Facebook


Instagram

Holmen-avtal ger Sveriges effektivaste timmervagn


2021-10-12

Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.
Bild: Green Cargo AB
Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva timmervagn. Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Green Cargo erbjuder Holmen och rundvirkesmarknaden en dedikerad rundvirkesorganisation med målsättningen att alltid överträffa de mycket efterfrågade behoven av flexibilitet och regularitet. Samarbetet med Holmen sträcker sig långt tillbaka i tiden med transporter av massaved och sågtimmer mellan orter i norra Sverige. Under årens lopp har efterfrågan och volymerna vuxit till den grad att antalet destinationer i systemet ökat kraftigt i antal.

– Tidigare krävde vi lång framförhållning på kundernas beställningar, nu har vi vänt på steken, nu är det virkeskunderna som knappt hinner få fram virke till terminalerna för att vi är så pass snabba säger Johan Roswall, strategisk säljare rundvirke.

Nu förlängs samarbetet med Holmen genom ett helt nytt avtal som också innebär introduktionen av en helt ny timmervagn. Efter utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal och några särskilt utvalda kunder kan implementeringen av marknadens mest effektiva timmervagn med en last-area på 10,82 m2 genomföras.

Det finns flera fördelar med Golden Bullet 2.0. Tack vare sin stora lastprofil blir den längdeffektiv då den rymmer mer virke per meter. I kombination med lägre axellast på grund av fler axlar per vagnmeter, blir det mindre slitage på Trafikverkets anläggning.

– De vagnar som kändes nya och innovativa för några år sedan upplevs redan daterade, de bleknar i jämförelse. ”Det här är den överlägset bästa vagnen vi hanterat, och då har vi testat alla vagntyper på marknaden” för att nämna några av kundernas kommentarer vid provlastningar, säger Johan Roswall.

Tack vare vagnens nyutvecklade stakar, som är både mer hållfasta och flexibla så underlättas bland annat lossningen. Vagnens okomplicerade konstruktion förenklar manövrar vid behov av underhåll och reparation. Golden Bullet 2.0 är utvecklad i och för den svenska marknaden och har klarat de norrländska vintertesterna i sträng kyla utan problem.

– Holmen Skog blir först ut i Sverige att använda den modernaste transportlösningen för rundvirkestransporter. Och vi stannar inte här, runt hörnet finns ytterligare teknikutveckling som vi kommer presentera längre fram, säger Johan Roswall.


Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se