Facebook


Instagram

NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden


2021-02-24

Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).

Visionsbild över exteriören till Solnavägen Hagastaden (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över exteriören till Solnavägen Hagastaden (bilden är en illustration).

Visionsbild över spärrarna ner till perrongen (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över spärrarna ner till perrongen (bilden är en illustration).

Uppdraget att bygga den nya tunnelbanestationen Hagastaden är omfattande och tekniskt komplext och ska genomföras i centrala Stockholm med kringliggande bostadshus, Karolinska Universitetssjukhuset, Gustaf Vasa kyrka, kontor och annan stadsbebyggelse, samt pågående trafik såväl ovan som under jord.

NCC har genomfört flera liknande projekt. Exempel från Stockholm i närtid är den nya pendeltågstationen Stockholm City och Norsborgsdepån. För att få rätt kompetens i projektet kommer projektorganisationen att utgöras av medarbetare från olika delar av NCC, bland annat från Norge där NCC har många medarbetare med kompetens för bergarbeten.

− Projektet passar NCC. Vi har kapaciteten att bygga komplex infrastruktur i innerstadsmiljö som är logistiskt utmanande och där stor hänsyn ska tas till allmänheten, pågående verksamhet och trafik. Vi ser fram emot att i samverkan med Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana bygga ut tunnelbanan för att göra det enklare och snabbare att resa mellan olika stadsdelar i ett Stockholm som utvecklas, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

I NCC:s uppdrag ingår bland annat att bygga fyra entréer: en i Karolinska Universitetssjukhuset, en på det nya torget utanför sjukhuset, en mot Karolinska Institutet och en vid Torsplan. Dessutom ska två biljetthallar byggas, en vid Torsplan och en vid Karolinska Universitetssjukhuset. NCC ska också bygga schakt för rulltrappor, en intilliggande servicetunnel samt spårtunnlar som ansluter till tunnelbanans gröna linje vid Odenplan.

Projektet ställer höga krav på arbetsmiljö samt hållbarhet och arbetet kommer att bedrivas inom ramen för hållbarhetssystemet CEEQUAL. Byggnationen inleds till hösten och den nya linjen planeras öppna för trafik 2028.

Uppdraget är en utförandeentreprenad i samverkan och kontraktet som är beräknat till ca 1,2 miljarder SEK orderregistreras i första kvartalet 2021 inom affärsområde Infrastructure. Entreprenaden utförs tillsammans med NCC Building Sweden.


Källa: NCC


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se