– Den här transformatorstationen är en viktig milstolpe som tar oss ett stort steg närmare landanslutning av container- och bil/RoRo-fartyg. Den öppnar upp för elanslutning till totalt sju kajplatser – fem i containerterminalen, och två i bilterminalen, säger Magnus Nordfeldt, Head of Business Area Cargo på Göteborgs Hamn.
Genom OPS (Onshore Power Supply) kan fartyg drivas av el från landsidan i stället för fossila bränslen när de ligger till kaj. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid, svaveloxid och kväveoxider och därmed minskat klimatavtryck, en renare lokalmiljö och förbättrad arbetsmiljö i hamnen. Bara genom elanslutning av containerfartyg har hamnen möjlighet att minska koldioxidutsläppen med minst 5 600 ton per år.
Med OPS för container- och bil/RoRo-fartyg kommer hamnen också att kunna uppfylla det kommande EU-regelverk som från 2030 gör gällande att fartyg över 5000 bruttoton måste ansluta till OPS när de ligger till kaj. OPS är redan installerat i hamnens ro-ro- och ro-pax-terminaler, såväl som i Skarvikshamnen där tankfartyg kan elanslutas.
Det är AF Bygg Väst, en del av AF Gruppen Sverige, som tilldelats uppdraget att bygga den nya transformatorstationen. Kontraktssumman uppgår till 129 miljoner kronor och omfattar byggnation av en transformatorstation med kapacitet för inkommande ström på 19 MVA (megavoltampere).
– Vi är glada att få förtroendet att bidra till en mer hållbar hamnverksamhet och ser fram emot att inleda vårt första samarbete med Göteborgs Hamn, säger Bård Frydenlund, koncerndirektör Sverige.
Transformatorstationsprojektet påbörjas under andra kvartalet 2025 med planerat färdigställande i mars 2027. Projektet delfinansieras av EU-fonden ”Connecting Europe Facility” genom ett stöd om cirka 90 miljoner kronor.
De totala investeringarna för OPS för container- och bilterminalerna i hamnen – som även inkluderar bland annat kabeldragningar och ställverk till sju kajplatser – beräknas uppgå till cirka 600 miljoner kronor.
Fakta: Transformatorstation för elanslutning av fartyg i Göteborgs hamns container- och bilterminaler
- Dimensioner, byggnad: Ca 56m x 18m
- Kapacitet: Stationen skapar förutsättning för simultan elanslutning av sju kajplatser - fem i containerterminalen och två i bilterminalen. Varje utmatning ska ha en kapacitet på 4 MVA mot varje kajplats (med möjlighet till sammanslagning av två utmatningar mot en anslutningspunkt som då får fördubblad kapacitet).
- Placering: I de nordligaste delarna av bilterminalen.
- Färdigställande av transformatorstation: Mars 2027.
- Kontraktssumma: 129 miljoner kronor.
Källa: Göteborgs Hamn AB