Facebook


Instagram

Vossloh tar fram ny växelstandard för höghastighetsjärnvägar tillsammans med Trafikverket


2021-11-19

Den nya växeln kommer att tillåta en hög hastighet även i det avvikande grenspåret.
Bild: Kasper Dudzik
Den nya växeln kommer att tillåta en hög hastighet även i det avvikande grenspåret.

Trafikverket har beställt en ny standardväxel för höghastighetsjärnväg av Vossloh. Växeln kommer göra det möjligt för tåg att köra i höga hastigheter både i rakspår och i grenspår – ett viktigt steg mot att kunna bygga nya höghastighetsbanor i Sverige.

Höghastighetsjärnväg har varit ett hett debatterat ämne i Sverige under lång tid, och det råder fortfarande viss osäkerhet kring lokalisering av banorna. Men trots det har Trafikverket nu tagit nästa steg i arbetet mot att utveckla Sveriges höghastighetsbanor genom att beställa en ny standard för svenska höghastighetsväxlar. Det är Vossloh Nordic Switch Systems AB som fått uppdraget.

Målet med växeln är att säkerställa en säker järnvägsdrift, hög komfort och ett lågt underhållsbehov. Samtidigt kommer den nya växelstandarden, till skillnad från tidigare svenska modeller, kunna hantera höga hastigheter i såväl rakspår som i grenspår. På så sätt skapas ett effektivt höghastighetssystem.

– Växlarna är en grundförutsättning för att kunna bygga en svensk höghastighetsbana och är därmed en viktig del i den pågående och nödvändiga utvecklingen av det svenska järnvägssystemet. Det är roligt att vi på Vossloh får förtroende från Trafikverket att vara en del i denna utveckling, säger Andreas Johansson, projektledare på Vossloh Nordic.

Vossloh har lång erfarenhet av växlar för höga hastigheter då de under 40 år har levererat över 2000 höghastighetsväxlar över hela världen.


Källa: Vossloh


Skriv ut



Infranord har tilldelats Basunderhåll järnväg på Värmlandsbanorna

Uppdragsgivare är Trafikverket och kontraktet löper över fem år med mö...

Läs mer
Zinga
Bilden är ett kollage.

Uppsala kan få ny spårväg

Kommunstyrelsen beslutade onsdagens sammanträde att det blir spårväg i Uppsala,...

Läs mer
iNFOSPREAD
Vy över Hermanns strandväg i norr, bredvid Nylanderparken (bilden är en illustration).

Helsingfors nya spårvägsprojekt går in i nästa fas – AFRY och GRK del i konsortium

Helsingfors stad och Helsingfors stads trafikaffärsverk har godkänt kostnaderna för...

Läs mer
Zbloc

Sara Selegran blir ny hållbarhetschef på Infranord

Sara Selegran, Infranords nya hållbarhetschef.

Infranords ambition är att ytterligare öka bidraget till en hållbar samhä...

Läs mer
SBS Betong 550
Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.

Vosslohs sensorer optimerar svenskt järnvägsunderhåll

För att optimera järnvägsunderhållet och ge Trafikverket bättre kontroll...

Läs mer
Den nya växeln kommer att tillåta en hög hastighet även i det avvikande grenspåret.

Vossloh tar fram ny växelstandard för höghastighetsjärnvägar tillsammans med Trafikverket

Trafikverket har beställt en ny standardväxel för höghastighetsjärnvä...

Läs mer
Europakorridoren

Vart femte Mälartåg inställt – SJ krävs på ersättning

Som följd av att SJ i slutet av oktober har infört ett planeringssystem med betydande...

Läs mer
Kregis 550
Ny fin järnväg Ostkustbanan Gävle- Söderhamn.

Den stora upprustningen Gävle–Söderhamn är nu klar

Fler och fler väljer tåget som transportmedel. För att möta efterfrågan...

Läs mer
DLMASKIN550
Nya SJ X2000.

Nya X 2000 har gett sig ut på sin allra första resa

Klockan 10.29 under tisdagen, avgick det första helt ombyggda och moderniserade X 2000...

Läs mer
Vattenfall
Visionsbild över stationen i Nacka (bilden är en illustration).

Stockholms tunnelbana byggs ut i Nacka för cirka 1,2 miljarder kronor

Skanska har tecknat avtal med Region Stockholm, Förvaltning för utbyggd tunnelbana, om en...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se