Facebook


Instagram

SJ har avtalat om 25 nya regionaltåg


2022-08-02

Avtalet undertecknas av fr v Jesús Esnaola Altuna, Commercial General Director CAF samt SJs vd Monica Lingegård och fordonsdirektör Arvid Fredman.
Bild: SJ
Avtalet undertecknas av fr v Jesús Esnaola Altuna, Commercial General Director CAF samt SJs vd Monica Lingegård och fordonsdirektör Arvid Fredman.

De nya tågen kommer bland annat varit utformade för att underlätta för personer med funktionshinder. Tåget kommer dessutom att vara utrustat med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling (bilden är en illustration).
Bild: SJ
De nya tågen kommer bland annat varit utformade för att underlätta för personer med funktionshinder. Tåget kommer dessutom att vara utrustat med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling (bilden är en illustration).

Intresset för bekväma och klimatsmarta tågresor är större än någonsin, och för att möta efterfrågan gör SJ den största samlade investeringen på nya och upprustade tåg som någonsin gjorts. Med ett nytt avtal med spanska tågtillverkaren CAF om 25 nya regionaltåg har SJ på kort tid beslutat att investera upp till 19 miljarder kronor.

Investeringen i nya regionaltåg är en del av av SJs satsning på upp till 19 miljarder kronor i nya och upprustade tåg. Den aktuella affären om 25 nya regionaltåg utgör cirka tre miljarder.

De nya tågen från spanska CAF kommer att ha plats för många resenärer, är anpassade för svenskt klimat och utformade för enkel påstigning vilket särskilt underlättar för personer med funktionshinder. Vissa utrymmen är avsedda för förvaring av cyklar, barnvagnar och bagage. Det kommer att vara bekvämt att arbeta ombord på tåget, bland annat med pålitlig uppkoppling. Tågen är snabba, med en topphastighet på 200 km/h.

– Det är fantastiskt roligt att vi nu är i hamn med även det här avtalet om nya regionaltåg. Vår upprustning av X2000-flottan är i full gång och vi har i dagsläget fyra helt upprustade tåg i trafik och fler kommer vartefter. I april tecknade vi avtal om minst 25 nya snabbtåg och nu gläds vi åt detta avtal som gör att vi kommer kunna erbjuda riktigt bra, bekväma och klimatsmarta regionalresor framöver, säger SJs fordonsdirektör Arvid Fredman.

De nya regionaltågen kommer att vara utrustade med uppkopplade tekniska system som skapar förutsättningar för så kallad tillståndsbaserat underhåll. Det innebär att tåget kontinuerligt skickar signaler som analyseras och utvärderas i SJs verkstäder där de automatiskt planerade underhållsåtgärderna utförs. Det leder till ett mer effektivt underhåll som ger resenärerna ännu mer driftsäkra tåg.

– Vi kommer alltså att ha tåg som kommer att tala om i förväg att en komponent håller på att gå sönder och behöver bytas. Det kan då göras på ett enklare och snabbare sätt och verkstadstiden minskar vilket är bra för både SJ och våra kunder, säger Arvid Fredman.

Stort fokus ligger på att erbjuda SJs kunder en riktigt hög komfortnivå. Bland annat kommer det att finnas dynamisk belysning som kan anpassas efter klockslag eller väder. Värme och ljus kan anpassas utifrån förutsättningar som antal resenärer och vilken miljö tåget passerar.

– Vi lägger mycket kraft på en bekväm stol som det är behagligt att sitta i även för en lite längre tid än en genomsnittlig regionaltågsresa. Tåget kommer också att vara utrustat med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling. Det kommer vara så effektivt att samtliga kunder kan jobba och streama med flera enheter samtidigt, säger Arvid Fredman.

De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle-Ljusdal samt Kalmar-Göteborg där de kommer att ersätta dagens loktåg. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2026.


Källa: SJ

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se