Facebook


Instagram

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå


2023-10-20

Bild:Scania

• Scania börjar producera nästa nivå av batterielektriska lastbilar, med räckvidd och laddkapacitet anpassad för urbana och regionala transportuppdrag
• Det görs också stora uppdateringar av Scanias befintliga lösningar, med chassin anpassade för elektriska lastbilar, nya batterier och optimerade stödsystem
• Alla ellastbilar utrustas med gröna battericeller från Northvolt och batteripack producerade i Scanias fabrik för batterimontering i Södertälje
• Scanias erbjudande omfattar allt från laddlösningar, finansiering och serviceavtal till digitala tjänster
• Scania Charging Access erbjuder bekväm laddning med förutsägbara priser, minimal administration och ett expanderande, lastbilsanpassat nätverk i tolv länder

Scania i Södertälje har inlett produktionen av lastbilar med R- och S-seriehytter med en effekt om 400 eller 450 kW, vilket är tillräckligt för en mängd olika regionala transportuppdrag. I september visade Scania också upp den första serietillverkade regionala ellastbilen för 64 ton på mässan eComExpo. Samtidigt uppdateras Scanias batterilastbilar för stadsnära transporter med nya, gröna batteripaket, chassin anpassade för elfordon och tjänster som Scania Charging Access. Scanias erbjudande inom ellastbilar har nu nått en nivå som gör det relevant och attraktivt för ett brett urval av kunder, oavsett typ av transportuppdrag.

− Att köra utsläppsfritt är inte längre en exklusiv möjlighet för en utvald grupp, säger Fredrik Allard, chef för e-mobilitet på Scania. Scanias erbjudande täcker ett brett spann av applikationer och kundbehov. Samtidigt erbjuder vi tjänster som bidrar till att sänka tröskeln och öppna upp för en transformation till fossilfria transporter för många. 

Scanias uppgraderade erbjudande av batterielektriska lastbilar i regional drift kännetecknas av imponerande siffror: bruttovikterna kan vara upp till 64 ton, räckvidden är upp till 370 km med 40 ton, laddningshastigheten är upp till 375 kW och den högsta motoreffekten – 450 kW, motsvarar 610 hk – är väsentligt högre än vad flertalet av de lastbilar som redan rullar på vägarna har.

− Förutom renodlad fjärrtrafik är det få kunder idag som inte kan få vad de behöver 
ur ett operationellt perspektiv, säger Allard. Det finns fortfarande applikationer som är mindre troligt att elektrifieras omgående. Men många kunder kommer att bli förvånade när de upptäcker vad de här elfordonen är kapabla till och hur effektiva de är ihop med våra digitala tjänster.

Scanias senaste ellastbilar kan beställas som dragbilar eller lastbilar. Hela Scanias hyttprogram (L, P, G, R och S) är nu kompatibelt med elfordon och går att beställa. Räckvidden kommer, som alltid, att variera beroende på vikt, driftstyp, väder och körstil, men en lastväxlare på 27 ton kan förväntas ha en räckvidd runt 350 km med en batteristorlek på 624 kWh. 45 minuters snabbladdning adderar ytterligare 200 km.Det krävs inte heller att man laddar med de snabbaste 350 kW-laddarna för att få korta laddtider: en 150 kW-laddare tillför drygt 10 mil i timmen till en lastbil som förbrukar 1,3 kWh/km.

− Många av oss är fast i dieseltänket, det att man alltid går från 10% till 100% när man tankar, säger Allard. Med batterifordon behöver man ställa om och i stället ladda för den sträcka man faktiskt behöver. Har du 12 mil till laddaren hemma på åkeriet är det så mycket plus lite marginal man laddar. Det är onödigt att ladda fullt varje gång.

