Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Tallink Grupp presenterar försämrade finansiella resultat till följd av COVID-19


2020-05-08

Bild: Tallink Grupp

Tallink Grupp har idag publicerat sina finansiella resultat för Q1 2020. Siffrorna visar ett försämrat totalresultat för årets tre första månader jämfört med samma period 2019. Koncernens icke reviderade konsoliderade intäkter under första kvartalet var 154,9 miljoner euro, en minskning med 13,4 procent jämfört med Q1 2019 (totala intäkter under Q1 2019 var 178,9 miljoner euro) och nettoförlusten ökade med 19,6 procent till totalt 30,2 miljoner euro (nettoförlust Q1 2019 uppgick till 25,3 miljoner euro). Gruppens oreviderade EBITDA under första kvartalet 2020 var -1,3 miljoner euro (3,8 miljoner euro under första kvartalet 2019).

Årets två första månader (januari och februari) inleddes positivt med ökade passagerarsiffror i såväl januari som februari med 12,4 procent respektive 8 procent. Som ett resultat av det undantagstillstånd som förklarades i Estland, Lettland och Finland på grund av den globala Coronaviruspandemin i mitten av mars och det faktum att företagets hemmamarknader då stängde sina gränser, sjönk passagerarantalet kraftigt med 59,3 procent i mars och nästan 96 procent i slutet av april.

Trots att passagerarantalet minskade under första kvartalet lyckades Tallink Grupp öka antalet lastenheter som transporterades med fartygen i flottan med 7 procent under månaderna januari - mars 2020. Stödet från både de estniska och finska myndigheterna har varit avgörande för att säkerställa det fortsatta flödet av varor mellan de nordiska och baltiska länderna under denna utmanande tid. Ökningen av godstransporter under kvartalet är positiv men dock inte tillräcklig för att motverka den nästan fullständiga frånvaron av alla andra intäkter för företaget.

Förutom drastiskt minskade passagerarantal har företagets intäkter också sjunkit sedan mitten av mars då endast 5 av företagets 14 fartyg för närvarande är i trafik på Östersjön och endast 1 av de 4 hotellen håller öppet med en beläggningsnivå på nära noll.

Huvudfokus för Tallink Grupp förblir för närvarande strikt kostnadskontroll och kassaflödeshantering samt likviditetsstödförhandlingar för att säkerställa företagets bärkraftighet.

– Innan mars var vi på väg mot ett starkare Q1 än vi hade 2019, men nu bara veckor senare står vi inför utmaningar vi aldrig tidigare upplevt. Eftersom det för närvarande fortfarande inte finns någon klarhet i när denna globala kris kommer att få ett slut och hur kommer vi ut ur den, är det också svårt att förutsäga hur de kommande månaderna kommer att se ut. Verksamheten hos företag inom turistsektorn och våra framtida resultat beror direkt på de beslut som fattas av regeringarna i våra länder om att öppna upp samhällena igen, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp, och fortsätter:

– När vi nu börjar se försiktiga tecken på att gränserna börjar öppnas upp igen så arbetar vi självklar för fullt med att planera och förbereda för en återgång till normal trafik och med förstärkta säkerhetsåtgärder ombord på våra fartyg, i våra hotell, restauranger, butiker och kontor. Allt för att garantera en trygg miljö för såväl våra kunder som våra anställda. Det är uppenbart att återgången till full kapacitet kommer att bli en gradvis process och att det kommer att krävas nära samarbete mellan branschen och myndigheterna för att återupprätta människors tillit till resande. Men det är också tydligt att våra kunder är vill och är redo att återvända till havet och sina grannländer förutsatt att vi gör allt vi kan för att erbjuda våra tjänster med människors hälsa och säkerhet i fokus.



Källa: Tallink Grupp


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se