Facebook


Instagram

Förbättrad punktlighet på pendeltågen


2022-04-29

Bild: SL

Under första kvartalet 2022 var 92 procent av pendeltågen punktliga. Jämfört med samma period förra året är det en förbättring med tre procentenheter. När det gäller den del av punktligheten som MTR kan påverka var den så hög som 99,1 procent. Skillnaden mellan de två punktlighetssiffrorna beror till nästan hälften på infrastrukturproblem.

De allra flesta tåg är punktliga, men mycket tid läggs på att arbeta för att alla ska vara det. Eftersom pendeltågen, fjärr, regional och godståg opererar på järnvägen finns det dock flera saker som gör att det kan bli förseningar, trots att man har gjort allt man kan för att undvika dem.

När statistiken analyseras så att bara den delen av punktligheten som MTR kan påverka är kvar – den så kallade egenpunktligheten – så är punktligheten 99,1 procent. Samma period föregående år var den motsvarande egenpunktligheten 98,6 procent.

Infrastrukturproblem var den vanligaste orsaken till förseningar under första kvartalet i år. Ett exempel på infrastrukturproblem under perioden är när ett signalhus mellan Arlanda och Knivsta brann den 8 februari, det skapade förseningar i över en veckas tid, tills Trafikverket hade åtgärdat problemet.

– Att vår punktlighet är bättre än förra året är glädjande. Det är dock fortfarande många faktorer utanför vår kontroll som gör att tågen blir försenade, vilket gör att resenärerna drabbas. Vi kämpar på och gör allt vi kan för att minska påverkan på resenärerna och arbetar för att våren och sommaren för med sig en ännu stabilare trafik", säger Mats Johannesson vd MTR Pendeltågen.

Sedan 2018 samverkar MTR, Trafikverket och Trafikförvaltningen (SL) för att identifiera och genomföra de åtgärder som får störst effekt för pendeltågsresenärerna på kort tid. Många stora förbättringar har genomförts och flera åtgärder är initierade eller planerade. Exempel på åtgärder är till exempel att Trafikverket har börjat besiktiga växelkorsningar för att tidigt identifiera sprickor i dem och byta ut dessa så akuta insatser kan undvikas.


Källa: SL

Skriv ut



Nattåget mot Österrike i Höje Taastrup.

Snälltåget satsar på fler avgångar till Alperna i vinter

Snälltåget utökar trafiken till Österrike i vinter och startar säsongen...

Läs mer
SBS Betong 550


NRC vinner basunderhållskontraktet BKB och KTK-banan

NRC Group tilldelades idag basunderhållskontraktet Blekinge Kustbanor och Kust till...

Läs mer


Buss i stället för spårvagn i sommar mellan Stora Essingen och Sickla

Spårvagnarna mellan Sickla och Stora Essingen ersätts med bussar när SL utför...

Läs mer


47 svenska tågstationer ska studeras i syfte att stävja brott

Studier visar att många människor känner sig utsatta i samband med resor i...

Läs mer
Tillskottet gör att det eftersatta underhållet kan börja tas igen på den 105 mil långa banan.

Inlandsbanans driftsbidrag ökas med 75 miljoner kronor per år

Den 13 juni kom beskedet att regeringen höjer Inlandsbanans anslag från 150 till 225...

Läs mer


Förnyat tillstånd och ECM-certifikat för Hector Rail

Hector Rail har förnyat sitt tillstånd för att köra trafik i Sverige, Norge...

Läs mer


Klartecken för Fyrspåret – en delseger

Regeringen har beslutat att satsa på utbyggnaden av fyra spår Uppsala-länsgrä...

Läs mer
Till vänster Jimmy Hagström, vd Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Bredvid honom Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services och till höger Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.

HSG-City från Vossloh slipar metro-spår i Oslo

Sporveien, den lokala leverantören av kollektivtransport i Oslo, har beställt en...

Läs mer

Regeringen satsar på nya stambanor i den kommande infrastrukturplanen

Regeringen presenterar nu en satsning på de kvarstående etapperna av nya stambanor. Det...

Läs mer


Upptåget blir Mälartåg - MTR får utökat ansvar

Den 12 juni blir Upptåget en del av Mälartåg, och samtidigt övergår...

Läs mer
Nya X2000-5.

Uppgraderingen av SJs X2000 övergår i serieproduktion

Nyligen rullade det tredje helt uppgraderade X2000-tåget ut i trafik på den svenska...

Läs mer


Hälften av de omkomna i bantrafiken befann sig på förbjudet spårområde

Under 2021 dödades 17 personer och 20 skadades allvarligt i olyckor inom bantrafiken, det vill...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se