Facebook


Instagram

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå


2023-10-20

Bild:Scania

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med räckvidd och laddkapacitet anpassad för urbana och regionala transportuppdrag
• Det görs också stora uppdateringar av Scanias befintliga lösningar, med chassin anpassade för elektriska lastbilar, nya batterier och optimerade stödsystem
• Alla ellastbilar utrustas med gröna battericeller från Northvolt och batteripack producerade i Scanias fabrik för batterimontering i Södertälje
• Scanias erbjudande omfattar allt från laddlösningar, finansiering och serviceavtal till digitala tjänster
• Scania Charging Access erbjuder bekväm laddning med förutsägbara priser, minimal administration och ett expanderande, lastbilsanpassat nätverk i tolv länder

Scania i Södertälje har inlett produktionen av lastbilar med R- och S-seriehytter med en effekt om 400 eller 450 kW, vilket är tillräckligt för en mängd olika regionala transportuppdrag. I september visade Scania också upp den första serietillverkade regionala ellastbilen för 64 ton på mässan eComExpo. Samtidigt uppdateras Scanias batterilastbilar för stadsnära transporter med nya, gröna batteripaket, chassin anpassade för elfordon och tjänster som Scania Charging Access. Scanias erbjudande inom ellastbilar har nu nått en nivå som gör det relevant och attraktivt för ett brett urval av kunder, oavsett typ av transportuppdrag.

− Att köra utsläppsfritt är inte längre en exklusiv möjlighet för en utvald grupp, säger Fredrik Allard, chef för e-mobilitet på Scania. Scanias erbjudande täcker ett brett spann av applikationer och kundbehov. Samtidigt erbjuder vi tjänster som bidrar till att sänka tröskeln och öppna upp för en transformation till fossilfria transporter för många. 

Scanias uppgraderade erbjudande av batterielektriska lastbilar i regional drift kännetecknas av imponerande siffror: bruttovikterna kan vara upp till 64 ton, räckvidden är upp till 370 km med 40 ton, laddningshastigheten är upp till 375 kW och den högsta motoreffekten – 450 kW, motsvarar 610 hk – är väsentligt högre än vad flertalet av de lastbilar som redan rullar på vägarna har.

− Förutom renodlad fjärrtrafik är det få kunder idag som inte kan få vad de behöver 
ur ett operationellt perspektiv, säger Allard. Det finns fortfarande applikationer som är mindre troligt att elektrifieras omgående. Men många kunder kommer att bli förvånade när de upptäcker vad de här elfordonen är kapabla till och hur effektiva de är ihop med våra digitala tjänster.

Scanias senaste ellastbilar kan beställas som dragbilar eller lastbilar. Hela Scanias hyttprogram (L, P, G, R och S) är nu kompatibelt med elfordon och går att beställa. Räckvidden kommer, som alltid, att variera beroende på vikt, driftstyp, väder och körstil, men en lastväxlare på 27 ton kan förväntas ha en räckvidd runt 350 km med en batteristorlek på 624 kWh. 45 minuters snabbladdning adderar ytterligare 200 km.Det krävs inte heller att man laddar med de snabbaste 350 kW-laddarna för att få korta laddtider: en 150 kW-laddare tillför drygt 10 mil i timmen till en lastbil som förbrukar 1,3 kWh/km.

− Många av oss är fast i dieseltänket, det att man alltid går från 10% till 100% när man tankar, säger Allard. Med batterifordon behöver man ställa om och i stället ladda för den sträcka man faktiskt behöver. Har du 12 mil till laddaren hemma på åkeriet är det så mycket plus lite marginal man laddar. Det är onödigt att ladda fullt varje gång.

Uppdaterade lösningar för urbana lastbilar och nya elmaskiner

Scanias första batterilastbilar har funnits på marknaden sedan 2021 och har varit en spjutspets inom urbana lösningar när det handlar om att transformera branschen mot fossilfria transporter. Scania växlar upp sitt erbjudande även för applikationer som distributionsbilar och treaxliga lastväxlare. Fler möjligheter finns genom att man inför chassin anpassade för elfordon, batterier från Northvolt och nya elektrifierade stödsystem som sammantagna innebär förbättrad funktionalitet och minskad komplexitet. Nya generationens elektriska drivlina i kombination med nya generationens batterier ger en räckvidd på upp till 390 km.

Samtidigt presenterar Scania nya eldrivlinor, EM C 1-4, som erbjuds med inte mindre än fem olika effektnivåer. EM C 1-4 förväntas bli Scanias volymsäljare, tack vare flexibiliteten och de olika effektklasserna. 

