Facebook


Instagram

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp


2021-04-09

Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.
Bild: APM Terminals Gothenburg
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM Terminals Gothenburg. Den nystartade pendeln innebär nya möjligheter för den norrländska industrin och sparar samtidigt 87 procent i koldioxidutsläpp och en veckas ledtid, jämfört med den traditionella feederlösningen.

Det 500 meter långa tåget, med kapacitet för 72 TEU, kommer att lastas med skogsprodukter i Piteå, för att veckovis anlända till Göteborg för vidare färd ut i världsmarknaden. Bolaget bakom lösningen är First Row Shipping & Logistics AB och tåget körs av CFL Cargo Sverige AB.

– I takt med att kapacitetsproblemen i form av containerbrist och platsbrist på Östersjön har ökat, har den lokala industrin i Piteå haft svårt att få ut sin export. Därför har man vänt sig till oss för att hitta andra vägar än den traditionella feederlösningen, säger Nikolas Rowland, grundare och ägare till First Row Shipping & Logistics AB.

– Den här lösningen innebär en ny kanal som på sikt skapar fler möjligheter för industrin i norr, som på grund av det geografiska läget är beroende av stabila och pålitliga logistiklösningar. I Göteborg finns en helt annan plattform att stå på, med hög kapacitet och ett brett linjenätverk, fortsätter han.

– Piteå är i dagsläget den nordligaste destinationen som vi täcker genom Green Gothenburg Gateway. Vi är glada över att allt fler vågar ta steget att använda långväga tåglösningar till Göteborg och vi är övertygade om att detta är framtiden, säger Henrik Horndahl, Sales Executive på APM Terminals Gothenburg.


Källa: APM Terminals Gothenburg


Skriv ut





Hector Rail blir samarbetspartnern när FlixTrain kommer till Sverige

Hector Rail blir bolagets samarbetspartner på den svenska tågmarknaden när tå...

Läs mer
iNFOSPREAD


Nästa år börjar Transdev köra Roslagsbanan

Förra veckan signerade Trafikförvaltningen i Region Stockholm och Transdev trafikavtalet...

Läs mer
Zbloc


Nytt samarbete mellan SJ och Hertz ska förenkla hemestern

När allt fler vill semestra i Sverige är det viktigt att skapa förutsättningar...

Läs mer
SBS Betong 550
Visionsbild över den nya tågdepån i Nässjö, där man ska utföra service och underhåll av länets tåg (bilden är en illustration).

NCC har byggstartat ny tågdepå i Nässjö

NCC har i samverkan med Region Jönköpings län påbörjat byggandet av en ny...

Läs mer
Zinga
Ny räls ligger vid Stigs Gård.

125 000 meter ny räls kommer nu till upprustningen mellan Gävle och Söderhamn

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i...

Läs mer
Europakorridoren


Fortsatt lågt resande och nöjdare SJ-kunder

Resandet under årets första kvartal har legat på en fortsatt låg nivå...

Läs mer
Kregis 550
Överenskommelsen mellan Mälardalstrafik och SJ innebär att trafiken på de fyra Mälartågslinjerna kommer att rulla som vanligt i höst.

Överenskommelse säkrar höstens tågtrafik i Mälardalen

Mälardalstrafik och SJ har slutit en överenskommelse som säkrar den samhä...

Läs mer
DLMASKIN550


Green Cargo och SSAB i förnyat treårsavtal

SSAB och Green Cargo fortsätter sitt samarbete gällande de årliga transporterna om...

Läs mer
Vattenfall


Mer långväga gods än någonsin transporteras klimatsmart

Nu tar APM Terminals Gothenburg emot mer långväga gods än någonsin via jä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se