Facebook


Instagram

Strukton vinner första järnvägskontraktet för utbyggnaden av nya tunnelbanan


2022-01-14

Till vänster syns Christoffer Kednert, Distriktschef på Struktons Projekt Öst. Till höger syns Struktons vd Johan Oscarsson.
Bild: Strukton Rail
Till vänster syns Christoffer Kednert, Distriktschef på Struktons Projekt Öst. Till höger syns Struktons vd Johan Oscarsson.

I veckan signerade Strukton Rail kontraktet FUT 4743 Akalla-Barkarby, vilket tunnelbaneutbyggnaden heter på upphandlingsspråk. I hård konkurrens med nio andra anbudsgivare tilldelades Strukton Rail kontraktet efter en utvärdering bestående av både pris och kvalitet.

Entreprenaden innebär byggnation av cirka fyra kilometer dubbelspårsutbyggnad där vi ansvarar för bana, mark, strömskena, kanalisation, el 400 v med mera. Arbetet kommer ske i den tunnel som nu drivs fram mellan den befintliga stationen Akalla och den framtida stationen som byggs under Barkarby pendeltågsstation. Mitt på sträckan kommer det också byggas ytterligare en station, Barkarbystaden. Ett område som bedöms ha cirka 50 000 invånare år 2035.

– Det är historiskt att få vara först ut att bygga ny tunnelbana i Stockholm, något som inte skett på cirka 30 år. Extra roligt eftersom Strukton Rail är ett företag som lever och andas tunnelbana genom vårt stora underhållskontrakt för tunnelbanan som vi har haft sedan 2012, säger Strukton Rails vd, Johan Oscarsson.


Både utmanande och roligt
Planeringen för projektet påbörjas omedelbart. Det är många aktörer och intressenter som kommer vara på plats samtidigt och eftersom projektet är under jord så är utrymmena knappa vilket ställer stora krav på logistik och samarbete. De fysiska arbetena beräknas kunna börja under hösten 2023 och kontraktet i sin helhet ska vara klart 2025.

– Tro det eller ej så är vi riktigt taggade på att ”gå under jord igen”. 2018 avslutade vi vårt stora projekt med att bygga järnvägsanläggningen för Citybanan under Stockholm. Underjordiska projekt ger en extra dimension som både är utmanande och roligt, säger Distriktschef Projekt Öst, Christoffer Kednert.


Källa: Strukton Rail

Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se