Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Vätgastankstation för tung trafik ska byggas – vid Göteborgs hamns lastbilstätaste punkt


2022-09-16

Visionsbild över den kommande vätgastankstationen i Göteborgs hamn. 
Bild: Nilsson Energy/Göteborgs Hamn AB
Visionsbild över den kommande vätgastankstationen i Göteborgs hamn. 

En vätgastankstation för tung trafik planeras i Göteborgs hamn. Stationen kommer att ligga i direkt anslutning till entrén till Gothenburg RoRo Terminal – en av de mest lastbilsintensiva platserna i Sverige. Stationen kommer uteslutande att leverera grön vätgas och ska stå klar i september 2023.

– Det är ett efterfrågat tillskott i hamnen, som också ligger helt i linje med vår strategi att skapa förutsättningar för att accelerera transportindustrins omställning till fossilfritt, säger Göteborgs Hamn AB:s innovationschef Viktor Allgurén.

Stationen kommer att ligga precis intill port 6 – entrén till Gothenburg RoRo Terminal. Infarten som leder in till porten en av Sveriges tyngst trafikerade vägar med 350 000 tunga fordonspassager varje år. När Stena Line under de kommande åren förväntas omlokalisera sin nuvarande Tysklands- och Danmarksterminaler till Arendal strax väster om roroterminalen kommer trafiken att öka ytterligare i närområdet.

– Att bygga upp lagring av förnybar energi i vätgas är en viktig pusselbit till hur vi når klimatmålen. Då Göteborgs hamn är ett strategiskt viktigt nav för tunga transporter i Sverige kan vi, genom att i direkt anslutning till hamnen bygga en vätgastankstation, tillsammans med hamnen och dess olika intressenter tydligt bidra till framtidens fossilfria transporter, säger Martina Wettin, medgrundare och affärsutvecklingsansvarig på Nilsson Energy.

En stor portion ödmjukhet krävs dock inför uppgiften att placera en vätgastankstation i hjärtat av Nordens största godsnav. Eventuella störningar kan få följdeffekter i hela logistiksystemet.

– En vätgastankstation innehåller stora mängder energi under tryck, så vi har en riskhantering och inte minst en tillståndsprocess framför oss som vi är väldigt ödmjuka inför. Men vi känner oss väldigt trygga att gå framåt i det här projektet med Nilsson Energy som har lång erfarenhet på området och som är den mest välrenommerade aktören på vätgasmarknaden i Sverige, säger Viktor Allgurén.

Även de intilliggande terminalerna ser möjligheter med den kommande tankstationen. För kunderna som använder terminalerna, såväl som för sina egna lastnings- och lossningsverksamheter.

– Placeringen är optimal för våra lastbilskunder och ger även oss som terminaloperatör möjlighet att tanka vätgas med våra framtida arbetsmaskiner. Som närliggande granne till den nya vätgastankstationen är frågor om säkerhet och risk självklart viktiga, säger Maria Franksen, VD för Gothenburg RoRo Terminal.


Två mer än dubbelt så bra som en
Utöver Nilsson Energys vätgastankstation planeras även ytterligare en station i hamnen. 2023/2024 öppnar Circle K/OG Green Fuels för vätgastankning vid Vädermotet i hamnen, bara fem minuter öster om Nilsson Energys station. Att ha två av varandra oberoende vätgastankstationer i hamnområdet är mer än dubbelt så viktigt som att bara ha en, menar Viktor Allgurén:

– Det viktigaste med att ha två stationer är tryggheten i att det utan avbrott kommer att vara möjligt att tanka vätgas i hamnen, oavsett om en station skulle vara stängd för underhåll eller liknande. Det skapar en robusthet i infrastrukturen som är en avgörande faktor för de åkerier som funderar på att ställa om delar av sina fordonsflottor till bränslecellsdrift.

Satsningen på att bygga ett nätverk av vätgastankstationer i hamnen är en del av Tranzero Initiative – ett utsläppsreduktionsinitiativ initierat av Göteborgs Hamn AB, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Målet är att accelerera omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ som till exempel grön vätgas. Siktet är inställt på landtransporter såväl som sjötransporter.


Fakta: Vätgastankstation vid port 6 i Göteborgs hamn
Var: I Göteborgs hamn vid port 6, i direkt anslutning till Gothenburg Roro Terminal och Arken kombiterminal.
När: Klart före september 2023
Hur: Stationen kommer att leverera grön vätgas producerad genom sol, vind eller vattenkraft.
Kapacitet vätgas: 1500 kg, ca 35 lastbilar/dygn
Hur många fordon kan tanka samtidigt: 2
Investeringskostnad: 35 mkr. Projektet finansieras i sin helhet av Energimyndigheten.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se