 − Med den här introduktionen öppnar vi för att man i än större utsträckning kan skräddarsy och optimera sin ellastbil baserat på den aktuella driften, säger Allard. Med fem olika effektnivåer och fyra växlar står det skrivet ”flexibilitet” på dessa elmaskiner. Med det som utgångspunkt kan vi guida varje kund till exakt rätt konfiguration gällande storlek på batteri och våra tjänster så att lösningen svarar exakt mot kundbehoven.

Batterier som gör skillnad

Scania använder celler från den svenska tillverkaren Northvolt, batterier med kapacitet för att driva fordonet i 150 000 mil. Cellernas fossila avtryck motsvarar ungefär en tredjedel av jämförbara batterier i branschen.

En uppenbar styrka med Scanias batterier är deras laddningsegenskaper. Till skillnad mot många andra batteripack kan Scanias batterier laddas till 100% av tillgänglig kapacitet utan att det får några nämnvärda konsekvenser för deras livslängd. En annan fördel är att de har en rak laddkurva, vilket betyder att de laddas med samma hastighet när de är nästan fulla som när de är nästan tomma. Den raka laddkurvan innebär att man får förutsägbara laddtider, samtidigt som den långa batterilivslängden ger låga ägandekostnader över tid.

Scania har möjliggjort dessa ovanliga batteriegenskaper genom att säkerställa att 
de alltid har rätt temperatur. Tillsammans med Northvolt har Scania anpassat batterierna för tunga fordon så att man får en hög batterikapacitet i förhållande till det viktiga så kallade C-talet (den ström med vilken batterier laddas och laddas ur).

− Vi tror att frågetecknen kring laddning kommer att rätas ut i takt med att användarna lär sig mer om hur batterier fungerar i praktiken, säger Allard. När vi analyserar operationella data från våra uppkopplade fordon blir det ofta uppenbart att en majoritet av våra kunder kan få all räckvidd de behöver. Lastväxlare och andra lastbilsbaserade applikationer kör ofta mindre än 20 mil om dagen när de används 
i urbana miljöer. Om de laddar hemma på åkeriet och kompletterar med ett kostnadsfritt abonnemang hos Scania Charging Access som back-up, så kommer räckvidden aldrig att vara ett problem i praktiken.

Omställningen mot hållbara, fossilfria transporter med nollutsläpp
är en pågående process där ledande företag som Scania spelar en viktig roll. Från Scanias sida är man övertygad om att en avgörande förändring är nära förestående, med början i Europa och USA. Den drivs på av en blandning av hållbarhetskrav bland transportköpare, skärpta lagkrav och det faktum att driftskostnaderna för elektriska lastbilar förväntas vara i nivå med – eller lägre – än dem för dieselfordon. 
 
− Intresset för batterielektriska lösningar är omättligt; det finns potentiella kunder överallt, säger Allard. Det faktum att vissa är försiktiga och nöjer sig med att beställa ett par ellastbilar till sina flottor är fullt begripligt, man behöver skaffa sig erfarenhet innan man går vidare. Men med vårt växande erbjudande och en expanderande infrastruktur är jag övertygad om att vårt mål om att sälja 50% batterielektriska fordon i Europa år 2030 är inom räckhåll.

Scania Charging Access – en för alla, alla för en

Tidigare i år introducerades Scania Charging Access, en tjänst som nu finns tillgänglig för användning. Scania erbjuder sömlös tillgång till ett europeiskt nätverk i tolv länder med laddningsstationer bedömda utifrån hur väl de är anpassade för lastbilar.

Oberoende av vem som driver de laddstationer som ingår i nätverket kommer kunderna i slutändan enbart att få en samlad faktura, från Scania. Tjänsten är kostnadsfri att ansluta sig till och det finns heller inga års- eller månadsavgifter; det enda man som kund betalar för – till förutsägbara priser – är den el man köper vid laddning. Enda kravet för att få ansluta till Scania Charging Access är att man äger minst en Scania av något slag.

− Vi bryter ny mark med en samlad tjänst för laddning av tunga fordon i Europa, säger Magnus Höglund, Head of Charging Solutions hos Scania. Den är främst avsedd för laddning längs vägen. Vårt mål är att möjliggöra och förenkla för verklig elektrifiering genom att ta bort allt från räckviddsångest till administrativa utmaningar från ekvationen och erbjuda verkligt lastbilsanpassade laddstationer.

− Vi granskar och rankar alla laddstationer manuellt, både de som explicit är avsedda för lastbilar och de som är för personbilar. På det sättet hjälper vi kunderna att förstå vilka som passar deras behov till dess att ett välutbyggt nätverk med helt lastbilsanpassade laddstationer finns på plats. 

