Facebook


Instagram

SJ har avtalat om 25 nya regionaltåg


2022-08-02

Avtalet undertecknas av fr v Jesús Esnaola Altuna, Commercial General Director CAF samt SJs vd Monica Lingegård och fordonsdirektör Arvid Fredman.
Bild: SJ
Avtalet undertecknas av fr v Jesús Esnaola Altuna, Commercial General Director CAF samt SJs vd Monica Lingegård och fordonsdirektör Arvid Fredman.

De nya tågen kommer bland annat varit utformade för att underlätta för personer med funktionshinder. Tåget kommer dessutom att vara utrustat med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling (bilden är en illustration).
Bild: SJ
De nya tågen kommer bland annat varit utformade för att underlätta för personer med funktionshinder. Tåget kommer dessutom att vara utrustat med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling (bilden är en illustration).

Intresset för bekväma och klimatsmarta tågresor är större än någonsin, och för att möta efterfrågan gör SJ den största samlade investeringen på nya och upprustade tåg som någonsin gjorts. Med ett nytt avtal med spanska tågtillverkaren CAF om 25 nya regionaltåg har SJ på kort tid beslutat att investera upp till 19 miljarder kronor.

Investeringen i nya regionaltåg är en del av av SJs satsning på upp till 19 miljarder kronor i nya och upprustade tåg. Den aktuella affären om 25 nya regionaltåg utgör cirka tre miljarder.

De nya tågen från spanska CAF kommer att ha plats för många resenärer, är anpassade för svenskt klimat och utformade för enkel påstigning vilket särskilt underlättar för personer med funktionshinder. Vissa utrymmen är avsedda för förvaring av cyklar, barnvagnar och bagage. Det kommer att vara bekvämt att arbeta ombord på tåget, bland annat med pålitlig uppkoppling. Tågen är snabba, med en topphastighet på 200 km/h.

– Det är fantastiskt roligt att vi nu är i hamn med även det här avtalet om nya regionaltåg. Vår upprustning av X2000-flottan är i full gång och vi har i dagsläget fyra helt upprustade tåg i trafik och fler kommer vartefter. I april tecknade vi avtal om minst 25 nya snabbtåg och nu gläds vi åt detta avtal som gör att vi kommer kunna erbjuda riktigt bra, bekväma och klimatsmarta regionalresor framöver, säger SJs fordonsdirektör Arvid Fredman.

De nya regionaltågen kommer att vara utrustade med uppkopplade tekniska system som skapar förutsättningar för så kallad tillståndsbaserat underhåll. Det innebär att tåget kontinuerligt skickar signaler som analyseras och utvärderas i SJs verkstäder där de automatiskt planerade underhållsåtgärderna utförs. Det leder till ett mer effektivt underhåll som ger resenärerna ännu mer driftsäkra tåg.

– Vi kommer alltså att ha tåg som kommer att tala om i förväg att en komponent håller på att gå sönder och behöver bytas. Det kan då göras på ett enklare och snabbare sätt och verkstadstiden minskar vilket är bra för både SJ och våra kunder, säger Arvid Fredman.

Stort fokus ligger på att erbjuda SJs kunder en riktigt hög komfortnivå. Bland annat kommer det att finnas dynamisk belysning som kan anpassas efter klockslag eller väder. Värme och ljus kan anpassas utifrån förutsättningar som antal resenärer och vilken miljö tåget passerar.

– Vi lägger mycket kraft på en bekväm stol som det är behagligt att sitta i även för en lite längre tid än en genomsnittlig regionaltågsresa. Tåget kommer också att vara utrustat med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling. Det kommer vara så effektivt att samtliga kunder kan jobba och streama med flera enheter samtidigt, säger Arvid Fredman.

De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle-Ljusdal samt Kalmar-Göteborg där de kommer att ersätta dagens loktåg. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2026.


Källa: SJ

Skriv ut





Norconsult utvecklar utredningsverksamheten
för spår- och järnväg

Norconsults spår- och järnvägsteam har vunnit tre nya uppdrag inom utredning,...

Läs mer
SBS Betong 550

Järnvägsövergång stängs för spårbyte

Nästa vecka stängs järnvägsövergången i Kläpp (Lökom)...

Läs mer


SJ startar lokförarutbildning
i egen regi

Efterfrågan på tågresor ökar starkt och i dag utbildas inte tillrä...

Läs mer


Städrobot ger färre arbetsskador och renare kollektivtrafik

Lokalvårdsmetoder, kemikalier och robotar utvecklas snabbare än någonsin. Facility...

Läs mer


SJ är åter lönsamt och investerar stort

En kraftigt ökad efterfrågan på klimatsmarta och bekväma tågresor...

Läs mer

Stora störningar efter storm

En storm drog under onsdagskvällen in över Sverige och orsakade stor skada för...

Läs mer
Visionsbild över depån.

Skanska bygger spårvagns- och bussdepå i Helsingfors

Skanska har tecknat avtal med Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy, ett dotterbolag till City...

Läs mer


NRC vinner basunderhållskontraktet Mitt- och Ådalsbanan

NRC Group har tilldelats basunderhållskontraktet Mitt- och Ådalsbanan, där...

Läs mer


MTR startar flera nya lokförarutbildningar – med lön under utbildningen

Bristen på lokförare är ett stort problem för tågbranschen och att komma...

Läs mer


Tunnelbanan till Älvsjö: WSP får förtroende att utforma tunnel, järnvägsteknik och stationer

WSP har vunnit två komplexa och utmanande uppdrag i samband med Stockholms...

Läs mer
Avtalet undertecknas av fr v Jesús Esnaola Altuna, Commercial General Director CAF samt SJs vd Monica Lingegård och fordonsdirektör Arvid Fredman.

SJ har avtalat om 25 nya regionaltåg

Intresset för bekväma och klimatsmarta tågresor är större än nå...

Läs mer

Ny modern lokverkstad etableras i tågnavet Hallsberg

Siemens Mobility har tecknat ett 25-årigt hyresavtal med Train Alliance Sweden AB för...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se