Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Svevia lägger tankbeläggning på 80 mil väg i sommar


2023-05-16

<span>Svevia ska lägga tankbeläggning på 80 mil väg i sommar. Vägar som får ny tankbeläggning finns i Norbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Jönköping och Gotland.</span>
Bild:Markus Marcetic.
Svevia ska lägga tankbeläggning på 80 mil väg i sommar. Vägar som får ny tankbeläggning finns i Norbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Jönköping och Gotland.

Svevia ska på uppdrag av Trafikverket lägga ut cirka 4 miljoner kvadratmeter tankbeläggning längs vägarna i Norrbottens-, Västerbottens-, Västernorrlands-, Dalarnas-, Jönköpings- och Gotlands län. Kontrakten har ett sammanlagt värde på cirka 130 miljoner kronor.

Tankbeläggning är en beläggningstyp som lämpar sig på vägar som belastas av upp till 3 000 fordon per dygn, vilket motsvarar ungefär 85 procent av hela Sveriges vägnät.

– En stor fördel med tankbeläggning är att den ur ett energiperspektiv är betydligt mer effektiv än traditionell asfalt där både bindemedel och sten måste hettas upp. Det blir också mindre miljöbelastande transporter eftersom det finns betydligt fler grustäkter än asfaltverk i Sverige säger John Larsson, Svevia.

Tankbeläggning kan utföras på olika sätt men den huvudsakliga principen är att bindemedel (bitumen) och stenmaterial blandas på plats, på vägen. Den kan användas för att justera ojämnheter, för att lägga en ny slityta på vägen eller för att lägga på en helt ny beläggning på en grusväg.

Två arbetslag från Svevia, med sju personer i varje lag kommer under säsongen att resa landet runt.

– Arbetet startade under april månad och kommer att pågå fram till oktober-november lite beroende på när kylan kommer. Kontrakten omfattar cirka 4 miljoner kvadratmeter – om man räknar med att vägarna i snitt är fem meter breda så blir det ungefär 80 mil ny tankbeläggning på en säsong.

Metoden kritiseras ibland för att det ligger löst grus på vägbanan eller för att vägen vid höga temperaturer ibland kan blöda kladdigt bindemedel. En kritik som på många sätt är helt oförtjänt, enligt John Larsson.

– En vecka efter vi lagt på en ny tankbeläggningsyta kommer vi och sopar bort löst grus. Så med en veckas tålamod får trafikanterna en ny hållbar yta som lagts på snabbare, billigare och mer miljöanpassat än vanlig asfalt. Att vägbanan blöder händer väldigt sällan med tanke på hur otroligt många mil som läggs i Sverige varje år. Trafikanter som följer de hastighetsanpassningar som vi gör i samband med utläggningen kommer inte att uppleva några problem. Ett extra stort tack till de som visar uppmärksamhet och hänsyn när de passerar oss som arbetar på vägen, avslutar John Larsson.


Källa: Svevia 


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Roch-services
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Zugol 550
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Zinga
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och...

Läs mer

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se