Facebook


Instagram

Norwegian med kraftig trafiktillväxt och hög kabinfaktor


2014-10-23

Bild:Norwegian

Norwegian växer kraftigt i alla europeiska marknader och hade en kapacitetstillväxt på 36 procent samt en kabinfaktor på hela 85 procent under tredje kvartalet.

Resultatet före skatt (EBT) blev 505 MNOK jämfört med 604 MNOK för samma kvartal 2013. Extra kostnader för ersättningsflyg och svag norsk krona påverkar resultatet för tredje kvartalet betydligt.

Trots solid kapacitetstillväxt fylls planen betydligt bättre än samma period förra året. Kabinfaktorn under tredje kvartalet var på 85 procent, upp tre procentenheter. Sammanlagt reste 7,1 miljoner passagerare med Norwegian under tredje kvartalet. Den starkaste tillväxten mätt i antal passagerare hade Norwegian på London Gatwick.

Resultatet före skatt (EBT) blev 505 MNOK jämfört med 604 MNOK för samma kvartal 2013. Kombinationen svag norsk krona, avsaknad av godkännande från det amerikanska transportdepartementet och kostnader knutna till förseningar påförde Norwegian stora extrautgifter det här kvartalet. Kostnader för inhyrning inklusive utgifter för extra bränsle samt hotell, mat och dryck till försenade passagerare utgjorde också ett betydande belopp. Det gjorde även extrautgifter  orsakade av att det amerikanska transportdepartementet ännu inte har gett Norwegians dotterbolag Norwegian Air International det nödvändiga flygtillståndet till USA – som bolaget har rätt till enligt Open Skies-avtalet.

–Det som är positivt är att vi har fått många nya kunder i hela linjenätet och att kabinfaktorn är solid. Vi har vunnit flera nya internationella kundundersökningar och har återigen korats till Europas bästa lågprisbolag. Samtidigt har vi haft flera utmaningar, bland annat till följd av att vårt dotterbolag i Dublin ännu inte har fått tillstånd att flyga till USA, vilket har lett till att flygplansflottan inte kan utnyttjas optimalt. Tekniska utmaningar med långdistansplanen har också inneburit betydande extrautgifter. Men nu har vi en mer stabil långdistansverksamhet med fler plan i flottan än tidigare. Om vi blickar framåt kommer 2015 att bli ett konsolideringsår där tillväxten inte kommer att vara lika stor. Vi kommer dessutom ha en enhetlig kortdistansflotta när de äldre Boeing 737-300 maskinerna fasas ut för gott, säger Norwegian vd Björn Kjos.

Källa: Norwegian


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se