Första tankanläggningen för HVO står nu på plats i Östersund varifrån bolaget kan tanka både järnvägsfordon som landsvägsfordon.

– Att vi har infrastruktur på plats för fossilfritt drivmedel är oerhört viktigt för att kunna tillhandahålla våra kunder och resenärer hållbara transporter. Sedan 2017 har vi på uppdrag av Snälltåget dragit deras nattågsvagnar från Östersund till Röjan helt fossilbränslefritt. Att vi nu kan erbjuda även Snötågets resenärer en mer klimatsmart resa känns bra. Att vi har en stark ökning av turisttrafiken innebär också att boende i området också får en möjlighet att resa med tåg, säger Maria Cederberg, chef på Inlandståg AB.

Anslutande busstrafik med Snöpendeln från och till Röjan, för transfer till Destination Vemdalen med skidorterna Vemdalsskalet, Björnrike, (Vemdalen), Klövsjö och Storhogna kommer att finnas.

Tidtabellen skapar möjligheter att koppla ihop resan längs Inlandsbanan i Mora med avgående och ankommande tåg till mellan- och södra Sverige med bla Stockholm, Göteborg och Malmö. Via anslutning i Östersund skapas ytterligare möjlighet både med nattåg och mer regionaltrafik från bland annat Sundsvall.

Bokning görs via resrobot.se och sj.se och resorna är bokningsbara redan nu. Där bokas även busstransfer. Tidtabell och övrig information hittas på Inlandsbanans hemsida.



Källa: Inlandsbanan


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se