Facebook


Instagram

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö


2023-04-14

Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 
Bild:Railcare Group AB
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan.
 


Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en speciell miljö, inte minst när det gäller elinstallationer. Därför krävs järnvägsgodkänd materiel, som klarar högt ställda krav och följer internationella standarder. Sedan flera år tillbaka levererar Elektroskandia i stort sett all elmateriel till Railcare Lokverkstad i Långsele, som är specialiserade på verkstadstjänster för järnvägsfordon.

Järnvägsspecialisten Railcare Group AB erbjuder produkter och tjänster som stärker kundernas driftssäkerhet, punktlighet och lönsamhet, främst i Norden och Storbritannien.

Koncernen har omkring 150 medarbetare och bolagets säte är i Skelleftehamn. Railcare erbjuder spårunderhåll med egenutvecklade maskiner, projekt- och specialtransporter samt verkstadstjänster. Verkstadstjänsterna finns vid två orter, där maskin- och vagnsverkstaden är belägen i Skelleftehamn och lokverkstaden i Långsele. Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan och har 14 anpassade spår för såväl lätt som tungt underhåll och en lyftkapacitet upp till 100 ton.

Patrik Söderholm är verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad i Långsele.
- Vi erbjuder verkstadstjänster såsom reparationer, uppgraderingar och löpande underhåll. Vi utför dessutom installation av radiostyrsystem och säkerhetssystem samt renoveringar och modifieringar av järnvägsfordon. Våra kunder består av främst leasingföretag som hyr ut lok och maskiner, som till exempel Nordic Re-Finance och Beacon Rail, men vi jobbar även mot transport- och entreprenadföretag inom järnväg, berättar Patrik Söderholm.

Installation av tågskyddssystem
Vid företagets anläggning i Långsele arbetar cirka 20 medarbetare varav flera är elektriker.

- Ett av de pågående projekten är installation och driftsättning av tågskyddssystemet ETCS (European Train Control System), som det är mycket stor efterfrågan på. Det här systemet kommer bli standard på alla lok i såväl Sverige som övriga Europa. Idag finns det olika typer av system i olika länder men med ETCS kommer tågen enklare kunna användas i gränsöverskridande trafik. ETCS fungerar bland annat så att tågskyddsystemets omborddator tar över automatiskt och bromsar tåget om ej föraren respekterar gällande hastighetsbegränsningar eller ej påbörjar inbromsning i tid för att reducera farten. För tillfället har vi avtal på 24 installationer av ETCS, på två olika loktyper, som kommer utföras i år och nästa år, säger Patrik.

 

Magnus Grundström, Elektroskandia och Patrik Söderholm, Railcare Lokverkstad.

Leveranser av elmateriel dagligen
Sedan ett antal år tillbaka har Railcare Lokverkstad anlitat Elektroskandia som leverantör av all elmateriel.

- Elektroskandia har ett stort produktsortiment som även innehåller den typ av materiel som krävs för att få installeras i järnvägsfordon. Oftast beställer vi via deras e-handel och är det något vi behöver hjälp med så kontaktar vi utesäljaren Magnus Grundström eller tekniska innesäljaren Ulf Fahlgren. Vi får leveranser från Elektroskandia i stort sett varje dag, allt fungerar mycket bra och vi är väldigt nöjda, säger Patrik Söderholm.

Tågklassat materiel
- Jag har besökt Railcare Lokverkstad ett flertal gånger, ibland tillsammans med leverantörer till oss som erbjuder tågklassat materiel, däribland LAPP, Rutab och Schneider Electric. Vi levererar allt de behöver som till exempel kabel, skyddsslang, kontaktorer, tryckknappar, reläer etc. Det är ungefär samma typ av materiel vi levererar till skåpbyggare, men med den skillnaden att det här ska sitta i ett järnvägsfordon med de speciella krav det för med sig. Som exempel kan nämnas att det bland annat ställs höga krav på kabel som ska vara designad, testad och godkänd enligt internationella standarder, vad gäller halogenfrihet och andra brandegenskaper som är viktiga om en olycka eller brand skulle uppstå, säger Magnus Grundström och fortsätter:

- Det är en mycket stimulerande att jobba med Railcare Lokverkstad. Företaget är expansivt och utvecklas hela tiden samtidigt som järnvägsbranschen är en lite speciell verksamhet som det är kul att få en inblick i. Det känns också bra att vi och våra leverantörer kan tillgodose järnvägsbranschens höga krav.



Källa: Railcare Group AB


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se