Facebook


Instagram

Strukton vinner första järnvägskontraktet för utbyggnaden av nya tunnelbanan


2022-01-14

Till vänster syns Christoffer Kednert, Distriktschef på Struktons Projekt Öst. Till höger syns Struktons vd Johan Oscarsson.
Bild: Strukton Rail
Till vänster syns Christoffer Kednert, Distriktschef på Struktons Projekt Öst. Till höger syns Struktons vd Johan Oscarsson.

I veckan signerade Strukton Rail kontraktet FUT 4743 Akalla-Barkarby, vilket tunnelbaneutbyggnaden heter på upphandlingsspråk. I hård konkurrens med nio andra anbudsgivare tilldelades Strukton Rail kontraktet efter en utvärdering bestående av både pris och kvalitet.

Entreprenaden innebär byggnation av cirka fyra kilometer dubbelspårsutbyggnad där vi ansvarar för bana, mark, strömskena, kanalisation, el 400 v med mera. Arbetet kommer ske i den tunnel som nu drivs fram mellan den befintliga stationen Akalla och den framtida stationen som byggs under Barkarby pendeltågsstation. Mitt på sträckan kommer det också byggas ytterligare en station, Barkarbystaden. Ett område som bedöms ha cirka 50 000 invånare år 2035.

– Det är historiskt att få vara först ut att bygga ny tunnelbana i Stockholm, något som inte skett på cirka 30 år. Extra roligt eftersom Strukton Rail är ett företag som lever och andas tunnelbana genom vårt stora underhållskontrakt för tunnelbanan som vi har haft sedan 2012, säger Strukton Rails vd, Johan Oscarsson.


Både utmanande och roligt
Planeringen för projektet påbörjas omedelbart. Det är många aktörer och intressenter som kommer vara på plats samtidigt och eftersom projektet är under jord så är utrymmena knappa vilket ställer stora krav på logistik och samarbete. De fysiska arbetena beräknas kunna börja under hösten 2023 och kontraktet i sin helhet ska vara klart 2025.

– Tro det eller ej så är vi riktigt taggade på att ”gå under jord igen”. 2018 avslutade vi vårt stora projekt med att bygga järnvägsanläggningen för Citybanan under Stockholm. Underjordiska projekt ger en extra dimension som både är utmanande och roligt, säger Distriktschef Projekt Öst, Christoffer Kednert.


Källa: Strukton Rail

Skriv ut



Den södra utbyggnaden av metrolinjen M4 inkluderar fem nya underjordiska stationer i Sydhavn.

Vossloh säkerställer långsiktiga tågförbindelser på Köpenhamns M4-linje till Sydhavn

Köpenhamns metrolinje M4, som kopplar ihop Cityringen med Sydhavn, beräknas stå...

Läs mer
SBS Betong 550
Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.

Omexom bygger likriktarstationer till Tvärbanan i Stockholm

Omexom har vunnit förtroendet att ansvara för leverans av alla likriktarstationer i...

Läs mer
Längre godståg bidrar till klimatmålen.

Fullastat 838 meter långt tåg testkördes från Malmö till Frövi

Söndag den 8 maj testkörde Trafikverket ett fullastat tåg på sträckan...

Läs mer


Snabbtåget till och från Stockholm är tillbaka

SJs snabbtåg mellan Dalarna och Stockholm är återigen i trafik efter ett...

Läs mer


NRC vinner järnvägsunderhållskontraktet Västra Götaland Väst

NRC Group tilldelades idag järnvägsunderhållskontraktet Västra Götaland...

Läs mer


Mälartåg på rätt spår

April månad har varit den bästa månaden hittills sen MTR tog över driften av...

Läs mer


Hela Jämtland gynnas när SJ ökar trafiken till och från Sundsvall

I december ökar SJ antalet avgångar mellan Stockholm och Sundsvall. De nya tågen...

Läs mer
Infranord spårriktare

ECM-certifiering ger Infranord ökade affärsmöjligheter

Infranord AB har certifierats för ECM-funktionerna ledning, utveckling, styrning och utfö...

Läs mer


Iterio bakom bilfritt Djurgården

15 miljoner besökare årligen och en trafiksituation som beskrivs som kaotisk. Iterio...

Läs mer


SJ startar trafiknära underhåll i egen regi

Den 1 februari startade SJ i egen regi trafiknära underhåll av fordonen X40 och X55. En...

Läs mer


Hector Rail kör nattågstrafiken till kontinenten för SJ

September 2022 startar Hector Rail att köra nattåg mellan Malmö och Padborg, en...

Läs mer


Förbättrad punktlighet på pendeltågen

Under första kvartalet 2022 var 92 procent av pendeltågen punktliga. Jämfört...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se