Facebook


Instagram

SJ köper nya regionaltåg


2021-10-27

Skissbild, SJs nya regionaltåg. Utseendet på tåget kan komma att ändras (bilden är en illustration).
Bild: SJ AB
Skissbild, SJs nya regionaltåg. Utseendet på tåget kan komma att ändras (bilden är en illustration).

För att möta det ökade intresset för klimatsmarta, bekväma och effektiva tågresor har SJ beslutat att köpa in 25 nya regionaltåg. De kommer bland annat att användas för den regionala trafiken i Stockholm-Mälardalen.

SJ har genomfört en upphandling och beslutat tilldela kontraktet på minst 25 nya regionaltåg till CAF. Köpet av de nya tågen är en av de allra största tågaffärerna i SJs historia.

Under de senaste 20 åren har tågresandet i Sverige mer än fördubblats. 2019 var ett rekordår vad gäller tågresandet i landet. Coronapandemin har minskat resandet men SJ ser det som en tillfällig nedgång i efterfrågan, och förbereder nu för att möta ett allt större tågresande genom att köpa nya regionaltåg. Enligt SJ är möjligheten att erbjuda allt fler möjlighet att välja tåget en viktig förutsättning för att Sverige ska kunna nå klimatmålen.

Investeringen i nya regionaltåg är en del av SJs satsning på cirka tolv miljarder i nya och upprustade tåg, där de nya regionaltågen utgör cirka tre miljarder. Tågen kommer att ha plats för många resenärer, tre ihopkopplade tåg får cirka 1000 sittplatser.

– Vi köper tåg för att möta en allt större efterfrågan, inte minst i Stockholm Mälarregionen. Trots att tågen kommer ha gott om sittplatser har vi ändå lagt ribban högt vad gäller komfort. Tågen ska fungera både för den som reser i en till två timmar men även för den som reser längre. Ett mer flexibelt arbetssätt innebär att många kan tänka sig att pendla lite längre än tidigare, där man är på arbetsplatsen 1-3 dagar per vecka och samtidigt utnyttjar tågets stora fördel, att det går bra att använda restiden till arbete, rekreation eller vila, säger SJs affärschef Jan Kyrk.

Tågens utformning och funktion bygger på en rad kundundersökningar, både SJs egna men även enkäter som pendlarföreningar och andra resenärsgrupper genomfört. Involveringen av SJs ombordpersonal har också varit viktig i framtagningen av kraven på de nya tågen.

De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle-Ljusdal samt Kalmar-Göteborg där de kommer att ersätta dagens loktåg. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2025.

– Tillsammans med Mälardalstrafiks stora satsning på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen kommer SJs trafik med nya regionaltåg bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande region, genom att erbjuda ett omfattande nät av regionala tågförbindelser med tät trafik med moderna tåg, säger Jan Kyrk.

De nya regionaltågen är anpassade för svenskt klimat. Tågen är utformade för enkel påstigning, vilket särskilt underlättar för personer med funktionshinder. Vissa utrymmen är avsedda för förvaring av cyklar, barnvagnar och bagage. Det kommer att vara bekvämt att arbeta ombord på tåget, bland annat med effektiv uppkoppling. Tågen är snabba, med en topphastighet på 200 km/h.


Källa: SJ AB


Tipsa en vn Skriv ut



Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer
Gen-monitoring


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se