Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Stena Bulk och GoodFuels genomför framgångsrikt test med hållbart marint biobränsle


2020-04-30

<span><span>Stena Immortal. </span></span>
Bild: Stena Bulk
Stena Immortal.

<span><span><span><span>Prover på biobränsle.</span></span></span></span>
Bild: Stena Bulk

Prover på biobränsle.



Med testet på Stena Immortal visar Stena Bulk och GoodFuels att det finns väl fungerande, kompatibelt och prisvärt biobränsle för marint bruk och att resan mot klimatneutral sjöfart kan påbörjas redan nu.

MR-tankern på 49 646 dödviktston bunkrade nyligen biobränslet Bio Fuel Oil (BFO) i Rotterdams hamn.  Bränslet, som GoodFuels lanserade 2018, minskar utsläppen av växthusgaser med 83 % och medför också en väsentlig minskning av svaveloxider. För bränsletestet användes Stena Immortal under pågående kommersiell drift och försöket visade att biobränslet är ett tekniskt kompatibelt alternativ till det fossila bränsle som i dagsläget är normen för atlantgående tankfartyg.

Det lyckosamma testet tydliggör att hållbart marint biobränsle har en plats i den marina bränslemixen, vilket är bra för redare och operatörer som behöver framtidssäkra sin verksamhet och anpassa den till  nuvarande och kommande regelverk. Försöket, som gjordes med 100 procent biologiskt bränsle, visar också att sjöfart med låga koldioixutsläpp inte behöver ligga flera decennier fram i tiden, utan är möjlig betydligt tidigare förutsatt att ledande aktörer i branschen samarbetar för att driva utvecklingen.

– Vi vill visa branschen att vi redan här och nu kan börja minska sjöfartens klimatpåverkan med bibehållen lönsamhet och hög teknisk kvalitet. Stena Immortal fungerade väldigt bra när hon gick på biobränsle och kunde leverera i enlighet med våra kunders förväntningar utan några störningar, säger Erik Hånell, vd på Stena Bulk, och fortsätter:

– Branschen behöver pionjärer som är villiga att samarbeta, dela med sig av kunskap och driva på utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart. Vi är glada över vårt samarbete med GoodFuels i att ta oss an den uppgiften och uppmuntrar andra att delta. Vi är villiga att driva och medverka till den här utvecklingen tillsammans med andra aktörer i branschen.

– Vi är mycket glada för att testet vi gjorde tillsammans med Stena Bulk gick så bra. Vi tackar dem för att de samarbetar med oss i våra ansträngningar att utveckla en lösning som minskar koldioxidutsläppen och är skalbar, verkligt hållbar, tekniskt kompatibel och, framför allt, prisvärd, kommenterar Dirk Kronemeijer, vd GoodFuels Marine.

Stena Bulk och GoodFuels Marine fortsätter sitt samarbete, nu med siktet inställt på mer erfarenhet och uppskalning av användningen av biobränslen som alternativ till konventionellt fossilt bränsle.

GoodFuels Bio Fuel Oil framställs hållbart av återanvänd matolja. Bränslet är kontrollerat och godkänt av en fristående kommitté med ledande akademiker och representanter för NGOer inom transportsektorn.

Stena Bulks MR tanker Stena Immortal drevs med 100% biobränsle under 10-dagars kommersiell testdrift



Källa: Stena Bulk


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se