Uppdaterade lösningar för urbana lastbilar och nya elmaskiner

Scanias första batterilastbilar har funnits på marknaden sedan 2021 och har varit en spjutspets inom urbana lösningar när det handlar om att transformera branschen mot fossilfria transporter. Scania växlar upp sitt erbjudande även för applikationer som distributionsbilar och treaxliga lastväxlare. Fler möjligheter finns genom att man inför chassin anpassade för elfordon, batterier från Northvolt och nya elektrifierade stödsystem som sammantagna innebär förbättrad funktionalitet och minskad komplexitet. Nya generationens elektriska drivlina i kombination med nya generationens batterier ger en räckvidd på upp till 390 km.

Samtidigt presenterar Scania nya eldrivlinor, EM C 1-4, som erbjuds med inte mindre än fem olika effektnivåer. EM C 1-4 förväntas bli Scanias volymsäljare, tack vare flexibiliteten och de olika effektklasserna. 

 − Med den här introduktionen öppnar vi för att man i än större utsträckning kan skräddarsy och optimera sin ellastbil baserat på den aktuella driften, säger Allard. Med fem olika effektnivåer och fyra växlar står det skrivet ”flexibilitet” på dessa elmaskiner. Med det som utgångspunkt kan vi guida varje kund till exakt rätt konfiguration gällande storlek på batteri och våra tjänster så att lösningen svarar exakt mot kundbehoven.

Batterier som gör skillnad

Scania använder celler från den svenska tillverkaren Northvolt, batterier med kapacitet för att driva fordonet i 150 000 mil. Cellernas fossila avtryck motsvarar ungefär en tredjedel av jämförbara batterier i branschen.

En uppenbar styrka med Scanias batterier är deras laddningsegenskaper. Till skillnad mot många andra batteripack kan Scanias batterier laddas till 100% av tillgänglig kapacitet utan att det får några nämnvärda konsekvenser för deras livslängd. En annan fördel är att de har en rak laddkurva, vilket betyder att de laddas med samma hastighet när de är nästan fulla som när de är nästan tomma. Den raka laddkurvan innebär att man får förutsägbara laddtider, samtidigt som den långa batterilivslängden ger låga ägandekostnader över tid.

Scania har möjliggjort dessa ovanliga batteriegenskaper genom att säkerställa att 
de alltid har rätt temperatur. Tillsammans med Northvolt har Scania anpassat batterierna för tunga fordon så att man får en hög batterikapacitet i förhållande till det viktiga så kallade C-talet (den ström med vilken batterier laddas och laddas ur).

− Vi tror att frågetecknen kring laddning kommer att rätas ut i takt med att användarna lär sig mer om hur batterier fungerar i praktiken, säger Allard. När vi analyserar operationella data från våra uppkopplade fordon blir det ofta uppenbart att en majoritet av våra kunder kan få all räckvidd de behöver. Lastväxlare och andra lastbilsbaserade applikationer kör ofta mindre än 20 mil om dagen när de används 
i urbana miljöer. Om de laddar hemma på åkeriet och kompletterar med ett kostnadsfritt abonnemang hos Scania Charging Access som back-up, så kommer räckvidden aldrig att vara ett problem i praktiken.

Omställningen mot hållbara, fossilfria transporter med nollutsläpp
är en pågående process där ledande företag som Scania spelar en viktig roll. Från Scanias sida är man övertygad om att en avgörande förändring är nära förestående, med början i Europa och USA. Den drivs på av en blandning av hållbarhetskrav bland transportköpare, skärpta lagkrav och det faktum att driftskostnaderna för elektriska lastbilar förväntas vara i nivå med – eller lägre – än dem för dieselfordon. 
 
− Intresset för batterielektriska lösningar är omättligt; det finns potentiella kunder överallt, säger Allard. Det faktum att vissa är försiktiga och nöjer sig med att beställa ett par ellastbilar till sina flottor är fullt begripligt, man behöver skaffa sig erfarenhet innan man går vidare. Men med vårt växande erbjudande och en expanderande infrastruktur är jag övertygad om att vårt mål om att sälja 50% batterielektriska fordon i Europa år 2030 är inom räckhåll.

