Facebook


Instagram

EASA beredda att häva flygförbudet för Boeing 737 MAX


2020-11-24

EASA är beredda att häva flygförbudet för Boeing 737 Max.
Bild: Transportstyrelsen
EASA är beredda att häva flygförbudet för Boeing 737 Max.

Den europeiska byrån för flygsäkerhet EASA är beredda att häva flygförbudet för Boeing 737 MAX inom kort. Idag har ett förslag på nytt luftvärdighetsdirektiv för den olycksdrabbade modellen publicerats och det slutliga direktivet beräknas komma i mitten av januari 2021. Åtgärder kommer dock krävas av flygbolagen innan planen får lyfta.

EASA införde förbud mot flygningar med modellen Boeing 737 MAX den 12 mars 2019 efter ett flygplanshaveri i Etiopien med ett plan av den aktuella modellen. Det andra av två haverier på relativt kort tid, där sammanlagt 346 personer tragiskt omkommit. Förbudet omfattar flygningar inom hela Europa inklusive Sverige.

EASA meddelar nu att man är beredd att häva förbudet och har publicerat ett förslag på ett nytt luftvärdighetsdirektiv. Det är en tydlig indikation från byrån om att man bedömer flygplanet som säkert att flyga. Direktivet innehåller tydliga krav på åtgärder som ett flygbolag behöver genomföra innan flygplanen får lyfta.

Direktivet omfattar krav inom flera områden. Flygplanets styrsystem måste förändras på flera sätt bland annat genom mjukvaruuppdatering och ombyggnation av planet. Därtill behöver piloter som ska flyga modellen genomföra extra utbildningar i speciella Boeing MAX simulatorer. Och dessutom ska varje flygplan testflygas utan passagerare innan det får tas i kommersiell drift.

– Även om EASA lyfter själva förbudet för flygplansmodellen i januari så tror jag det kommer att dröja innan vi ser den i kommersiell trafik hos svenska flygbolag. Bolagen behöver genomföra dessa tvingande modifieringar och utbildningar av piloter. Därför är det mer troligt att en start sker succesivt under våren, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.


Transportstyrelsens roll framöver
Transportstyrelsens roll i arbetet är att via sitt tillsynsuppdrag följa upp och säkerställa att svenska flygbolag vidtar alla nödvändiga åtgärder som preciseras i direktivet för att få flyga med planen.

– EASA har lagt ner ett omfattande arbete med att förvissa sig om att flygplansmodellen är säker för flygning igen. De fel och brister som orsakade olyckorna kommer nu åtgärdas och man ska inte behöva känna sig orolig för att flyga med flygplanstypen, säger Gunnar Ljungberg.



Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se