Facebook


Instagram

Mälartåg på rätt spår


2022-05-09

Bild: MTR

April månad har varit den bästa månaden hittills sen MTR tog över driften av Mälartåg i december 2021. Både när det gäller punktligheten och antalet inställda tåg kan man se en tydlig förbättring.

April månads punktlighet hamnade på 81 procent och vecka 15 stack ut med 88 procents punktlighet.

– Det är positivt att punktligheten går i rätt riktning men vi är ännu inte nöjda. De åtgärder vi har vidtagit för att förbättra för resenärerna har haft de effekter vi hoppats på och vi kommer att fortsätta tills resenärerna får den punktliga trafik de förtjänar, säger Frida Ukmar som är VD på MTR Mälartåg.

– Det har varit många utmaningar att ta tag i, som till exempel att vi, precis som många andra, drabbats hårt av sjukskrivningar på grund av covid. Det är självklart ingen tröst för den som drabbas av inställda avgångar, men det är faktiskt så att trots de problem vi haft kör betydligt fler tåg varje dag än man gjorde innan vi tog över trafiken, säger Frida Ukmar.

Även andelen inställda avgångar visar en tydlig minskning. I mars och april var den utförda produktionen (körda km jämfört med plan) 91 respektive 93,9 procent och vecka 17 var den bästa veckan hittills sen MTR tog över med 98 procents utförd produktion. Nyköpingsbanan hade under april högst andel utförd produktion sedan trafikstarten, med i genomsnitt 95 procent.


Det är flera saker som bidragit till de förbättrade siffrorna:
• I början av året var sjukskrivningssnittet upp mot 30 procent tågvärdar, främst på grund av covid. I dag är de nere på fem procent (lokförare) respektive elva procent (tågvärdar). Fler lokförare och tågvärdar har anställts.
• Antalet lokförare och tågvärdar i utbildning har ökats och fasas in i verksamheten löpande.
• Ändrade rutiner, bland annat när det gäller hur man kopplar ihop tåg vid Stockholms Central.

– Utöver allt som pågår i form av interna och externa förbättringar har vi även arbetat hårt med att finslipa våra egna rutiner. Jag vill rikta ett extra stort tack till alla medarbetare som kämpat på under hela vintern och gjort sitt allra yttersta utifrån de tuffa förutsättningar de har haft, säger Frida Ukmar, vd på MTR Mälartåg.

Det har under vintern också varit ett flertal incidenter som MTR Mälartåg inte kunnat påverka, utöver pandemin, som bidragit till inställd trafik och sämre punktlighet. Exempel på det är Trafikverkets planerade banarbeten som varit omfattande och akuta saker som när ett ställverk brann ner utanför Knivsta.

MTR Mälartåg fortsätter att arbeta med sina redan påbörjade åtgärder i form av bland annat fortsatt rekrytering, pålitligare trafikinformation och processförbättringar. Detta ska leda till att leveransen till alla som reser i Mälardalen blir ännu pålitligare och stabilare med högre punktlighet, ännu färre inställda tåg och bättre service som resultat.


Källa: MTR

Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se