Facebook


Instagram

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential


2023-05-26

Banljus Göteborg Landvetter Airport
Bild:Svante Örnberg
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta forskningsprojekten på temat ”Teknik i mänsklighetens tjänst” 2023 av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Projekten på den årliga listan har valts ut för deras potential att skapa nytta genom kommersialisering, affärs- och metodutveckling eller samhällspåverkan.

Projektet, som finansieras av Trafikverket, leds av Swedavia med LFV, Novair och GEISTT som projektdeltagare. Projektet ska förenkla utvecklingsarbetet mot effektivare flygningar till och från flygplatser, vilket bidrar till en minskad klimatpåverkan från flyget och en effektivare användning av luftrum.

- Det är mycket glädjande att detta viktiga utvecklingsprojekt tas med på IVA:s 100-lista bland de främsta forskningsprojekten och det är en välkommen bekräftelse på att nyttan av att accelerera framdrift inom effektiv och mer miljövänlig luftfart ses som högt prioriterat även av Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin. Innovativa lösningar, bland annat inom luftrummet, är en viktig del av Swedavias strategi för att driva framtidens flygplatser, säger Fredrik Jaresved, direktör för strategiska initiativ och innovation på Swedavia.

För att påskynda utvecklingen startades år 2022 projektet SVART IRIS (Simuleringsbaserad VärderingsAnsats och Rekommendationer Teknikval för IRIS). I projektgruppen ingår forskare, flygledare och piloter som var och en har mer än tjugo års erfarenhet av tillämpad forskning och innovation inom flygområdet.

- Effektivare och mer miljövänliga inflygningar till flygplatser är en viktig del i arbetet för att nå flygets mål kring lägre klimatpåverkan. Svenska aktörer i flygbranschen måste göra många tidiga bedömningar av olika tänkbara lösningar inom flygledningsområdet de kommande åren och projektet SVART IRIS skapar metodik och verktyg för detta, fortsätter Fredrik Jaresved.

Swedavia arbetar sedan flera år tillbaka inom flera områden för ett mer effektivt luftrum och att minska flygets klimatpåverkan, både nationellt och internationellt. Inom ramen för detta är ett viktigt område forskningen kring kurvade flygningar, även kallat icke-raka inflygningar, i det så kallade IRIS-programmet (Icke Raka Inflygningar till Swedavias flygplatser).

- Kurvade flygningar ger möjlighet att skapa kortare och mer effektiva flygvägar vilket sparar bränsle och utsläpp till luft samtidigt det är möjligt att undvika att överflyga bullerkänsliga områden relativt nära flygplatsen säger Anette Näs som leder IRIS-programmet och är specialist inom flygoperativa system på Swedavia.

Projektet SVART IRIS

Projektets mål är att utveckla metoder för att med hjälp av simulering och strukturerad analys stödja konceptutvecklingen av beslutsstödsystem för användning i tidiga faser av systemutveckling, när de behövs som mest. Metodutvecklingen drivs genom fyra fallstudier stödda av anpassad simuleringsförmåga, en så kallad targeted fidelity-ansats, som är en metod för att kostnadseffektivt kunna stödja konceptutveckling i tidiga faser.


Källa: Swedavia


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se