Facebook


Instagram

Klart:

Ny tunnelbana från Fridhemsplan via Liljeholmen till Älvsjö


2021-12-02

Bild: Moderaterna

Nu är det klart att den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska gå via Liljeholmen och inte via Södersjukhuset. Den nya linjen kan också komma att få kapacitet för självkörande tåg som i Köpenhamn, London och Paris.
– Nu utreds möjligheten för Sveriges första självkörande tunnelbanelinje, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL

– Nu skrivs historia. Den nya tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö kommer att gå via Liljeholmen. Det innebär att Stockholm kan få sin första helt nya tunnelbanelinje sedan spadtaget för Blå Linjen togs på 1960-talet. Stockholmarna får samtidigt totalt sex nya tunnelbanestationer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL. 

– Bygger man nytt måste man också tänka nytt. I det fortsatta arbetet med den nya tunnelbanelinjen blickar vi mot Köpenhamn, Paris och London för att ta efter deras arbete med modern teknik, både i hur tunnelbana kan byggas men också hur den köras. Nu utreds möjligheten för Sveriges första självkörande tunnelbanelinje, säger Kristoffer Tamsons (M). 


Fakta: 
Inom ramen för Sverigeförhandlingen har Region Stockholm, staten genom Sverigeförhandlingen och Stockholms stad träffat överenskommelse om utbyggnad av tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö. I utredningen har totalt sex alternativ utretts. 

Nu står det klart att det blir det västliga alternativet med en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Liljeholmen. Tunnelbanan kommer att få nya stationer vid Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstafältet, Årstaberg, Östberga och Älvsjö. Det innebär fyra helt nya tunnelbanestationer och två nya stationer i anslutning till nuvarande.

Utredningsalternativet har valts då sträckan har en kortare sträcka än som medför lägre klimatpåverkan och investeringskostnad vilket innebär att sträckningen är mest resurseffektiv. Genom att dra tunnelbanelinjen via Liljeholmen stöder alternativet bäst den framtida bostadsutvecklingen i Årstaberg och Liljeholmen och utredningen visar att sträckningen ger störst nytta för flest resenärer till lägst belastning på skattebetalarnas pengar.

Som del av utredningsarbetet har gjorts en internationell utblick och konstaterats att en egen linje kan möjliggöra för mer modern teknik i byggandet av den nya tunnelbanelinjen. Genom att från början förbereda för modern teknik kan huvudinriktningen komma att bli att möjliggöra för helautomatisk drift. Det innebär att den nya linjen ska kunna bli Sveriges första självkörande tunnelbanelinje.


Källa: Moderaterna


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se