Facebook


Instagram

Industridrivet konsortium för noggrann positionering till autonoma system


2022-01-19

Bild: RISE

Autonoma fordon, maskiner, drönare och andra automatiserade system förlitar sig på sensorer för att noggrant kunna positionera sig i sina användarmiljöer. Medan dagens autonoma system främst förlitar sig på noggrann positionering för navigering, kommer framtida applikationer också att använda det för att dela sensordata med andra system och infrastrukturen. Dessutom kommer exakt absolut positionering att spela en viktig roll vid utvärdering och testning av autonoma system samt vid insamling av träningsdata för utveckling av AI och maskininlärningsalgoritmer.

Nu startar projektet DINPAS (Digital Infrastruktur för Noggrann Positionering för Autonoma System) som är finansierat av Vinnovas program ”Avancerad och Innovativ Digital Infrastruktur” och syftar till att möta kraven på noggrann och tillförlitlig positionering inom fokusområdet autonom flygplats, med skalbarhet för ett stort antal mobila enheter för att gynna nästa generations industriella digitala lösningar. Det som projektet har som mål att utveckla, inklusive programvara för att generera korrektionsdata, 3GPP-baserad distribution samt hårdvara för positionering, kommer att användas för att utvärdera relevant prestanda.

– Alla autonoma system är i behov av noggrann positionering. Genom att dels utnyttja existerande digital infrastruktur och dels använda nya standarder från telekom-industrin kommer projektet att kunna ge den pålitlighet och skalbarhet som till exempel framtidens autonoma flygplatser och öppna gruvor kräver. Detta är avgörande för att svensk industri ska kunna driva utveckling inom digitalisering med autonoma system, säger Stefan Nord från RISE, som är koordinator för DINPAS.

Autonoma system kommer sannolikt att vara avgörande för utvecklingen av flexibla, skalbara flygplatser med optimerade och sömlösa flöden av passagerare, gods och data, samt mycket säkra och robusta system för att möjliggöra säkra resor. Detta kommer att kräva exakt och pålitlig positionering samt kontinuerlig uppkoppling genom den digital infrastrukturen, vilket är det DINPAS-projektet fokuserar på.

Globala satellitnavigeringssystem (GNSS) erbjuder en nyckelteknologi för absolut positionering, som uppfyller industrins krav på kostnad, noggrannhet och tillgänglighet. Detta görs genom att utnyttja korrektionsdata från ett GNSS-referensnätverk, som effektivt distribueras för att stödja ett stort antal användningsfall och användare. Detta sker med hjälp av ett öppet och standardiserat dataformat som medger en effektiv distribution via mobilnätet, och som definierats av samarbetsorganisationen 3GPP (Third Generation Partnership Program) som driver standardisering inom telekommunikation.

Projektets totala budget är på 15,4 MSEK och pågår från den 1 oktober 2021 fram till den 30 september 2023. DINPAS-konsortiet är ett branschövergripande samarbete mellan forskningsinstitut, telekom-industri, telekomoperatör samt små och medelstora företag bestående av RISE, AstaZero, Combitech, Ericsson, IBG, Katla Aero, Lantmäteriet, Telia och u-blox.


Källa: RISE

Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se