Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Uniper blir delägare i Liquid Wind – investerar i vätgas och elektrobränslen


2021-03-11

Visualisering av Liquid Winds anläggning för produktion av elektrometanol.
Bild: Uniper
Visualisering av Liquid Winds anläggning för produktion av elektrometanol.

Uniper blir delägare i det svenska företaget Liquid Wind som utvecklar elektrobränslen baserade på vätgas med inriktning mot fartygstransporter. Uniper blir därmed den näst största investeraren i bolaget, som nu står i begrepp att bygga en första anläggning i Örnsköldsvik för produktion av elektrometanol (eMetanol).

Anläggningen kommer att producera 50 000 ton eMetanol per år med hjälp av fossilfri vindkraft och återanvänd, biogen koldioxid. Anläggningen är tänkt att möjliggöra fossilfri sjöfart, och beräknas sänka koldioxidutsläppen med 100 000 ton per år när den enligt plan står klar år 2023/24.

– Efterfrågan på renare bränsle inom sjöfarten håller på att öka, och vi räknar med att kunna utveckla och bygga 500 anläggningar fram till 2050. Det skulle förhindra utsläpp av 50 miljoner ton koldioxid varje år, vilket motsvarar Sveriges årliga utsläpp, säger Claes Fredriksson, VD och grundare, av Liquid Wind.

Elektrobränslen baserade på vätgas är ett snabbt växande område som i korthet handlar om att producera flytande och koldioxidneutrala bränslen med hjälp av elektricitet. Uniper är en ledande aktör i Europa på vätgas, och har flera projekt under utveckling i Sverige och redan driftsatta anläggningar i Tyskland.

– Vår starka kompetens på vätgasområdet kommer att vara till nytta för Liquid Wind, samtidigt som vi vinner kunskap och erfarenhet inom elektrobränslen. Sverige står inför en energiomställning där Uniper vill vara med och bidra till att ställa om till ett koldioxidneutralt samhälle samtidigt som vi vill utveckla industrins konkurrenskraft, säger Johan Svenningsson, VD på Uniper Sverige.

– Inom 30 år behöver vi öka elproduktionen med uppemot 100 TWh, och den utvecklingen drivs bland annat av elektrobränslen. Liquid Wind har en stark affärsmodell och vårt mål är att ta en central position i distributionsledet av eMetanol, förklarar Johan Svenningsson.

Transportsektorn är en stor källa till utsläpp och behöver ställa om till fossilfrihet. Och Liquid Winds verksamhet är framför allt inriktad mot sjöfart och tunga transporter, där det finns ett stort behov av fossilfria flytande bränslen. Här kommer elektrobränslen som eMetanol att spela en viktig roll i framtiden.

– Vi är mycket glada över möjligheten att få jobba tillsammans med Uniper och få tillgång till deras breda och djupa kunskap. Vi ser fram emot samarbetet och möjligheten att identifiera ytterligare områden där vi tillsammans kan skapa mervärden som bidrar till en snabbare omställning till en fossilfri värld, säger Claes Fredriksson.


källa: Uniper


Tipsa en vn Skriv ut



Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur. 
Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur.
 

Luleå Hamn och Stegra tecknar avtal om logistiklösning

Nu har Luleå Hamn och Stegra tecknat avtal om en logistiklösning och arrende som skapar förutsättningar för godsökningar till och från Luleå Hamn.

Läs mer
Zinga


Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges...

Läs mer
Ulefos
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Vattenfall
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Zugol 550


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se