Scania Charging Access – en för alla, alla för en

Tidigare i år introducerades Scania Charging Access, en tjänst som nu finns tillgänglig för användning. Scania erbjuder sömlös tillgång till ett europeiskt nätverk i tolv länder med laddningsstationer bedömda utifrån hur väl de är anpassade för lastbilar.

Oberoende av vem som driver de laddstationer som ingår i nätverket kommer kunderna i slutändan enbart att få en samlad faktura, från Scania. Tjänsten är kostnadsfri att ansluta sig till och det finns heller inga års- eller månadsavgifter; det enda man som kund betalar för – till förutsägbara priser – är den el man köper vid laddning. Enda kravet för att få ansluta till Scania Charging Access är att man äger minst en Scania av något slag.

− Vi bryter ny mark med en samlad tjänst för laddning av tunga fordon i Europa, säger Magnus Höglund, Head of Charging Solutions hos Scania. Den är främst avsedd för laddning längs vägen. Vårt mål är att möjliggöra och förenkla för verklig elektrifiering genom att ta bort allt från räckviddsångest till administrativa utmaningar från ekvationen och erbjuda verkligt lastbilsanpassade laddstationer.

− Vi granskar och rankar alla laddstationer manuellt, både de som explicit är avsedda för lastbilar och de som är för personbilar. På det sättet hjälper vi kunderna att förstå vilka som passar deras behov till dess att ett välutbyggt nätverk med helt lastbilsanpassade laddstationer finns på plats. 

Det i nuläget tillgängliga nätverket för laddning av tunga fordon är visserligen begränsat, men Höglund spår en snabb tillväxt:

− Det kommer att expandera under 2024 och framgent, när laddoperatörer som Milence med flera fått upp farten. Genom att använda Scania Driver App eller My Scania kan de laddstationer som är rankade av oss som verkligt lastbilsanpassade och deras tillgänglighet filtreras fram. Vi vidareutvecklar kontinuerligt Scania Charging Access med fler funktioner och fler laddningsoperatörer. 


Källa: Scania 


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)


Ramavtalet omfattar mark- och anläggningsentreprenader, såsom...

Läs mer
Dmixab


Elektrisk asfaltläggare klarade testet utmärkt

Elektrifieringen erövrar nu även väganläggningsbranschen. Den nya eldrivna läggaren eABG4820 visas av Ammann på Bauma i vår och finns att köpa i höst.

Läs mer
Entreprenadlive 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade korsningar längs Repslagargatan. Syftet är att förbättra framkomligheten för...

Läs mer
Scaffolding projects
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på...

Läs mer
Elme magnets
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
På Väg
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en fortsatt god nivå trots något lägre än föregående år. Omsä...

Läs mer
BAGA
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vägentreprenör för driftområde Västra Södertörn. Det nya kontraktet startar den 1...

Läs mer
Industrinät


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valåsen och Farehamnen i Varberg – en viktig milstolpe i Hallands Hamnars satsning på...

Läs mer
Godkända Avlopp
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC tillsammans, ökade med drygt 1 procent 2024 jämfört med 2023. Personbilarna ö...

Läs mer
Roch-services
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer virke från väg till järnväg. Under 2024 ökade volymen massaved som...

Läs mer
BCT
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På Väg samlades branschens aktörer för att diskutera utmaningar, innovationer och...

Läs mer
Containex
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket kommer att ansvara för basunderhållet av vägarna inom driftområde Uppsala....

Läs mer
Zinga
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer lång sträcka på väg 835 i Norrbotten. Projektet ska förbättra vä...

Läs mer
Disab
Passa på att provköra en eldriven Scania sopbil på eComExpo den 3-4 april

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

På torsdag rullar de stora elfordonen in på Stockholmsmässan. Lastbilar, hjullastare och grävmaskiner är några av huvudnumren på eComExpo – mässan...

