Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Svevia lägger tankbeläggning på 80 mil väg i sommar


2023-05-16

<span>Svevia ska lägga tankbeläggning på 80 mil väg i sommar. Vägar som får ny tankbeläggning finns i Norbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Jönköping och Gotland.</span>
Bild:Markus Marcetic.
Svevia ska lägga tankbeläggning på 80 mil väg i sommar. Vägar som får ny tankbeläggning finns i Norbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Jönköping och Gotland.

Svevia ska på uppdrag av Trafikverket lägga ut cirka 4 miljoner kvadratmeter tankbeläggning längs vägarna i Norrbottens-, Västerbottens-, Västernorrlands-, Dalarnas-, Jönköpings- och Gotlands län. Kontrakten har ett sammanlagt värde på cirka 130 miljoner kronor.

Tankbeläggning är en beläggningstyp som lämpar sig på vägar som belastas av upp till 3 000 fordon per dygn, vilket motsvarar ungefär 85 procent av hela Sveriges vägnät.

– En stor fördel med tankbeläggning är att den ur ett energiperspektiv är betydligt mer effektiv än traditionell asfalt där både bindemedel och sten måste hettas upp. Det blir också mindre miljöbelastande transporter eftersom det finns betydligt fler grustäkter än asfaltverk i Sverige säger John Larsson, Svevia.

Tankbeläggning kan utföras på olika sätt men den huvudsakliga principen är att bindemedel (bitumen) och stenmaterial blandas på plats, på vägen. Den kan användas för att justera ojämnheter, för att lägga en ny slityta på vägen eller för att lägga på en helt ny beläggning på en grusväg.

Två arbetslag från Svevia, med sju personer i varje lag kommer under säsongen att resa landet runt.

– Arbetet startade under april månad och kommer att pågå fram till oktober-november lite beroende på när kylan kommer. Kontrakten omfattar cirka 4 miljoner kvadratmeter – om man räknar med att vägarna i snitt är fem meter breda så blir det ungefär 80 mil ny tankbeläggning på en säsong.

Metoden kritiseras ibland för att det ligger löst grus på vägbanan eller för att vägen vid höga temperaturer ibland kan blöda kladdigt bindemedel. En kritik som på många sätt är helt oförtjänt, enligt John Larsson.

– En vecka efter vi lagt på en ny tankbeläggningsyta kommer vi och sopar bort löst grus. Så med en veckas tålamod får trafikanterna en ny hållbar yta som lagts på snabbare, billigare och mer miljöanpassat än vanlig asfalt. Att vägbanan blöder händer väldigt sällan med tanke på hur otroligt många mil som läggs i Sverige varje år. Trafikanter som följer de hastighetsanpassningar som vi gör i samband med utläggningen kommer inte att uppleva några problem. Ett extra stort tack till de som visar uppmärksamhet och hänsyn när de passerar oss som arbetar på vägen, avslutar John Larsson.


Källa: Svevia 


Tipsa en vn Skriv ut



Götatunnelns avfart i Järntorgsmotet stängs från den 3 augusti. I mitten av augusti stängs även påfarten till tunneln.  

Götatunnelns av- och påfart vid Järntorget stängs under längre tid

Från den 3 augusti stängs avfarten från Götatunneln vid Järntorgsmotet...

Läs mer
Roch-services


NCC tecknar asfaltskontrakt för 380 MSEK i Norge

NCC har tecknat nio asfaltskontrakt med Statens vegvesen (norska Trafikverket) och flera regioner i...

Läs mer
Zugol 550
Svevia driver en studie som syftar till att hitta moderna metoder för långsiktigt hållbart underhåll av asfaltbeläggning. Studien sker med stöd från SBUF och i samarbete med branschen. 

Svevia satsar på AI för underhåll av potthål

I en studie som Svevia driver med stöd från SBUF undersöks möjligheterna att...

Läs mer
Zinga
<span>Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhållsbeläggningar i flera av Sveriges län. </span>

Svevia målar vägmarkeringar i Norr- och Västerbotten med hjälp av solen och extra solskyddsfaktor

Svevias unika vägmarkeringsbil med solceller på taket kommer under sommaren att utfö...

Läs mer
DLMASKIN550
Henrik Axelsson och Linus Porsche arbetar med att dra ny kabel för att bland annat förstärka driftsäkerheten på CSK i Kristianstad.

C4 Energi ökar driftsäkerheten på Centralsjukhuset — del i mångmiljonsatsning på Kristianstads elnät

Under året fortsätter C4 Energi arbetet med att förstärka elnä...

Läs mer


Svevia får kommunala uppdrag för vägmarkering

Under våren har Svevia räknat till sig ett flertal kommunkontrakt gällande vä...

Läs mer


Peab Asfalt återanvänder asfalten utanför Arvidsjaur

Peab Asfalt har vunnit kontrakt som omfattar beläggning och förstärkningslager...

Läs mer
<span>Från och med 1 september tar Svevia Norge AS över som vägentreprenör för driftområde Helgelandskusten.</span>

Svevia Norge AS ökar sin marknadsandel på Helgeland

Svevia stärker sin position och utökar sin marknadsandel på Helgeland med ett nytt...

Läs mer


Tingstadstunnelns båda rör öppnar – fortsatt påverkan på E6

Den 6 maj öppnar Tingstadstunnelns båda tunnelrör för trafik. Det är dock...

Läs mer
<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se