Det i nuläget tillgängliga nätverket för laddning av tunga fordon är visserligen begränsat, men Höglund spår en snabb tillväxt:

− Det kommer att expandera under 2024 och framgent, när laddoperatörer som Milence med flera fått upp farten. Genom att använda Scania Driver App eller My Scania kan de laddstationer som är rankade av oss som verkligt lastbilsanpassade och deras tillgänglighet filtreras fram. Vi vidareutvecklar kontinuerligt Scania Charging Access med fler funktioner och fler laddningsoperatörer. 


Källa: Scania 


Tipsa en vän Skriv ut



David Larsson började på Tyréns 1 december 2023 
David Larsson började på Tyréns 1 december 2023
 

Tyréns expanderar inom hållbara energilösningar - rekryterar solkraftsprofil

Förnybar energi är en nyckel till framtidens elektrifiering, men en ojämn produktion innebär samtidigt utmaningar. Tyréns fortsätter därför satsningen inom energiområdet, och rekryterar nu...

Läs mer
Borstfabriken


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste förändra och förbättra sina transportmönster för klimatets skull....

Läs mer
Ulefos


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anläggningen kommer mer än fördubblas både i storlek och kapacitet. Expansionen följs av...

Läs mer
stockholm smartcity live


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt ute i Atlanten.

Samtidigt har bränder på privata båtar ökat kraftigt de senaste...

Läs mer
Elpress
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till och från Säter och Säterdalen eller Säters resecentrum utan att behöva...

Läs mer
Zinga
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett späckat seminarieprogram under alla de tre dagarna. Totalt 27 seminarier och programpunkter som...

Läs mer
Disab


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

  • Sjuårigt avtal som kommer att tillhandahålla 668 miljoner liter hållbart flygbränsle (SAF) för att ersätta fossilt jetbränsle
mcs-hyrsystem-550-1


Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med räckvidd och laddkapacitet anpassad för urbana och regionala transportuppdrag
• Det gö...

Läs mer
Brokk_FAST-PLATS-2


Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med räckvidd och laddkapacitet anpassad för urbana och regionala transportuppdrag
• Det gö...

Läs mer
Infratech


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra resultat och säkra arbetsförhållanden. Speciellt nu under den mörka å...

Läs mer


Navigera genom digitaliseringens labyrint: IoT och privata 5G-nät i fokus

Digitaliseringen är inte längre en möjlighet; den är en nödvändighet. Affärsnytta och teknik måste gå hand i hand, och i denna symbios står IoT...

Läs mer
Safe at site


Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige

Omexom Stockholm E-mobility har fått uppdraget att utföra installation av snabbladdare för elbilar på flera parkeringsplatser i södra Sverige. Kund och...

Läs mer
Godkända Avlopp
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje månaden i följd reser över tre miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser....

Läs mer
Elme magnets
<span>Besök Abkati på en av Europas största lastbilsevenemang och ta del av innovativ belysning från BriodLights.</span>

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Ett rekordår med över 1000 lastbilar väntar Skåne Truckshow i Ljungbyhed, en av Europas största lastbilsshower sedan 2009. Abkati ställer ut med belysning från...

Läs mer
Trejon Optimal M1650 STORM 

Flexibel Kedjeröjare med hela 5,4 m räckvidd!

Trejon presenterar stolt en stor nyhet i segmentet kedjeröjare, Trejon Optimal M1650 Storm. Maskinen möter marknadens ökade behov av räckvidd och flexibelt rörelsemö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till arbetet med den stora flytten till Näringslivets Hus. Den 21 augusti flyttade Almega tillsammans...

Läs mer
iloq

Swecon tar ytterligare steg i omställningen på Load Up North

Med mässpremiär för demokörning av den nya eldrivna 23-tons grävmaskinen Volvo EC230 Electric, så tar Swecon ytterligare steg in de större produktsegmenten nä...

Läs mer
Roch-services
<span>Dark Knight Fortex</span>

Strands Lighting Division presenterar Dark Knight Fortex

Revolutionera din arbetsplats tillsammans med Dark Knight Fortex. Arbetslampan du alltid har drömt om. Redo att omfamna mörkret med stil och unika egenskaper.

Läs mer
<span>Genrebild</span>

Hur dåliga vägar ska vi tåla och vad tål vägarna?

Trafikverket flaggar för att underhållet på vägarna är eftersatt, en bild som LRF delar. Bra vägar är avgörande för att stärka det gröna...

Läs mer
Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö.  

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i första hand användas för att förstärka Green Cargos internationella trafik...

Läs mer
Kvarken ports
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under våren ställt ut på ett par betydelsefulla mässor. Dessutom har företagets...

