Facebook


Instagram

Goodyears nya UHP-däck: Eagle F1 Asymmetric 3 - 2,6 meter kortare bromssträcka på våta vägar än konkurrerande däck


2016-02-19

Bild:Goodyear Dunlope

Goodyears nya ultrahögprestanda (UHP) sommardäck är här - Eagle F1 Asymmetric 3 är ett premiumdäck som levererar kortare bromssträcka på både torra och våta vägar[1], vilket leder till att föraren får bättre kontroll över körningen.

UHP-segmentet är en tydlig tillväxtmarknad, med en förväntad årlig tillväxt på mer än tre procent från 2015 till 2020. Under dessa fem år förväntas marknaden expandera med över nio miljoner däck[2]. Utvecklingen drivs främst av det stigande antalet bilar inom fordonssegmenten C, D och E (medelstora och stora bilar, samt företags- och lyxbilar), som i allt högre grad utrustas med UHP-klassade däck[3] 

Omfattande insatser har lagts ner på att optimera däcket vad gäller säkerhet och prestanda. Mer än 36 000 ingenjörstimmar har spenderats på att utveckla Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. För att säkerställa däckets egenskaper har över 5 000 tester genomförts, varav 3 800 tester utfördes på fem testplatser i fem länder och 1 200 tester på vanliga vägar. Den totala teststräckan uppgår till 330 000 kilometer.

En nyckelegenskap för Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 är Active Braking-teknologin som ökar däckets kontaktyta mot underlaget under inbromsning vilket ger en kortare bromssträcka. Den nya Grip Booster-gummiblandningen med vidhäftande hartser som ger en sorts ”klibbighet” ökar däckets greppförmåga vilket ökar hanteringsförmågan och ger en kortare bromssträcka på båda torra och våta vägar. En ny förstärkt lättviktskonstruktion inuti däcket förbättrar däckets styrprecision och stabilitet samt minskar däckslitaget och sänker bilens bränsleförbrukning.

Oberoende tester utförda av TÜV Süd[4] på begäran av Goodyear bekräftar däckets främsta styrkor. Resultaten visar att Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 är bättre än genomsnittet för tre huvudkonkurrenter på flera punkter:

  • 2,6 meter kortare bromssträcka (9 procent bättre prestanda) på våta vägar
  • 1,3 meter kortare bromssträcka (4 procent bättre prestanda) på torra vägar
  • 4 procent bättre väghållning på våta vägar
  • 10,9 procent bättre rullmotstånd, däcket hade dessutom näst bäst rullmotstånd av alla de testade däcken[5]
  • 31 procent längre livslängd (11 528 km extra)[6]

 

– Vi är mycket glada att TÜV:s tester bekräftar att Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 levererar de bästa resultaten i bromstesterna[7], synnerhet i mer krävande situationer som regnväder. Bromsförmågan är trots allt kundernas främsta behov[8] och det är särskilt kritiskt hos förare av högprestandabilar, säger Alexis Bortoluzzi, Goodyear Marketing Director Consumer EMEA.

 

Nya Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 är det senaste tillskottet i den testvinnande Eagle-produktserien. Däcket finns tillgänglig i 41 storlekar i 17 till 20 tum sedan december 2015. Under mars 2016 kommer serien att kompletteras med de flesta storlekarna.

 

[1] 2,6 meter kortare bromssträcka (9 % bättre prestanda) på våta vägar och 1,3 meter kortare bromssträcka (4 % bättre prestanda) på torra vägar jämfört med genomsnittliga prestanda för de tre senaste konstruktionerna från huvudkonkurrenterna i UHP-segmentet (Michelin Pilot Sport 3, Bridgestone Potenza S001, Continental Sport Contact 5). Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i september–oktober 2015 på begäran av Goodyear Dunlop. Nya UHP, däckstorlek: 225/45 R17 91Y; testbil: VW Golf; testplatser: Mireval (F), Papenburg (D), TÜV SÜD PS Garching (D); rapport nr 713066268.

[2] Källa: Intern prognos från Goodyear Dunlop.

[3] Källa: Global Insights/IHS mars 2015.

[4] Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i september–oktober 2015 på begäran av Goodyear Dunlop. Testat i jämförelse med tre konkurrenter: Bridgestone Potzena S001, Michelin Pilot Sport 3 och Continental SportContact 5. Nya UHP, däckstorlek: 225/45 R17 91Y; testbil: VW Golf; testplatser: Mireval (F), Papenburg (D), TÜV SÜD PS Garching (D); rapport nr 713066268.

