Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet


2023-11-23


I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt ute i Atlanten.

Samtidigt har bränder på privata båtar ökat kraftigt de senaste åren.

– I flera fall misstänker man att litiumjonbatterier varit den bakomliggande orsaken till bränderna, säger Melker Lang, produktchef på GPBM Nordic.


Sjöfarten, såväl den privata som den kommersiella, genomgår en snabb omställning till batteridrivet. Den stora drivkraften är utfasningen av fossildrivna system, för att minska koldioxidutsläppen i samhället.

Redan nu pågår en övergång där traditionella motorer byts ut mot elmotorer med litiumjonbatterier. Samtidigt gör de laddbara batterierna sitt intåg överallt, i exempelvis navigationsutrustning, kommunikationsutrustning, elhandverktyg, mindre elfordon och vattenskotrar.

– En båt fungerar ju i stort sett som samhället i övrigt när det kommer till batteridrivet, och batterierna tar över överallt, säger Melker Lang, produktchef på GPBM Nordic.

Och brandincidenterna har inte låtit vänta på sig:

– Det finns ett antal större fartygshaverier där man misstänker att litiumjonbatterier varit den tändande gnistan, bland annat Felicia Ace.

Men även mindre båtar och yachter har börjat brinna, ofta i samband med laddning av olika eldrivna produkter som exempelvis vattenskotrar eller eldrivna surfbrädor.

 

 

Nya riktlinjer

I dag pågår en omfattande diskussion mellan försäkringsbolag, redarföreningar och även organisationer för privata båtar för att se över riktlinjer och säkerhetsbestämmelser kring hur man ska frakta, hantera och även ladda produkter med litiumjonbatterier till sjöss.

– Riskerna är relativt små, men får du en brand till sjöss kan konsekvenserna bli väldigt stora.

Mycket i debatten handlar om fartyg som transporterar elbilar med litiumjonbatterier. Här finns stora utmaningar, men Melker Lang menar att man ibland stirrar sig blind på frakt av elfordon i stora containerfartyg eller RoRo-fartyg, och glömmer alla andra risker i annan utrustning

– Litiumjonbatterier finns överallt och vi behöver lära oss mer om hur vi ska handskas med den här typen av batterier, och om hur vi kan skydda oss när olyckan är framme, säger Melker Lang.

 

 

Annorlunda brandförlopp

Störst är riskerna när batterierna laddas. Då kan ett skadat eller deformerat batteri börja brinna. Ett brinnande litiumjonbatteri har ett annorlunda brandförlopp i förhållande till sin storlek, dels avger elden en giftig gas, dels brinner små litiumjonbatterier med hög temperatur vilket gör dem till potenta brandstiftare.

I dag finns släckprodukten AVD som är speciellt framtagen för bränder i litiumjonbatterier och det enda släckmedlet som innehar tredjepartstest som påvisar funktion mot brand i litiumjonbatterier. AVD kapslar in och dämpar branden och kan även begränsa spridningen av elden.

– Jag tycker att det borde finnas en AVD-släckare på alla platser där man laddar utrustning med litiumjonbatterier. Skulle ett batteri börja ryka eller om man ser lågor kan man i ett tidigt skede lägga på AVD och hindra att branden får spridning, säger Melker Lang.

Men han varnar också för uttjänta eller skadade litiumjonbatterier som i dag ofta hamnar i en vanlig låda med gamla batterier. Här finns en stor potentiell brandrisk.

– Uttjänta batterier ska förvaras i speciella lådor där de täcks med ämnet vermiculit, som bildar ett skyddande lager.


Källa: GPBM Nordic 


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se