Facebook


Instagram

Lyckad trafikstart för SJ Norge gav maximal bonus


2020-10-29

SJ Norge har haft en lyckad start på tågtrafiken mellan Oslo och norra Norge. 8 juni startade trafiken och den första perioden uppfylldes beställarens alla krav, vilket gav SJ Norge en bonus på 40 miljoner norska kronor.

8 juni startade SJ Norge trafik under varumärket Nord, som omfattar linjerna mellan Oslo och Trondheim och Bodö samt fem andra banor i norra Norge. Vid trafikstarten avgick alla tåg enligt tidtabell, ett resultat av de förberedelser som gjorts under knappt ett års tid. Jernbanedirektoratet i Norge, som upphandlar trafiken, bedömde att alla krav de hade på förberedelserna, trafikstarten och den påföljande trafiken uppfylldes. De betalade därför ut den maximala bonusen på 40 miljoner norska kronor.

SJ Norge lanserade samtidigt med trafikstarten även Norges första bonusprogram inom järnväg. Under de första fyra månaderna har 10 000 resenärer blivit medlemmar i SJ Prio, som är SJs koncerngemensamma lojalitetsprogram.

Precis som i Sverige valde norrmännen att i större omfattning än tidigare semestra i hemlandet under sommaren. SJ Norges reviderade trafikprognoser för de fyra första månaderna överträffades på samtliga linjer.

– Att vi kom igång med trafiken helt störningsfritt och att vi återstartade nattåget till Trondheim redan en vecka efter att vi tog över tror jag är bidragande orsaker, säger Lena A. Nesteby, kommersiell direktör i SJ Norge.

Norska staten har sedan pandemin bröt ut haft ett system för att ersätta delar av tågoperatörernas förväntade intäktsförluster. Operatörerna har gjort prognoser över resandet och förväntat intäktstapp som sedan ersatts. Tack vare stödet från myndigheterna har det varit möjligt att upprätthålla en trafik för resenärernas bästa.

SJs syfte med att delta i upphandlingar på den internationella tågmarknaden är att kunna vara en fortsatt konkurrenskraftig aktör på de marknader bolaget verkar.

– SJ möter idag konkurrens från företag som är mångdubbelt större än vi själva är. Att växa på marknaden för upphandlad trafik är viktigt för att kunna fortsätta erbjuda attraktiva tågresor. Vår verksamhet i Norge ska ses i det sammanhanget, säger Monica Lingegård, koncernchef på SJ AB.

SJ Norge vann anbudet i Trafikkpakke 2 som omfattar de sju linjerna norrut från Oslo, till Trondheim och Bodö. I Norge får operatören ansvar för all tågtrafik på de linjer som upphandlas. Det innebär att SJ Norge kör långdistans-, regional- och pendeltåg samt nattåg på sina linjer.

– Våra linjer täcker en stor del av Norge och det är ett omfattande resande utmed linjerna. Utmaningen ligger i att öka ändpunktsresandet som idag till stor del sker med flyg, säger Lena A. Nesteby, kommersiell direktör i SJ Norge.

Restiden med tåg till Trondheim, knappt sju timmar, gör att linjen passar mycket bra för nattåg. För att öka resandet i dagtågen har bland annat en helt ny bistro och det tidigare nämnda bonusprogrammet lanserats.

I Norge sker den upphandlade tågtrafiken under separata varumärken, i SJ Norges fall Nord, för att underlätta övergången till en eventuell ny operatör när avtalstiden löper ut. Det nuvarande avtalet löper på åtta år plus två års möjlig förlängning.



Källa: SJ


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se