Läs mer
mcs-hyrsystem-550-1
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en sammanlagd årlig tillväxttakt på 3,74% från 2025 till 2030. Detta inkluderar bå...

Läs mer
Brokk_FAST-PLATS-2
Ellastbil vid laddstation i Sollentuna

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter fortsätter. Nu öppnar två supersnabbladdare hos Finnvedens Lastvagnar...

Läs mer
Train Rail
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhållet inom driftområde Falkenberg. Det nya kontraktet startar den 1 september och omfattar...

Läs mer
Dokas innovativa arbetsplattform på Tjörnbrons mittspann, 47 meter över havet.

Doka Sverige banar väg för smidigt kabelbyte på Tjörnbron

I april 2024 påbörjades den tredje etappen av det omfattande projektet med att byta ut alla 64 kablar på Tjörnbron, där Doka Sverige spelar en central roll genom att...

Läs mer
Safe at site


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare linjeutbud, tätare avgångar och flexiblare anslutningar till de stora logistiknaven från APM...

Läs mer
Borstfabriken
Ramson Uniwater

Uniwater stärker kompetens inom avancerad dricksvattenrening och PFAS-hantering – ingår avtal om att förvärva Ramson

Uniwater ingår avtal om att förvärva Ramson, en marknadsledande specialist på filtrering för dricksvattenrening och vätskor i industriella processer. Genom fö...

Läs mer
Melbye
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan På Väg 2025 en verklig mötesplats för branschen – med vägsäkerhet,...

Läs mer
Zugol 550
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhållet av vägarna i driftområde Norra Roslagen. Vägunderhållet utförs...

Läs mer
Kristinehamn
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom
Västlänken deletapp E09 Rosenlund, ett av Sveriges största infrastrukturprojekt.
Uppdraget,...

Läs mer
iloq
Omexom tar en betydande roll i utbyggnaden av det svenska stamnätet

Omexom stärker transmissionsnätet i norra Sverige med två nya projekt för Svenska kraftnät

Omexom har fått i uppdrag att genomföra två omfattande projekt för Svenska kraftnät, där vi moderniserar transformatorstationerna Vaple (220 kV) i Sundsvall och...

Läs mer
kvarken
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande halvtidsmodifiering på Saabs varv i Karlskrona. HMS Halland är den tredje och sista ubåten i...

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten. Materialstabilitet i alla relevanta väderförhållanden är därför avgörande,...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och trafiken leds om på lokala gator. I Trafiken.nu-appen kan trafikanter se vilka kvällar som...

Läs mer
Kvarken ports
De nya stolparna är dimensionerade för att klara högre krafter framöver, då man troligen kommer vilja byta faslina för mer överföringskapacitet.

Uppgradering av elnätet i Falköping

Nu pågår en förstärkning och uppgradering av elnätet från Falköping och norrut. Vattenfall Service har utförandeentreprenaden och Elektroskandia levererar...

Läs mer
leica-geosystems-550


Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll

Den svenska fjällvärlden ökar i popularitet – både hos svenska och utländska turister. Besöksrekorden avlöser varandra och utvecklingen har bidragit till att...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att på uppdrag av Trafikverket sköta om vägarna i Norsjö i ytterligare fyra år.</span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö

Svevia har fått förnyat förtroende av Trafikverket att ansvara för drift och underhåll av det statliga vägnätet inom driftområde Norsjö.

Läs mer


Norconsult ingår ramavtal inom infrastruktur

Norconsult Sverige har tecknat ett ramavtal avseende utrednings- och projekteringstjänster inom infrastruktur för Hammarö kommun, Forshaga kommun och Kils kommun. Ramavtalet trä...

