Facebook


Instagram

Nordens första ånglok med automatiskt säkerhetssystem


2020-09-30

Bild: Henrik Reuterdahl, Järnvägsmuseet/SMTM

Det statliga Järnvägsmuseet i Gävle kör historiska tåg på hela det svenska järnvägsnätet. För att kunna fortsätta med det även i framtiden har museet själva försett ett av sina ånglok, tillverkat 1919, med ett automatiskt säkerhetssystem. Detta är första gången någonsin i norden som ett ånglok får ATC, Automatic Train Control.

Järnvägsmuseet har tagit fram de tekniska grunderna och tillsammans med företaget Svensk Tågkraft i Nässjö byggt om ångloket B 1429 så att det automatiskt stannar om det förs fram för snabbt eller närmar sig en stoppsignal. Föraren är den som normalt bromsar men om så inte sker, då griper systemet in.

Systemet ATC har funnits sedan 1980-talet och används av i princip alla tåg på det statliga järnvägsnätet men s.k. museitåg kan få undantag från detta. Undantaget innebär att tåget som snabbast får köra 80 km/h, max 20 mil lång sträcka och att dubbelbemanning behövs. För Järnvägsmuseets del handlar detta arbete också om att skapa sig erfarenhet inför nästa tekniska system som heter ERTMS.

Detta system tar bort alla optiska signaler och alla besked om hur man får köra förmedlas istället via en skärm i hytten. Botniabanan har systemet idag och det byggs nu på Malmbanan samt planeras i närtid även för både Södra Stambanan och Västkustbanan. ERTMS är förknippat med mycket stora kostnader men Järnvägsmuseet vill vara beredda och ATC på ånglok är en bit på vägen.


Lyckad provkörning

Den 24 och 26 september provkördes B 1429 med det nyinstallerade ATC-systemet mellan Nässjö och Stockaryd och den kommande helgen ska Järnvägsmuseet köra hem ångloket till Gävle. Allmänheten välkomnas att titta och vinka på färden hemåt, men vi ber er att inte stå för nära spår, och absolut inte korsa eller gå i några spår.



Källa: Järnvägsmuseet


Skriv ut





Hector Rail blir samarbetspartnern när FlixTrain kommer till Sverige

Hector Rail blir bolagets samarbetspartner på den svenska tågmarknaden när tå...

Läs mer
iNFOSPREAD


Nästa år börjar Transdev köra Roslagsbanan

Förra veckan signerade Trafikförvaltningen i Region Stockholm och Transdev trafikavtalet...

Läs mer
Zbloc


Nytt samarbete mellan SJ och Hertz ska förenkla hemestern

När allt fler vill semestra i Sverige är det viktigt att skapa förutsättningar...

Läs mer
SBS Betong 550
Visionsbild över den nya tågdepån i Nässjö, där man ska utföra service och underhåll av länets tåg (bilden är en illustration).

NCC har byggstartat ny tågdepå i Nässjö

NCC har i samverkan med Region Jönköpings län påbörjat byggandet av en ny...

Läs mer
Zinga
Ny räls ligger vid Stigs Gård.

125 000 meter ny räls kommer nu till upprustningen mellan Gävle och Söderhamn

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i...

Läs mer
Europakorridoren


Fortsatt lågt resande och nöjdare SJ-kunder

Resandet under årets första kvartal har legat på en fortsatt låg nivå...

Läs mer
Kregis 550
Överenskommelsen mellan Mälardalstrafik och SJ innebär att trafiken på de fyra Mälartågslinjerna kommer att rulla som vanligt i höst.

Överenskommelse säkrar höstens tågtrafik i Mälardalen

Mälardalstrafik och SJ har slutit en överenskommelse som säkrar den samhä...

Läs mer
DLMASKIN550


Green Cargo och SSAB i förnyat treårsavtal

SSAB och Green Cargo fortsätter sitt samarbete gällande de årliga transporterna om...

Läs mer
Vattenfall


Mer långväga gods än någonsin transporteras klimatsmart

Nu tar APM Terminals Gothenburg emot mer långväga gods än någonsin via jä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se