Facebook


Instagram

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö


2023-04-14

Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 
Bild:Railcare Group AB
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan.
 


Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en speciell miljö, inte minst när det gäller elinstallationer. Därför krävs järnvägsgodkänd materiel, som klarar högt ställda krav och följer internationella standarder. Sedan flera år tillbaka levererar Elektroskandia i stort sett all elmateriel till Railcare Lokverkstad i Långsele, som är specialiserade på verkstadstjänster för järnvägsfordon.

Järnvägsspecialisten Railcare Group AB erbjuder produkter och tjänster som stärker kundernas driftssäkerhet, punktlighet och lönsamhet, främst i Norden och Storbritannien.

Koncernen har omkring 150 medarbetare och bolagets säte är i Skelleftehamn. Railcare erbjuder spårunderhåll med egenutvecklade maskiner, projekt- och specialtransporter samt verkstadstjänster. Verkstadstjänsterna finns vid två orter, där maskin- och vagnsverkstaden är belägen i Skelleftehamn och lokverkstaden i Långsele. Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan och har 14 anpassade spår för såväl lätt som tungt underhåll och en lyftkapacitet upp till 100 ton.

Patrik Söderholm är verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad i Långsele.
- Vi erbjuder verkstadstjänster såsom reparationer, uppgraderingar och löpande underhåll. Vi utför dessutom installation av radiostyrsystem och säkerhetssystem samt renoveringar och modifieringar av järnvägsfordon. Våra kunder består av främst leasingföretag som hyr ut lok och maskiner, som till exempel Nordic Re-Finance och Beacon Rail, men vi jobbar även mot transport- och entreprenadföretag inom järnväg, berättar Patrik Söderholm.

Installation av tågskyddssystem
Vid företagets anläggning i Långsele arbetar cirka 20 medarbetare varav flera är elektriker.

- Ett av de pågående projekten är installation och driftsättning av tågskyddssystemet ETCS (European Train Control System), som det är mycket stor efterfrågan på. Det här systemet kommer bli standard på alla lok i såväl Sverige som övriga Europa. Idag finns det olika typer av system i olika länder men med ETCS kommer tågen enklare kunna användas i gränsöverskridande trafik. ETCS fungerar bland annat så att tågskyddsystemets omborddator tar över automatiskt och bromsar tåget om ej föraren respekterar gällande hastighetsbegränsningar eller ej påbörjar inbromsning i tid för att reducera farten. För tillfället har vi avtal på 24 installationer av ETCS, på två olika loktyper, som kommer utföras i år och nästa år, säger Patrik.

 

Magnus Grundström, Elektroskandia och Patrik Söderholm, Railcare Lokverkstad.

Leveranser av elmateriel dagligen
Sedan ett antal år tillbaka har Railcare Lokverkstad anlitat Elektroskandia som leverantör av all elmateriel.

- Elektroskandia har ett stort produktsortiment som även innehåller den typ av materiel som krävs för att få installeras i järnvägsfordon. Oftast beställer vi via deras e-handel och är det något vi behöver hjälp med så kontaktar vi utesäljaren Magnus Grundström eller tekniska innesäljaren Ulf Fahlgren. Vi får leveranser från Elektroskandia i stort sett varje dag, allt fungerar mycket bra och vi är väldigt nöjda, säger Patrik Söderholm.

Tågklassat materiel
- Jag har besökt Railcare Lokverkstad ett flertal gånger, ibland tillsammans med leverantörer till oss som erbjuder tågklassat materiel, däribland LAPP, Rutab och Schneider Electric. Vi levererar allt de behöver som till exempel kabel, skyddsslang, kontaktorer, tryckknappar, reläer etc. Det är ungefär samma typ av materiel vi levererar till skåpbyggare, men med den skillnaden att det här ska sitta i ett järnvägsfordon med de speciella krav det för med sig. Som exempel kan nämnas att det bland annat ställs höga krav på kabel som ska vara designad, testad och godkänd enligt internationella standarder, vad gäller halogenfrihet och andra brandegenskaper som är viktiga om en olycka eller brand skulle uppstå, säger Magnus Grundström och fortsätter:

- Det är en mycket stimulerande att jobba med Railcare Lokverkstad. Företaget är expansivt och utvecklas hela tiden samtidigt som järnvägsbranschen är en lite speciell verksamhet som det är kul att få en inblick i. Det känns också bra att vi och våra leverantörer kan tillgodose järnvägsbranschens höga krav.



Källa: Railcare Group AB


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se