Läs mer


NYAB tecknar flerårigt avtal med Trafikverket för basunderhåll av vägar i Boden

Projektet avser drift och underhåll av statliga allmänna vägar i Boden i Norrbottens län. Avtalet omfattar både sommar- och vinterunderhåll. Vägnätet i...

Läs mer
<span>Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, och infrastrukturminister Andreas Carlson träffar hela vägsektorn på På Väg den 4 mars.</span>

Samverkan i fokus när infrastrukturministern och Trafikverkets generaldirektör öppnar På Väg

Om en månad samlar Elmiamässan På Väg alla som arbetar för säkra, tillgängliga och framkomliga vägar, med över 60 utställare på plats som...

Läs mer
<span>Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, och infrastrukturminister Andreas Carlson träffar hela vägsektorn på På Väg den 4 mars.</span>

Samverkan i fokus när infrastrukturministern och Trafikverkets generaldirektör öppnar På Väg

Om en månad samlar Elmiamässan På Väg alla som arbetar för säkra, tillgängliga och framkomliga vägar, med över 60 utställare på plats som...

Läs mer
<span>När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad risk för en dödsolycka med cirka 70 procent.</span>

Radarskyltar förbättrar säkerheten för Svevias vägarbetare

När Svevia satte upp radarskyltar på sina vägmarkeringsfordon sänkte den förbipasserande trafiken hastigheten med i snitt 13 kilometer i timmen, vilket motsvarar minskad...

Läs mer
Satsningar inom kritisk infrastruktur bidrar till att säkerställa driftsäkerheten i Sveriges alltmer avancerade infrastruktur.

Säkerhet, infrastruktur och AI: Nackademins nya utbildningar formar framtidens arbetsmarknad

Idag meddelade Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH) sitt beslut om vilka utbildningar som startar hösten 2025. Nackademin gläds åt att kunna bredda sitt utbildningsutbud med...

Läs mer
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns etablerade på Skellefteå Airport bedriver en internationell pilotutbildning med hå...

Läs mer
Byggnationen i Oceanhamnen pågår för fullt.

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad

Hamnområdet i Halmstad står de närmaste åren inför en massiv infrastruktursatsning som lägger grunden för effektiva godstransporter till och från hamnen...

Läs mer


⬆️Vi satsar framåt!

Nu förstärker vi inom en rad olika områden för att möta efterfrågan på våra produkter. Vi är glada att välkomna tre nya medarbetare till Kingspan...

Läs mer


Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd för bilar och lastbilar. Trafiken leds om via E6, där det tidvis har varit långa köer....

Läs mer
Nya väderskydd och bänkar på plats vid den nya knutpunkten Barkarby station

Barkarby nästa!

Barkarby station är på väg att bli en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. 


När allt är färdigt ska du enkelt...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Göteborg är Olsson Parts tillbaka för att visa upp sitt växande sortiment av reserv-...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skånetrafiken i Kristianstad. Det är VR Sverige som tagit beslut att fasa ut de gamla gasdrivna...

Läs mer
cejn
Elin Bertilsson Mittnät

”Vi har byggt en stark infrastruktur men framtiden kräver mer”

Hallå där Elin Bertilsson, VD för samverkansbolaget Mittnät och med lång erfarenhet av telekom- och stadsnätsbranschen. Nu har du blivit invald som ledamot i IoT...

Läs mer
BAB
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal (även kallad ”Bilhamnen”) efter en nyligen genomförd...

Läs mer
Hammarbandstjanst
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i regionen. Näst på tur är Arctic Aviation Hub, en testbädd för hå...

Läs mer
CL Specialglas
Delar av Stadstjänaregatan stängs för trafik i båda riktningar på grund av ett ledningsarbete.

Nya vägar för trafiken i Centralenområdet

Från den 13 januari gäller en ny körväg mellan Operan och Stationsmotet. Samtidigt påverkas trafik till och från Hisingsbron och gång- och cykeltrafik i...

Läs mer
Crux
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra Norrland. Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria brä...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se