[5] Klassificering för rullmotstånd: Continental Sport Contact 5 – 101,6; Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 – 100; genomsnitt för ledande konkurrenter – 89,1. Delar av testet specificerat ovan med rapport nr 713066268.

[6] Jämfört mot genomsnittet av 3 senaste designs från huvudkonkurrenter i UHP segment (Michelin Pilot Sport 3, Bridgestone Potenza

S001, Continental Sport Contact 5). Testat av DEKRA , oberoende organisation, i Sept – Oct 2015, beställt avGoodyear Dunlop. Däckstorlek: 225/45 R17 91Y; testbil: VW GOLF VII - 150 CV.

[7] Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i september–oktober 2015 på begäran av Goodyear Dunlop. Testat i jämförelse med tre konkurrenter: Bridgestone Potzena S001, Michelin Pilot Sport 3 och Continental SportContact 5. Nya UHP, däckstorlek: 225/45 R17 91Y; testbil: VW Golf; testplatser: Mireval (F), Papenburg (D), TÜV SÜD PS Garching (D); rapport nr 713066268.

[8] TNS UK – Konsumentundersökningar, genomfördes från den 17 december 2014 till den 19 januari 2015. 750 intervjuer genomfördes i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Ryssland, Sverige, Sydafrika, Spanien och Turkiet och 500 intervjuer i Saudiarabien.


Källa: Goodyear Dunlope


Tipsa en vn Skriv ut



Bild på högsäkerhetsgrind för fordon, insprängd i en bergsvägg.

Anpassat områdesskydd för ökad säkerhet i ett förändrat säkerhetsläge

I takt med att det globala säkerhetsläget skärps har fysiska hot mot kritisk...

Läs mer
Zinga


S:t Eriks satsar på klimatneutral betong – fördjupar samarbetet med Heidelberg Materials

S:t Eriks och Heidelberg Materials Cement Sverige har ett långt samarbete bakom sig och tar...

Läs mer
Vattenfall


Effektiva utrymningsvägar och säkerhetslösningar för offentliga områden

Säkerheten i offentliga områden och byggnader – som skolor, sjukhus, kö...

Läs mer
Zugol 550


Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Elektrifieringen erövrar nu även väganläggningsbranschen. Den nya eldrivna...

Läs mer
Dokas innovativa arbetsplattform på Tjörnbrons mittspann, 47 meter över havet.

Doka Sverige banar väg för smidigt kabelbyte på Tjörnbron

I april 2024 påbörjades den tredje etappen av det omfattande projektet med att byta ut...

Läs mer


Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll

Den svenska fjällvärlden ökar i popularitet – både hos svenska och...

Läs mer
Ny station för supersnabbladdning för tung trafik i Malmö.

Laddstation för tung trafik öppnar i Malmö

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Ny elektrifierad stadstrafik startar i Malmö 2027

I juni 2027 startar den nya stadstrafiken i Malmö. Anbudsvinnare är Nobina, som...

Läs mer


GARO lanserar Eichrecht-godkänd laddbox för publik laddning i Tyskland

GAROs publika laddbox, GARO Entity Pro, har godkänts enligt Eichrecht-kraven. Den är...

Läs mer

Safe At Site, en ledande aktör inom säkerhetsprodukter för bygg och anläggning, har glädjen att meddela att Gunstein Lauvrak har utsetts till ny VD.

Gunstein Lauvrak har lång ledningserfarenhet från bolag som Ramirent, ASSA ABLOY, TOOLS...

Läs mer


Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer
Combo-appen som används för vintervägunderhåll finns nu som ett utbud i Volvos fordonsdatorer via tjänsten My Business.  

App för åkerier i snösvängen – nu i Volvos fordonsdatorer

Combo-appen som används inom åkeri- och transportbranschen för uppföljning av...

Läs mer
<span>Förarlösa maskiner behöver kunna anpassa sig efter förändringar i omgivningen för att inte riskera att skada miljön eller, i värsta fall, människor.</span>

Tunga AI-styrda maskiner ska bli säkrare med beräkningsfysik

När tunga maskiner ska bli robotar med självstyrande förmågor är sä...

Läs mer


OilQuick och Normet lanserar nya Xquick-fästet.

OilQuick, marknadsledare inom helautomatiska snabbfästessystem, tillkännager ett...

Läs mer


Rent och tyst med Volvo ECR25 Electric i Göteborg

Innergårdsjobb med grävmaskin riskerar alltid att skapa irritation hos hyresgä...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se