Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Luleå Hamn och Stegra tecknar avtal om logistiklösning


2025-07-21

Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur. 
Bild:Brightnest
Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur.
 


Nu har Luleå Hamn och Stegra tecknat avtal om en logistiklösning och arrende som skapar förutsättningar för godsökningar till och från Luleå Hamn.


Utbyggnaden av Luleå Hamn är ett av de största infrastrukturprojekten i Sverige. Inom några år är planen att Luleå Hamn ska ha kapacitet att frakta upp till fyra gånger så mycket gods som i dag, ta emot fyra gånger så mycket fartygstrafik och stå redo att hantera helt nya godstyper. Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur för omlastning och lagring av de produkter som ska skickas till och från stålverket i Boden.

– Avtalet med Stegra är en milstolpe och innebär att vi kan finansiera nästa steg i hamnens utbyggnad för att öka vår godskapacitet, säger Anders Dahl, vd, Luleå Hamn.

Under 2023 tecknade Luleå Hamn och Stegra, tidigare H2 Green Steel, ett samarbetsavtal som innebar att Luleå valdes som nod för logistik och transport av de insatsvaror och produkter som ska gå till och från det nya stålverket i Boden. Den ursprungliga planen för att finansiera utbyggnaden av hamnen genom en koncessionär som investerar, bygger och sedan driftar hamnen avbröts under våren 2024. Sedan dess har det därför pågått en dialog mellan Luleå Hamn och Stegra för att säkra avtal för att kunna bygga ut hamnen.

– Luleå Hamn är på grund av närheten till Boden vårt förstahandsval och vi har arbetat tillsammans i snart fyra år. Vi har haft en nära och bra dialog. Det är glädjande att vi nu är i mål med ett konkret avtal som innebär att järnvägen i hamnen byggs ut för att kunna hantera de stora mängder gods som ska till och från vårt stålverk i Boden. Detta gör också att vi nu kan sätta full fart med våra egna infrastrukturinvesteringar i hamnen, säger Jenny Marin, logistikchef på Stegra.

Överenskommelsen med Stegra innebär också en trygghet för kommunens invånare, säger Daniel Smirat (S), styrelseordförande för Luleå Hamn.

– Luleå Hamn har en central roll i utvecklingen av Luleå och hela regionen. I och med avtalet med Stegra kan vi nu gå vidare med betydelsefulla arbeten för järnvägen samtidigt som vi ökar tryggheten för våra kommuninvånare eftersom vi säkrar finansieringen.

Fakta om utbyggnaden av Luleå Hamn

Utvecklingen av hamnen har en viktig roll i industrins gröna omställning. Bakgrunden till utbyggnaden är dels de stora industrisatsningarna som pågår, dels en kapacitetsbrist som redan i dag finns i hamnen. Den totala utbyggnaden av Luleå Hamn innefattar muddring av farlederna, ny djuphamn och kajer, infrastruktur samt stora anpassningar på landsidan för att hantera mer och fler typer av gods. Muddringen, ny djuphamn och viss infrastruktur görs tillsammans med Sjöfartsverket inom projekt Malmporten.


Källa: Luleå Hamn AB


Tipsa en vn Skriv ut



Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur. 
Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur.
 

Luleå Hamn och Stegra tecknar avtal om logistiklösning

Nu har Luleå Hamn och Stegra tecknat avtal om en logistiklösning och arrende som skapar förutsättningar för godsökningar till och från Luleå Hamn.

Läs mer
Zinga


Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges...

Läs mer
Ulefos
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Vattenfall
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Zugol 550


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se