Facebook


Instagram

Flackarp-Arlöv tuffar vidare


2021-03-25

Hjärups station - De två temporära spåren genom Hjärup. Till väster om Skånetrafikens tåg pågår just nu byggnationen av de fyra nya spåren med tillhörande konstruktioner.
Bild: Inhouse Tech
Hjärups station - De två temporära spåren genom Hjärup. Till väster om Skånetrafikens tåg pågår just nu byggnationen av de fyra nya spåren med tillhörande konstruktioner.

På vänstra sidan syns hälften av den nya Burlöv station. När allt är klart ska en identisk plattform finnas på högra sidan av bilden, där man ser det gamla spåret.
Bild: Inhouse Tech
På vänstra sidan syns hälften av den nya Burlöv station. När allt är klart ska en identisk plattform finnas på högra sidan av bilden, där man ser det gamla spåret.

Förberedelse inför gjutning av den nya bron i Hjärups station. På ömse sidor om bron ser man de färdiggjutna stödmurarna som blir en del av stationsområdet.
Bild: Inhouse Tech
Förberedelse inför gjutning av den nya bron i Hjärups station. På ömse sidor om bron ser man de färdiggjutna stödmurarna som blir en del av stationsområdet.

2017 påbörjade Inhouse Tech projekteringen av konstruktionerna längs med fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Malmö. När projektet är klart kommer detta innebära en ökad kapacitet med färre trafikstörningar på sträckan.

Delar av sträckan byggs under marknivå för att minska bullerstörningar och fler och bättre passager byggs över spåren för att öka tillgänglighet i samhällena där spåren passerar.

Efter drygt tre intensiva år är nu det mesta av projekteringen färdigställd och flera av konstruktionerna är även helt eller delvis färdigbyggda. Under 2020 skedde inkopplingen av två av de nya spåren, vilket även innebar att flera av Inhouse Techs konstruktioner togs i bruk.

Två av dessa konstruktioner är bron vid Burlövs station, samt den nya järnvägsbron över Kronetorpsvägen. Broarna på båda dessa ställen byggs i två etapper, där ena halvan av bron trafikeras medan den andra halvan byggs klart. Anledningen till att broarna byggs och trafikeras i två etapper är för att två av de nya spåren byggs i samma läge som de två gamla. För att tågtrafiken ska kunna flyta under byggtiden har man därför valt att först bygga två nya spår på nya broar. Dessa är i dagsläget de som trafikeras av tågen. Just nu pågår det intensiva arbetet med att riva de gamla spåren och broarna, för att göra plats för andra halvan av de nya broarna, samt spår 3 och 4 på dessa broar.

Genom Hjärup har man valt en annan metod för att hantera tågtrafiken under byggtiden. Här har man i stället valt att bygga två temporära spår som går vid sidan av läget där de 4 nya spåren ska ligga. Under 2020 kopplade man in de temporära spåren, där tågtrafiken alltså går idag. Medan trafiken går vid sidan av arbetsområdet så pågår arbetet med att färdigställa broar, stödmurar och bullerskärmar för de nya spåren. Under februari gjöts bland annat sista delen av bron som ska utgöra den centrala punkten i Hjärups station.


Källa: Inhouse Tech


Skriv ut





Hector Rail blir samarbetspartnern när FlixTrain kommer till Sverige

Hector Rail blir bolagets samarbetspartner på den svenska tågmarknaden när tå...

Läs mer
iNFOSPREAD


Nästa år börjar Transdev köra Roslagsbanan

Förra veckan signerade Trafikförvaltningen i Region Stockholm och Transdev trafikavtalet...

Läs mer
Zbloc


Nytt samarbete mellan SJ och Hertz ska förenkla hemestern

När allt fler vill semestra i Sverige är det viktigt att skapa förutsättningar...

Läs mer
SBS Betong 550
Visionsbild över den nya tågdepån i Nässjö, där man ska utföra service och underhåll av länets tåg (bilden är en illustration).

NCC har byggstartat ny tågdepå i Nässjö

NCC har i samverkan med Region Jönköpings län påbörjat byggandet av en ny...

Läs mer
Zinga
Ny räls ligger vid Stigs Gård.

125 000 meter ny räls kommer nu till upprustningen mellan Gävle och Söderhamn

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i...

Läs mer
Europakorridoren


Fortsatt lågt resande och nöjdare SJ-kunder

Resandet under årets första kvartal har legat på en fortsatt låg nivå...

Läs mer
Kregis 550
Överenskommelsen mellan Mälardalstrafik och SJ innebär att trafiken på de fyra Mälartågslinjerna kommer att rulla som vanligt i höst.

Överenskommelse säkrar höstens tågtrafik i Mälardalen

Mälardalstrafik och SJ har slutit en överenskommelse som säkrar den samhä...

Läs mer
DLMASKIN550


Green Cargo och SSAB i förnyat treårsavtal

SSAB och Green Cargo fortsätter sitt samarbete gällande de årliga transporterna om...

Läs mer
Vattenfall


Mer långväga gods än någonsin transporteras klimatsmart

Nu tar APM Terminals Gothenburg emot mer långväga gods än någonsin via jä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se