Facebook


Instagram

Industridrivet konsortium för noggrann positionering till autonoma system


2022-01-19

Bild: RISE

Autonoma fordon, maskiner, drönare och andra automatiserade system förlitar sig på sensorer för att noggrant kunna positionera sig i sina användarmiljöer. Medan dagens autonoma system främst förlitar sig på noggrann positionering för navigering, kommer framtida applikationer också att använda det för att dela sensordata med andra system och infrastrukturen. Dessutom kommer exakt absolut positionering att spela en viktig roll vid utvärdering och testning av autonoma system samt vid insamling av träningsdata för utveckling av AI och maskininlärningsalgoritmer.

Nu startar projektet DINPAS (Digital Infrastruktur för Noggrann Positionering för Autonoma System) som är finansierat av Vinnovas program ”Avancerad och Innovativ Digital Infrastruktur” och syftar till att möta kraven på noggrann och tillförlitlig positionering inom fokusområdet autonom flygplats, med skalbarhet för ett stort antal mobila enheter för att gynna nästa generations industriella digitala lösningar. Det som projektet har som mål att utveckla, inklusive programvara för att generera korrektionsdata, 3GPP-baserad distribution samt hårdvara för positionering, kommer att användas för att utvärdera relevant prestanda.

– Alla autonoma system är i behov av noggrann positionering. Genom att dels utnyttja existerande digital infrastruktur och dels använda nya standarder från telekom-industrin kommer projektet att kunna ge den pålitlighet och skalbarhet som till exempel framtidens autonoma flygplatser och öppna gruvor kräver. Detta är avgörande för att svensk industri ska kunna driva utveckling inom digitalisering med autonoma system, säger Stefan Nord från RISE, som är koordinator för DINPAS.

Autonoma system kommer sannolikt att vara avgörande för utvecklingen av flexibla, skalbara flygplatser med optimerade och sömlösa flöden av passagerare, gods och data, samt mycket säkra och robusta system för att möjliggöra säkra resor. Detta kommer att kräva exakt och pålitlig positionering samt kontinuerlig uppkoppling genom den digital infrastrukturen, vilket är det DINPAS-projektet fokuserar på.

Globala satellitnavigeringssystem (GNSS) erbjuder en nyckelteknologi för absolut positionering, som uppfyller industrins krav på kostnad, noggrannhet och tillgänglighet. Detta görs genom att utnyttja korrektionsdata från ett GNSS-referensnätverk, som effektivt distribueras för att stödja ett stort antal användningsfall och användare. Detta sker med hjälp av ett öppet och standardiserat dataformat som medger en effektiv distribution via mobilnätet, och som definierats av samarbetsorganisationen 3GPP (Third Generation Partnership Program) som driver standardisering inom telekommunikation.

Projektets totala budget är på 15,4 MSEK och pågår från den 1 oktober 2021 fram till den 30 september 2023. DINPAS-konsortiet är ett branschövergripande samarbete mellan forskningsinstitut, telekom-industri, telekomoperatör samt små och medelstora företag bestående av RISE, AstaZero, Combitech, Ericsson, IBG, Katla Aero, Lantmäteriet, Telia och u-blox.


Källa: RISE

Skriv ut



Abba på Malmö Airport.
Abba på Malmö Airport.

Malmö Airport firar 50 år

Den 1 december i år fyller Malmö Airport 50 år och det kommer att uppmärksammas genom olika aktiviteter på flygplatsen och i Swedavias kanaler under året. Genom att...

Läs mer
Zinga
Stockholm Arlanda Airport.

Fortsatt återhämtning för Swedavias trafikstatistik

Under april accelererade flygets återhämtning och med drygt 2,2 miljoner resenärer...

Läs mer
Vattenfall


Gränsövning vid Scandinavian Mountains Airport i Sälen

Tisdagen den 10 maj kl. 10.00 - 14.00 håller räddningstjänsten i Norge och Sverige...

Läs mer
Zugol 550
Passagerarna ser ut att återvända, visar en ny prognos av Transportstyrelsen.

Stor osäkerhet för flygets återhämtning

Osäkerheten kring flygets återhämtning efter pandemin är fortsatt hög....

Läs mer
Gripen E.

Försvarets Materielverk beställer nytt lavettsystem till Gripen för 400 miljoner

Saab har mottagit en beställning från Försvarets Materielverk (FMV) avseende...

Läs mer
Safran, GKN Aerospace och Pratt & Whitney är flygmotortillverkare som medverkar i ett av Högskolan Västs nya forskningsprojekt. Bilden visar en gasturbin till Airbus A320neo från Safran. 

Svensk högskola och världsledande industriföretag i samarbete för grönare flygmotorer

Flygindustrin söker febrilt efter ny teknik som kan bidra till att minska flygets utsläpp...

Läs mer
Flankerade av Röda Korsets volontärer i Märsta, Jan-Olov Ström och Thomas Hansson, tar Magnus Lundén, ansvarig för lokal insamling på Svenska Röda Korset emot checken av Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.

Swedavias resenärer och medarbetare skänker miljonbelopp till Svenska Röda Korset

Swedavias resenärer och medarbetare runt om i Sverige har samlat in närmare 1,4 miljoner...

Läs mer


Beslut om allmän trafikplikt för flyg

Trafikverket har beslutat att 12 inrikeslinjer ska omfattas av allmän trafikplikt. Det...

Läs mer

TUI och Jettime i stort charteravtal

TUI och det danska flygbolaget Jettime har skrivit under ett charteravtal, vilket innebär att...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se