Facebook


Instagram

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort


2023-05-16

<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>
Bild:Swedavia
Stockholm Arlanda Airport.

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Nu måste staten ta ett helhetsgrepp och garantera Arlandas utveckling med en tydlig plan för framtiden. Ett första steg är att inleda en förhandling om Arlandabanan och den stationsavgift som hindrar många hållbara resor till Arlanda. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen.

Hållbara och smidiga transporter till och från Arlanda måste fungera, det behövs en plan för flygfrakten och staten måste inleda en förhandling om Arlandabanan i syfte att ta bort stationsavgiften. Genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete har sju regioner lämnat ett gemensamt svar till regeringen om Arlandas fortsatta utveckling. Bakom svaret står Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

- Arlanda har en avgörande betydelse för ett exportberoende land som Sverige. Men kommunikationerna till och från Sveriges största flygplats är bristfälliga. Här måste staten ta sitt ansvar och se till så att det hållbara resandet fungerar mellan Arlanda och regionens städer. Stationsavgiften, som tas ut av tågresenärerna till Arlanda och grundar sig på statens avtal med Arlandabanan, är ett exempel som gör det dyrt och krångligt att resa hållbart till flygplatsen. Staten måste ta sitt ansvar och inleda en förhandling med målet att avveckla avgiften, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

Mälardalsrådets ställningstagande är ett remissvar på betänkandet Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet (Ds 2023:3). Remissvaret i korthet:

  • Staten behöver ta ett ansvar för utvecklingen av det svenska flygplatssystemet ur ett helhetsperspektiv – där Arlanda flygplats har en särställning och därför kräver en tydlig plan för framtiden.
  • Arlandas utveckling är avgörande för hela Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Flygplatsen är särskilt viktig för Stockholm-Mälarregionen, där bättre förbindelser behövs till regionens större städer.
  • Staten måste inleda en förhandling om Arlandabanan med målet att avveckla Stationsavgiften, den avgift som tågresenärer som inte reser med A-train måste betala. Stationsavgiften är en av anledningarna till att fler väljer att ta bilen till Arlanda istället för tåget.
  • Det behövs tydliga förslag på hur godstransporter med flyg ska utvecklas i landet, framför allt vid Arlanda flygplats. I anslutning till flygplatsen behövs bättre kopplingar mellan väg-, spår- och flygtrafiken.
  • Flygtrafiken till respektive från Gotland bör pekas ut som en linje som kan bli aktuell för allmän trafikplikt.

Remissvaret kan läsas i sin helhet nedan eller på Mälardalsrådets hemsida.


Källa: Swedavia


Tipsa en vn Skriv ut





DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

  • Sjuårigt avtal som kommer att tillhandahålla 668 miljoner liter hållbart flygbränsle (SAF) för att ersätta fossilt jetbränsle
Zinga
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Ulefos
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Vattenfall
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
Zugol 550
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer

Flygsimulator ska lyfta undervisningen


Nu får gymnasieeleverna på Sigtuna kommuns flygteknikutbildning testa cockpitmiljö...

Läs mer


Emirates ökar kapaciteten – inför nya flygningar till Australien

Nu inför Emirates ytterligare flyg till Australien och Nya Zeeland, efter att ha märkt av...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se