Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om att gemensamt verka för en ny vägförbindelse under Södertälje kanal. Förbindelsen är idag en av Sveriges viktigaste men också mest sårbara vägsträckor. Ett stopp skulle få stora ekonomiska och beredskapsmässiga konsekvenser för hela Sverige.
Med det kraftigt försämrade säkerhetspolitiska läget och Sveriges medlemskap i Nato ställs nya krav på robusthet i infrastrukturen. Motorvägsbron över Södertälje kanal är idag den enda storskaliga vägförbindelsen mellan Stockholmsregionen, övriga Sverige och kontinenten. Den är hårt belastad och saknar fungerande alternativ för tyngre transporter vid till exempel driftstopp, olyckor eller angrepp. Idag saknas förbindelsen i den nationella infrastrukturplanen. Det vill parterna bakom avsiktsförklaringen ändra på i samband med att regeringen beslutar om en ny infrastrukturplan nästa år.
Förbindelsen är en kritisk punkt i Sveriges transportsystem. Där passerar varje dag godstransporter till och från några av landets mest exportintensiva företag och där pendlar tiotusentals människor till samhällsbärande verksamheter. Hela Stockholmsregionen, med över 2,4 miljoner människor, är beroende av den 60 år gamla bron för stora delar av sin varuförsörjning. Bron är även en viktig evakueringsväg för invånarna i regionen, i händelse av krig eller kris. För två av landets största exportföretag, Scania och AstraZeneca, är förbindelsen över Södertälje kanal en viktig pusselbit för logistikkedjorna och kompetensförsörjningen.
– Vi har vårt internationella huvudkontor, forskning och utveckling samt omfattande produktion i Södertälje. En fungerande förbindelse mellan Stockholm och södra Sverige är helt avgörande för oss, våra medarbetare och leverantörer. Dagens situation med kapacitetsproblem och stor sårbarhet på den här vägsträckan är inte hållbar. Vi vill att arbetet med en ny, robust förbindelse inleds, säger Christian Levin, vd och koncernchef, Scania och TRATON Group.
– Vi har en av våra största produktionsanläggningar i världen i Södertälje. Det är en plats av stor strategisk betydelse för vår verksamhet och en fungerande infrastruktur är en viktig del av vår långsiktiga planering. En ny passage i Södertälje är viktig för svensk exportindustri och inte minst för att säkra tillgången till livsviktiga läkemedel för patienter i hela Sverige och även utanför landets gränser, säger Per Alfredsson, vd för AstraZeneca AB.
Vid ett längre avbrott i vägförbindelsen skulle både leveransflöden och tillgången till samhällsviktig verksamhet påverkas. En ny tunnel under kanalen skulle öka tillgängligheten och minska sårbarheten genom bättre redundans, både regionalt och nationellt.
– Den här avsiktsförklaringen tillsammans med Scania och AstraZeneca belyser hur viktig en ny passage förbi Södertälje kanal är för hela landet, både ekonomiskt och beredskapsmässigt. I det här kritiska säkerhetsläget vi befinner oss i vore det politiskt oansvarigt att inte göra något åt sårbarheten i en så viktig vägsträcka, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Fakta om avsiktsförklaringen
- Scania, AstraZeneca och Södertälje är överens om att en ny passage bör utformas som en vägtunnel för bil- och kollektivtrafik och att projektet bör prioriteras av regeringen.
- Inom ramen för avsiktsförklaringen avser parterna att bidra med analyser, kunskapsunderlag och samverka med relevanta aktörer. Samarbete kring, och utvärdering av, möjliga finansieringslösningar är en del av detta arbete.
- Regeringen kommer att besluta om en ny nationell infrastrukturplan 2026. Parterna anser att en ny tunnelförbindelse ska tas med i planen och att arbetet ska inledas tidigt i planperioden.
Källa: Scania