Facebook


Instagram

Förbättrad punktlighet på pendeltågen


2022-04-29

Bild: SL

Under första kvartalet 2022 var 92 procent av pendeltågen punktliga. Jämfört med samma period förra året är det en förbättring med tre procentenheter. När det gäller den del av punktligheten som MTR kan påverka var den så hög som 99,1 procent. Skillnaden mellan de två punktlighetssiffrorna beror till nästan hälften på infrastrukturproblem.

De allra flesta tåg är punktliga, men mycket tid läggs på att arbeta för att alla ska vara det. Eftersom pendeltågen, fjärr, regional och godståg opererar på järnvägen finns det dock flera saker som gör att det kan bli förseningar, trots att man har gjort allt man kan för att undvika dem.

När statistiken analyseras så att bara den delen av punktligheten som MTR kan påverka är kvar – den så kallade egenpunktligheten – så är punktligheten 99,1 procent. Samma period föregående år var den motsvarande egenpunktligheten 98,6 procent.

Infrastrukturproblem var den vanligaste orsaken till förseningar under första kvartalet i år. Ett exempel på infrastrukturproblem under perioden är när ett signalhus mellan Arlanda och Knivsta brann den 8 februari, det skapade förseningar i över en veckas tid, tills Trafikverket hade åtgärdat problemet.

– Att vår punktlighet är bättre än förra året är glädjande. Det är dock fortfarande många faktorer utanför vår kontroll som gör att tågen blir försenade, vilket gör att resenärerna drabbas. Vi kämpar på och gör allt vi kan för att minska påverkan på resenärerna och arbetar för att våren och sommaren för med sig en ännu stabilare trafik", säger Mats Johannesson vd MTR Pendeltågen.

Sedan 2018 samverkar MTR, Trafikverket och Trafikförvaltningen (SL) för att identifiera och genomföra de åtgärder som får störst effekt för pendeltågsresenärerna på kort tid. Många stora förbättringar har genomförts och flera åtgärder är initierade eller planerade. Exempel på åtgärder är till exempel att Trafikverket har börjat besiktiga växelkorsningar för att tidigt identifiera sprickor i dem och byta ut dessa så akuta insatser kan undvikas.


Källa: SL

Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se