Läs mer
leica-geosystems-550


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och finansiera, bygga och operera delar av nya Luleå Hamn. Det står klart efter att...

Läs mer
DLMASKIN550

Roch Services är en del av Helsingborgs projekt för stadens digitala infrastruktur

Bromma, juni 2023 Roch Services Skandinavien AB kommer testa stabilitet och hållfasthet på Helsingborgs belysningsstolpar under flera år framöver. ”Vi är glada och...

Läs mer
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man kommer att flyga internationella gäster direkt till flygplatsen från både Kö...

Läs mer
Anders Palmén

Veidekke stärker kompetensen inom geoteknik

För att ytterligare stärka kompetensen inom geoteknik har Veidekke Grundläggning AB anställt Anders Palmén som teknisk specialist inom geoteknik och geokonstruktion.

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under de närmaste fem åren, och närmare sex av tio svenska företag är nu...

Läs mer
kvarken
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta forskningsprojekten på temat ”Teknik i mänsklighetens tjänst” 2023 av Kungliga...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar för såväl privatpersoner som godstransportörer till följd av försenade...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu fått fem nya uppdrag inom det nationella utbytesprogrammet för vägskyddsanlä...

Läs mer
Vattenfall


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Eitech har i samarbete med Omexom vunnit uppdraget att leverera och installera hela kraftförsörjningen i ett omfattande infrastrukturellt projekt i Finland. Det stora och komplexa projektet...

Läs mer
cejn
<span>Svevia ska lägga tankbeläggning på 80 mil väg i sommar. Vägar som får ny tankbeläggning finns i Norbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Jönköping och Gotland.</span>

Svevia lägger tankbeläggning på 80 mil väg i sommar

Svevia ska på uppdrag av Trafikverket lägga ut cirka 4 miljoner kvadratmeter tankbeläggning längs vägarna i Norrbottens-, Västerbottens-, Västernorrlands-,...

Läs mer
BAB
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Nu måste staten ta ett helhetsgrepp...

Läs mer
Hammarbandstjanst
Bild 3: Styrkan, räckvidden och den fina hydrauliken i kombination med takfönster gör Manitou MRT2660 Vision + till en perfekt arbetskamrat för Jompa. Man slås snabbt av hur skicklig Jompa är när man ser honom arbeta med maskinen som här när han lyfter in kök i centrala Stockholm. Det finns inga onödiga rörelser eller snabba ryck, och maskinen är hela tiden i rörelse.

En ny Manitou MRT2660 Vision + gav Jompa arbetsglädjen tillbaka

Har man som Jompa kört maskin i allmänhet, och teleskoplastare i synnerhet, sedan 1997 så kan man behöva en förändring. I det här fallet kom den i oktober fö...

Läs mer
CL Specialglas


Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Goodyear har avslöjat resultaten av sin årliga Sustainable Reality Survey. Undersökningen frågade mer än 1 400 åkerier från 33 europeiska länder om deras...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till terminalerna utvecklas Cargo City, ett nytt centrum för flygfrakt, logistik och industri. Inom Cargo...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industriföretag genom att möjliggöra en effektiv och hållbar transport av stora mängder...

Läs mer


Servicetekniker till Småland

Vi söker en servicetekniker till området Småland (eller området Linköping- Vetlanda-Oskarshamn-Valdermarsvik) som gillar problemlösning och teknik. Du ä...

Läs mer


OQC90 – Ett nytt fullautomatiskt snabbfäste för stora materialhanteringsmaskiner.

OQC är ett snabbfästessystem för pendelupphängda redskap avsett framför allt för användning på materialhanteringsmaskiner och lastkranar. Systemet bestå...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till nuvarande Sjöbangården i Kiruna. Anbudssumman uppgår till 134 MSEK.

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en speciell miljö, inte minst när det gäller elinstallationer. Därför krävs...

Läs mer
<span>Från och med första september tar Svevia över underhållet av vägarna inom driftområde Linderödsåsen. </span>

Svevia ny vägentreprenör för Linderödsåsen

Från och med första september tar Svevia över underhållet av vägarna inom driftområde Linderödsåsen. Kontraktet sträcker sig över fyra år...

Läs mer

Styrd borrning – ett schaktfritt alternativ.

Att bygga schaktfritt har många fördelar. Metoden är både snabb, effektiv och störningsfri. Dessutom innebär det stora miljömässiga vinster med minimal...

Läs mer


Svevia fortsätter sköta vägarna i Västervik

Snöröjning, halkbekämpning och löpande vägunderhåll inom driftområde Västervik kommer under de närmaste fyra åren att skötas av Svevia....

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se