Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Så blir nya färjeterminalen vid Slussen


2022-06-21

Så blir nya färjeterminalen vid Slussen (bilden är en illustration).
Bild: SL
Så blir nya färjeterminalen vid Slussen (bilden är en illustration).

Nu står det klart hur den nya färjeterminalen vid Slussen ska se ut. Ponton med fyra angöringsplatser, 150 kvm terminal och personalutrymmen och samtidigt förbereds för eldrift som standard i sjötrafiken.
– Det är en stor investering i en ny knutpunkt och en modernisering för Stockholm och Stockholms sjötrafik, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för trafiknämnden.


– Terminalen är ett viktigt steg i omställningen av Stockholms sjötrafik. Den kommer möjliggöra framtida laddning av elfartyg och samtidigt öka möjligheterna att bygga ut kollektivtrafiken till sjöss med en god koppling till resten av kollektivtrafiknätet. Detta gäller såväl Djurgårdsfärjan, som pendelbåtstrafiken och Skärgårdstrafiken. Sjötrafiken har Stockholms nöjdaste kollektivtrafikresenärer och detta är ett sätt att göra det ännu mer attraktivt att resa klimatsmart i vår region, Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikberedningen.

– En modern färjeterminal blir en viktig del av framtidens Slussen, och med kapacitet för framtidens resande. Tillgänglig och funktionell, med bra kringservice och framför allt för smidiga och effektiva resor där man enkelt kan kombinera båt med buss och tunnelbana, Sara Svanström (L), gruppledare i trafiknämnden.

– En ny terminal för färjetrafiken är ett viktigt steg för att på sikt kunna elektrifiera båttrafiken i Region Stockholm, säger Tomas Eriksson (MP), vice ordförande i trafiknämnden

– En ny färjeterminal är ett viktigt steg för att utveckla pendelbåtstrafiken på Saltsjön. Vi är redo, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.


Fakta:
En ny färjeterminal vid Slussen ska nu beslutas kring. Den nya färjeterminalen ska byggas vid Skeppsbrokajen och i anslutning till bron mot Slussen. Bygget påbörjas i maj 2023 och färjeterminalen planeras invigas i juli 2025.

Budgeten för beslutet är 120 miljoner kronor. Färjeterminalen ska svara mot behovsbilden för kollektivtrafiken på vatten i ett 2050-perspektiv där en ökad kapacitet för kollektivtrafik på vatten i bytespunkt. Fler väntas resa och fler väntas resa via Slussen. För att möjliggöra detta beslutar nu Trafiknämnden att en ny färjeterminal på Skeppsbron ska samla all regiondriven kollektivtrafik på vatten i en bytespunkt. Detta innebär att terminalen anpassas för att inrymma såväl djurgårdstrafiken som nya pendelbåtslinjer och WÅAB:s trafik vid Slussen.

Färjeterminalen kommer att få en större ponton som anläggs i anslutning till terminalbyggnaden. Pontonen ska inrymma fyra angöringsplatser, där två ska vara anpassade för djurgårdstrafiken och två för pendelbåtstrafik/WÅAB. Pontonen ska också vara utformad för möjliggöra att viserade resenärer på ett säkert sätt ska kunna vänta på pontonen innan ombordstigning.

En terminalbyggnad om 150 kvadratmeter byggs vid Skeppsbrokajen som utöver personalutrymmen också inrymmer service genom lokal för kommersiella ändamål som underlättar för resenärer i anslutning till resan samt bidrar till trygghet på platsen. Färjeterminalen ska vara förberedd för framtida eldrift genom att tillgodose installationsbehoven och erforderliga utrymmen för detta.


Källa: Blågröna koalitionen i Region Stockholm

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se