Facebook


Instagram

Stockholm Norvik Hamn ihopkopplad med järnvägsnätet


2020-04-16

Drygt fyra kilometer. Så långt är industrispåret som Stockholms Hamnar har byggt för att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet.
Bild: Green Cargo

Drygt fyra kilometer. Så långt är industrispåret som Stockholms Hamnar har byggt för att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet.



Industrispåret har kopplats samman med järnvägsnätet och elektrifierats. Investeringen motsvarar 800 miljoner kronor.
Bild: Stockholms Hamnar

Industrispåret har kopplats samman med järnvägsnätet och elektrifierats. Investeringen motsvarar 800 miljoner kronor.



Under påsken har det industrispår som Stockholms Hamnar byggt till Stockholm Norvik Hamn kopplats samman med järnvägsnätet och elektrifierats. Det möjliggör en direkt järnvägsanslutning till och från hamnen i Green Cargos intermodala nätverk för nationella och internationella transporter.

Stockholms Hamnar har byggt drygt fyra kilometer industrispår för att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet, en investering motsvarande 800 miljoner kronor.

– Att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet är en viktig förutsättning för hållbara transporter och för att ha en god service till våra kunder, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.

Nu kan kunder boka transporter direkt via Green Cargo som erbjuder en intermodal transportlösning enligt tidtabell inom hela Green Cargos nätverk.

– Det är en milstolpe att järnvägen nu är klar att trafikeras. Vi ser fram emot att kunna möta marknadens behov av klimatsmarta transportlösningar till och från den nya hamnen, säger Richard Kirchner, marknadsdirektör på Green Cargo.

Industrispåret är 4400 meter långt plus 360 meter spår på hamnplanen för att kunna lasta och lossa vagnar. En bangård har byggts med två spår på vardera 750 meter där tåg kan sättas samman, plus ett stickspår på 100 meter. Stockholms Hamnar äger och ansvarar för driften av järnvägslinjen.

Stockholm Norvik Hamn öppnar 2020 och består av två delar. En containerterminal som ersätter containerterminalen i Frihamnen i Stockholm och drivs av Hutchison Ports, en av världens största containeroperatörer med 52 hamnar i 27 länder. Den andra delen är en roro-terminal för rullande gods som drivs av Stockholms Hamnar.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vän Skriv ut





Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
Elmia Nordic Rail
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer
Ulefos


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Norconsult tar fram väg- och järnvägsplan med barnperspektiv

Norconsult har fått i uppdrag att ta fram en väg- och järnvägsplan för...

Läs mer
Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige, denna gång till Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg och för stadens spårvägsnät.

Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige

Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg har valt Omexom att ansvara för leverans av...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

Entreprenad live 250

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se