Facebook


Instagram

Inkopplingen klar - nu rullar tågen igen


2022-09-29

I Klostergården har de två nybyggda spåren byggts ihop med spåren som leder in mot Lund C. I helgen lades makadam ut och spåren riktades med ett spårriktartåg.
Bild: NCC_OHLA/Trafikverket
I Klostergården har de två nybyggda spåren byggts ihop med spåren som leder in mot Lund C. I helgen lades makadam ut och spåren riktades med ett spårriktartåg.

Strax efter midnatt öppnades järnvägen mellan Malmö och Lund igen. Under tio dygn har två nybyggda spår mellan Lund och Flackar kopplats in. Under tågstoppet har ersättningsbussar kört resenärer mellan Malmö och Lund.

– Inkopplingen av de nya dubbelspåren har gått bra. Det har skett under tidspress och det har inte funnits mycket marginal för oförutsedda händelser. Men det har planerats väl och alla inblandade, entreprenörer och folk inom Trafikverket, har gjort ett fantastiskt arbete under de tio dygnen, 19 till 28 september, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret Malmö–Lund.


2,5 kilometer nytt dubbelspår
Dubbelspåren som kopplades in under tågstoppet har byggts väster om de gamla järnvägsspåren, mellan Flackarp och Klostergården. På de platserna kapades de gamla spåren början av förra veckan, därefter revs järnvägen och byggdes upp igen vid inkopplingspunkterna. I Flackarp anslöts nya spåren till de tillfälliga spåren mot Malmö och vid Klostergården kopplades de in på spåren in mot Lund C.

Under helgen som gick var det ett intensivt arbete med att lägga spår, rikta spåren och hänga upp kontaktledningar. Därefter har signaler flyttats och hela anläggningen har testats.

– Strax efter midnatt öppnades spåren och nu rullar tågen som vanligt igen. Dessa stora banarbeten påverkar många och de är en prövning för de som dagligen pendlar på sträckan. Men jag hoppas att de flesta kan förstå att vi bygger ut järnvägen så att fler kan åka tåg i framtiden och att järnvägen blir mindre känslig för störningar, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Skånetrafiken har också de haft tio intensiva dygn där de hanterat ersättningstrafiken för alla se resenärer som rest på sträckan.

– Nu har ytterligare ett steg tagits mot fyra spår mellan Malmö och Lund. Det är glädjande att ännu en etapp är klar och att fyrspårsbygget fortlöper som planerat. Nu när tågen rullar igen vill vi passa på att tacka alla resenärer för deras tålamod och alla medarbetare som varit engagerade i ersättningstrafiken under dessa dagar då resor mellan Malmö och Lund varit lite besvärligare och tagit längre tid än normalt, säger Magnus Andersson, Enhetschef inom Affärsområde Tåg hos Skånetrafiken.


Källa: Trafikverket

Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se