Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Så ska svenska hamnar klara den nya logistikvärlden


2021-09-17

APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.
Bild: APM Terminals Gothenburg
APM Terminals Gothenburg har identifierat tre framgångsfaktorer för att klara de nya förutsättningarna på containermarknaden.

Hamnar med stor flexibilitet, balanserade flöden och fördelaktigt logistikläge klarar sig bäst, visar färska siffror från Sveriges Hamnar. Här utreder APM Terminals Gothenburg framgångsfaktorerna närmare.

Logistikkedjan är fortsatt under stor press och den svenska containermarknaden står i det närmaste stilla. Några hamnar klarar de nya förutsättningarna bra, medan andra har det betydligt tuffare.


Volymtillväxt motsvarande en hel hamn
Sveriges största containerterminal APM Terminals, är en av få hamnar som fortsatt växer på en stagnerad marknad.

– Vi har vuxit med 5 000 TEU under årets första halva jämfört med samma period föregående år. Tillväxten kan jämföras med den totala containervolymen i en mellanstor svensk hamn, säger Per Wahlström, marknadsanalytiker på APM Terminals Gothenburg.


Skapa bra flyt i flödena genom stor kapacitet och flexibilitet
Till följd av störningarna i den globala värdekedjan och det höga trycket på logistiklösningar, har fartyg blivit stillastående i världshamnarna. Fartyg hamnar efter sin tidtabell, vilket orsakar köbildning, förseningar och stora kostnader.

– Fartygen ska ligga i hamn så lite som möjligt för att frigöra transportkapacitet. Därför har vi gjort stora investeringar för att hålla fartygen i omlopp. Exempelvis sätter vi in extra resurser för att veckovis kunna ta emot extraanlöp. Samtidigt erbjuder vi mycket flexibla servicetider, något som uppskattas av våra kunder, förklarar Martin Karlsson, Operationellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.


Balanserade godsflöden, som skapar tillgång till tomcontainrar
Bra balans mellan import- och exportflöden ökar transportkapaciteten för exportbolagen och mildrar stora kostnader och förseningar.

– På APM Terminals i Göteborg har vi naturligtvis, likt alla andra hamnar, mött stora utmaningar till följd av den globala pandemin. En stor fördel är dock att vi tar emot och hanterar ett balanserat flöde av import och export. Genom att ta emot import, möjliggör vi plats för exportgods eftersom containrarna ständigt är i omlopp och återanvänds. Detta har varit en stor fördel för våra exportkunder och för hela landets ekonomi, säger Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.


Gynnsamt logistikläge
Göteborgs hamn är känt för att ha Sveriges bästa logistikläge. Här skeppas närmare hälften av landets totala import- och exportgods, via APM Terminals Gothenburg.

– Som en del av Sveriges största godsnav i Göteborgs hamn, har APM Terminals nära till de stora hubbarna på kontinenten. Det goda logistikläget, i kombination med vår effektiva hantering, gör att fartygen snabbt kan återvända till kontinenten efter att ha lämnat last i Sverige, förklarar Magnus Lundberg.


Källa: APM Terminals


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se