Facebook


Instagram

Inkopplingen klar - nu rullar tågen igen


2022-09-29

I Klostergården har de två nybyggda spåren byggts ihop med spåren som leder in mot Lund C. I helgen lades makadam ut och spåren riktades med ett spårriktartåg.
Bild: NCC_OHLA/Trafikverket
I Klostergården har de två nybyggda spåren byggts ihop med spåren som leder in mot Lund C. I helgen lades makadam ut och spåren riktades med ett spårriktartåg.

Strax efter midnatt öppnades järnvägen mellan Malmö och Lund igen. Under tio dygn har två nybyggda spår mellan Lund och Flackar kopplats in. Under tågstoppet har ersättningsbussar kört resenärer mellan Malmö och Lund.

– Inkopplingen av de nya dubbelspåren har gått bra. Det har skett under tidspress och det har inte funnits mycket marginal för oförutsedda händelser. Men det har planerats väl och alla inblandade, entreprenörer och folk inom Trafikverket, har gjort ett fantastiskt arbete under de tio dygnen, 19 till 28 september, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret Malmö–Lund.


2,5 kilometer nytt dubbelspår
Dubbelspåren som kopplades in under tågstoppet har byggts väster om de gamla järnvägsspåren, mellan Flackarp och Klostergården. På de platserna kapades de gamla spåren början av förra veckan, därefter revs järnvägen och byggdes upp igen vid inkopplingspunkterna. I Flackarp anslöts nya spåren till de tillfälliga spåren mot Malmö och vid Klostergården kopplades de in på spåren in mot Lund C.

Under helgen som gick var det ett intensivt arbete med att lägga spår, rikta spåren och hänga upp kontaktledningar. Därefter har signaler flyttats och hela anläggningen har testats.

– Strax efter midnatt öppnades spåren och nu rullar tågen som vanligt igen. Dessa stora banarbeten påverkar många och de är en prövning för de som dagligen pendlar på sträckan. Men jag hoppas att de flesta kan förstå att vi bygger ut järnvägen så att fler kan åka tåg i framtiden och att järnvägen blir mindre känslig för störningar, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Skånetrafiken har också de haft tio intensiva dygn där de hanterat ersättningstrafiken för alla se resenärer som rest på sträckan.

– Nu har ytterligare ett steg tagits mot fyra spår mellan Malmö och Lund. Det är glädjande att ännu en etapp är klar och att fyrspårsbygget fortlöper som planerat. Nu när tågen rullar igen vill vi passa på att tacka alla resenärer för deras tålamod och alla medarbetare som varit engagerade i ersättningstrafiken under dessa dagar då resor mellan Malmö och Lund varit lite besvärligare och tagit längre tid än normalt, säger Magnus Andersson, Enhetschef inom Affärsområde Tåg hos Skånetrafiken.


Källa: Trafikverket

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se