Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Echandia sluter avtal med danska Molslinjen om batterisystem till två nya elektrifierade fartyg


2022-11-21

Bild: Echandia

Echandia har valts ut som leverantör av batterisystem för två helelektrifierade fartyg till Danska Molslinjen. De två färjorna ska trafikera Alslinjen och Samsølinjen med start 2024. Batterisystemen kommer att ha en total kapacitet på cirka 7 MWh.

Färjorna är designade av OSK-ShipTech för Molslinjen och kommer att byggas av Cemre Shipyard för leverans 2024. Echandias system valdes ut baserat på en låg total ägandekostnad i kombination med starka säkerhetsfunktioner och låg vikt.

Echandias batterisystem har en hög nyttjandegrad av den installerade kapaciteten, som resulterar i en total systemstorlek och vikt som få konkurrerande system kan matcha. Samtidigt ger detta också totalt sett ett betydligt lägre koldioxidavtryck.

– Den låga totalkostnaden över livstiden i kombination med produkternas höga säkerhetsnivå och låga vikt var nyckelfaktorer för valet av Echandia som batterileverantör. Att välja ett system med längre livslängd är dessutom fullt logiskt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Ole Berg-Hansen, Chefsingenjör Molslinjen.

Den maritima världen utvecklas nu i snabb takt mot lösningar med nollutsläpp och allt större fartyg som kan köras enbart med batterier. Molslinjens satsningar på eldrivna passagerarfärjor som laddas med energi från vindkraft representerar ett nytt paradigm för maritim elektrifiering. Detta är i linje med Echandias vision för framtiden, med elektriska, autonoma fartyg som skapar tysta, rena och säkra passagerarupplevelser.

Echandia har tidigare framgångsrikt levererat batterisystem till bogserbåtsmarknaden och mindre passagerarfärjor, som till exempel de i Köpenhamn och i Kochi, Indien. Kontraktet för Molslinjens nya färjor utgör en viktig etablering för Echandia i segmentet för större RoRo- och RoPax-färjor.

– För Echandia är detta ännu ett genombrott. Molslinjen visar vägen och vi tror att många andra operatörer kommer att följa deras exempel i framtiden. För oss innebär affären ett steg mot att leverera större passagerarfärjor där vikt, totalkostnad och säkerhet är viktiga aspekter, säger Fredrik Hellström, vd Echandia.

De nya fartygen kommer att ha en kapacitet på 600 passagerare och 188 bilar samt en total längd på 116,8 meter. Fartygen är förberedda för autonom segling mellan hamnar, med automatisk dockning och laddning vid kaj. Energilagret på 3,1 MWh respektive 3,8 MWh kommer att vara fulladdat på 20– 25 minuter.


Källa: Echandia

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se