Facebook


Instagram

NCC och OHL tilldelas ytterligare uppdrag i järnvägsprojektet Lund-Arlöv


2020-04-03

Järnväg, Flackarp mot Lund NCC.
Bild: NCC
Järnväg, Flackarp mot Lund NCC.

NCC och spanska OHL i konsortium har fått i uppdrag att bygga ut järnvägssträckan mellan Lund och Flackarp i Skåne för Trafikverket. Uppdraget är en option inom projektet Lund-Arlöv fyra spår och ordervärdet uppgår till totalt cirka 800 miljoner kronor.

– Det har varit ett gemensamt mål sedan byggstarten 2017, att hitta en lösning för att tillsammans med NCC/OHL också bygga delen mellan Flackarp och Lund inom projekt Lund-Arlöv fyra spår. Överenskommelsen som vi nu kommit fram till är bra för alla parter. Att vi kan bygga klart hela sträckan Malmö och Lund i ett gemensamt projekt sparar värdefull tid och pengar, säger Trafikverkets projektledare, Jens-Peter Eisenschmidt.

Sedan 2017 bygger NCC och OHL i konsortium ut Södra stambanan mellan Arlöv och Flackarp i samverkan med Trafikverket. Man går från två till fyra spår och bygger tre nya stationer, nya övergångar och en tunnel.

I uppdraget som tecknades mellan parterna fanns en option om att också bygga ut järnvägssträckan mellan Flackarp och Lund till fyra spår samt anlägga en ny station vid Klostergården i södra Lund. Trafikverket och NCC/OHL har nu tillsammans genom samverkansformen Early Contractor Involvement (ECI) utarbetat innehållet i optionen och gjort de förberedande arbetena för sträckan som nu ska byggas.

– Utbyggnaden av Södra stambanan kommer att minska antalet trafikstörningar och öka möjligheten att köra fler tåg på sträckan. I de förberedande arbetena har vi använt erfarenheterna från det pågående projektet och på så vis skapat en effektiv erfarenhetsåterföring, det ger mer infrastruktur för pengarna, säger Nils Bjelm, divisionschef NCC Infrastructure.

Sträckan Flackarp-Lund är tre kilometer lång och två nya spår kommer att byggas på den västra sidan om dagens spår. På mittenspåren kommer snabbtågen att gå och på ytterspåren lokal- och regionaltåg. I dag går 450 tåg per dygn på sträckan och efter utbyggnaden kan det öka till 650 tåg.

Vid Klostergården i Lund byggs en helt ny station för Pågatågstrafik med en 250 meter lång perrong på vardera sida, och en ny tunnel för gång- och cykeltrafik.

– Projektet är viktigt ur både en ekonomisk och social synvinkel. Det kommer att förbättra medborgarnas tillgång till infrastrukturservice betydligt, tack vare tekniska innovationer och lösningar, säger José Antonio Fernández Gallar, vd OHL.

– Det här är en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i hela Sverige och att minimera störningar under byggtiden är oerhört viktigt, inte bara för tågresenärerna utan även för biltrafik och gångtrafikanter som påverkas i området. NCC och OHL har gedigen erfarenhet av att genomföra komplexa projekt under pågående verksamhet och tack vare vårt helhetsansvar kan vi överblicka alla delarna i arbetet, säger Nils Bjelm.

Byggstart för den tillkommande sträckan är planerad till april 2020 och hela projektet beräknas vara färdigt i slutet av 2024.

Uppdraget utförs av NCC och OHL i konsortiet ”Joint Venture NCC/OHL” där parterna delar på ett totalt ordervärde om cirka 800 MSEK. NCC kommer registrera ett ordervärde om cirka 400 MSEK i andra kvartalet 2020 i affärsområdet NCC Infrastructure.



Källa: NCC


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se