Facebook


Instagram

MTR tillsätter ny VD för tunnelbanan


2016-05-31

Henrik Dahlin, tunnelbanans nya VD
Bild: Fredrik Hjerling
Henrik Dahlin, tunnelbanans nya VD

Den 1 juni får tunnelbaneverksamheten i Stockholm en ny VD i Henrik Dahlin. Han kommer senast från en tjänst som Stationsdirektör inom organisationen. Tillträdet sker den 1 juni, i samband med att MTR samlar all sin svenska verksamhet inom koncernbolaget MTR Nordic.

Henrik har redan sedan tidigare ett gott samarbete med SL i utvecklingen av Stockholms tunnelbana och det känns både naturligt och tryggt att lämna över ansvaret för hela verksamheten i hans händer, säger Peter Viinapuu, VD MTR Nordic.

MTR har drivit Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL sedan slutet av 2009. Peter Viinapuu har varit VD sedan 2010, men då Viinapuu nu intar rollen som VD för koncernbolaget MTR Nordic överlämnas styrreglagen för tunnelbanan i Henrik Dahlins händer. Dahlin kom till tunnelbanan 2013 och känner verksamheten väl från sin tidigare roll som Stationsdirektör. Station är tunnelbanans största avdelning med ca 1 700 av verksamhetens totalt ca 2 800 medarbetare.

Jag har under mina år på MTR tillsammans med alla fantastiska medarbetare inom stationsområdet arbetat hårt med att utveckla stationsmiljöerna och utbudet i spärrkioskerna till fördel för alla resenärer. Att få möjlighet att fortsätta det arbetet med tunnelbanan som helhet känns enormt roligt, säger Henrik Dahlin.

Fakta om tunnelbanan och utveckling sedan 2009:

  • Totalt arbetar ca 2 800 personer inom tunnelbanan. (drygt 3 000 om man räknar in underhållsverksamheten).
  • Stockholms tunnelbana består av 100 stationer; 49 på grön linjen, 36 på röda linjen och 20 på blå linjen.
  • Av de tre tunnelbanelinjerna är den blå den som i störst utsträckning lever upp till namnet då hela 95 procent av sträckan är förlagd i tunnlar. På gröna linjen går endast 30 procent i tunnlar och på den röda linjen 50 procent.
  • Tunnelbanenätet är ca 110 km långt.
  • Den övergripande kundnöjdheten har gått från 78-83 procent.
  • Punktligheten har gått från 94,8-97,7 procent. Det innebär alltså att 97,7 procent av tågen idag kommer och går i tid.
  • Nöjd medarbetarindex har gått från 32-92 (på en skala från 0-100).
  • SL:s mätningar visar att tunnelbanan är renare än någonsin.
  • Spärrkioskerna kan för första gången i modern tid erbjuda hela biljettsortimentet.
  • Det har införts möjlighet till kortbetalning i tunnelbanans spärrkiosker.
  • Tunneltågförarna har bland annat utbildats i eco-driving vilket både gör att det går åt mindre energi att driva tågen samt en mjukare resa för resenärerna.

Inom MTR Nordic ryms förutom tunnelbaneverksamheten, underhållsbolaget MTR Tech, snabbtågsbolaget MTR Express och MTR Pendeltågen, som från och med december 2016 kommer att ansvara för driften av Stockholms pendeltåg. 

Källa: MTR


Tipsa en vn Skriv ut



Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer
Gen-monitoring


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se