Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

WSP framtidssäkrar slussarna i Trollhätte kanal


2021-09-16

Bild: Ruth Nocke

Slussarna i Trollhätte kanal är över 100 år gamla och deras tekniska livslängd är snart passerad. För att sjöfarten ska kunna fortsätta att fungera och även utvecklas har WSP fått i uppdrag att utreda och projektera nya slussar i kanalen.

– De nya slussarna behövs för att uppfylla dagens och framtidens behov av godstrafik. Vissa industrier i området kring Vänern är helt beroende av sjöfarten som dessutom är viktig ur miljösynpunkt då det innebär en minskad andel transporter via lastbil. Nya slussar kommer även gynna båtturismen och den lokala turistnäringen, säger Per Friberg, anbudsansvarig, WSP.

Trollhätte kanal sträcker sig mellan Vänersborg och Göteborg och är cirka 82 kilometer lång. Det finns sex slussar på sträckan - en i Brinkebergskulle, fyra i Trollhättan och en i Lilla Edet. Slussarna kompenserar för de 44 meters nivåskillnad som råder mellan Vänern och Kattegatt. Projektet Trollhätte kanal omfattar byggnation av nya slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg. WSPs uppdrag innefattar dels utredning och projektering, tillståndsansökan och upprättande av förfrågningsunderlag, och dels även möjlighet att bistå beställaren i byggnationen av de nya slussanläggningarna. Infrastruktur såsom vägar, broar med mera i anslutning till anläggningarna ingår även det i projektet.

Slussarna och Trollhätte kanal är helt avgörande för en rad industrier i området, och då det inte finns möjlighet till ersättningstrafik kommer fartygen fortsätta att trafikera de befintliga slussarna under projektets genomförande.

– Det här är ett unikt, prestigefyllt och mycket avancerat uppdrag som vi är väldigt glada att ta oss an. Som det internationella bolag WSP är, besitter vi stark lokal kompetens och närvaro, samtidigt som vi kan erbjuda vår kund internationell spetskompetens och erfarenhet inom vissa områden, vilket innebär att vi kommer få användning av en stor del av vår samlade expertis i detta tekniskt utmanande projekt, säger Per Friberg.


Källa: WSP


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se