Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Isbrytaren Ale återvänder till Vänern


2018-03-02

Ale specielbyggdes 1973 för att kunna gå genom Trollhätte kanal till Vänern. De senaste åren har hon tjänstgjort i Bottenviken och på Bottenhavet, men på grund av det rådande isläget återvänder hon nu till Vänern.
Bild: Sjöfartsverket
Ale specielbyggdes 1973 för att kunna gå genom Trollhätte kanal till Vänern. De senaste åren har hon tjänstgjort i Bottenviken och på Bottenhavet, men på grund av det rådande isläget återvänder hon nu till Vänern.

Isen fortsätter att växa till på de svenska farvattnen. På Vänern har istillväxten blivit så omfattande att isbrytaren Ale från och med söndag den 4 mars kommer att stationeras där.
- Vi förväntar ytterligare istillväxt på Vänern i minst en vecka framåt, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Ale är specialbyggd för att kunna passera genom Trollhätte kanal till Vänern. De senaste vintrarna har hon tjänstgjort i Bottenviken, Kvarken och Bottenhavet. Senast Ale var stationerad i Vänern var vintern 2010 - 11.

- Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica kommer att fortsätta att assistera sjöfarten på Vänersborgsviken, men isen har lagt sig även på andra håll på Vänern. Därför förstärker vi isbrytarförmågan på Vänern med Ale, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Ale inledde som första statsisbrytare issäsongen i början av december och har den senaste tiden assisterat i södra Bottenhavet. Hon är sedan torsdag eftermiddag på väg mot Vänern dit hon beräknas anlända söndag den 4 mars. Utöver Scandica bryter även tre bogserbåtar is på Göta älv och i Trollhätte kanal. Statsisbrytarna Oden, Atle och Frej assisterar i Bottenviken medan Ymer passar i norra Bottenhavet.

Isbrytaren Thetis är inhyrd från Finland och är stationerad i södra Bottenhavet. Sjöfartsverkets arbetsfartyg Fyrbyggaren är stationerad i Mälaren för att hålla rännorna öppna, och arbetsfartyget Baltica är stationerad i Kalmarsund där säsongens första assistans genomfördes under torsdagen.

Fakta om Ale

Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik. 

Längd: 48,70 m
Bredd: 13,00 m
Djupgående: 5,40 m
Deplacement: 1 540 ton
Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart
Huvudmaskineri: 4 x Wärtsilä 824 TS om vardera 1 258 hk
Hytter för 12 besättningsmedlemmar, även utrustad med bastu, gym, sjukrum och dagrum.

Fakta om isbrytning 

Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark. Stora delar av basindustrin i Sverige har formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram. 

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in. 

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.




Källa: Sjöfartsverket


Tipsa en vn Skriv ut



Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts. 
 

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera containrar, kan de också ta emot andra typer av gods – även om de överskrider...

Läs mer
Zinga
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Ulefos


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Vattenfall
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Zugol 550
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se