Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nytt avgiftssystem för att ladda fordon på statliga elvägar


2022-11-10

Fordonsägare kommer att kunna teckna avtal digitalt, alternativt ansöka om tillstånd, för att ladda fordon på elvägar. Transportstyrelsen föreslår inledningsvis ett förenklat avgiftssystem i samband med att den första statliga elvägen öppnas för trafik 2026.

Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen undersökt hur ett system för att ta ut avgifter för att köra på statliga elvägar skulle kunna se ut. I uppdraget ingick att titta på hur ett tekniskt system, datahantering och ansvarsfördelning bör utformas.

– Innan ett fordon kan köra på elvägen måste det först kontrolleras att fordonet har behörighet för det. Vi föreslår att Transportstyrelsen ansvarar för att meddela Trafikverket vilka fordon som är behöriga att ladda på elvägen, och skickar ut avier för betalning på motsvarande sätt som gäller för trängselskatt och infrastrukturavgifter, säger Jonny Geidne, utredare på Fordonsinformation, Transportstyrelsen.


Fordonets ID ger underlag till betalning för användningen
Trafikverket föreslås få ansvar för att genomföra tillträdeskontroller vid vägen för att identifiera unika fordons-ID. Kontrollen görs via utrustning som antingen kommer att finnas i fordonet eller i elvägsanläggningen.

Information om vilket fordons-ID som anslutit till vilken anläggning, vid vilken tidpunkt och vilken mängd el som har tagits ut kommer att skickas till Transportstyrelsen, som via fordonets ID identifierar fordonsägaren med hjälp av vägtrafikregistret, VTR.

Tjänsten ska vara utformad så att ägare både till svensk- och utlandsregistrerade fordon kan använda den. Bara fordon som inte har användnings- eller körförbud kan få tillstånd att ladda el från statliga elvägar. Vidare föreslår Transportstyrelsen att fordonsägare som sedan tidigare har skulder gällande brukaravgifter för elvägar inte ska få tillstånd att ladda sina fordon.


Fast månadskostnad till att börja med
Det förenklade avgiftssystemet som föreslås i samband med den första statliga elvägen 2026 baseras på en abonnemangslösning med en fast månadskostnad. Under en övergångsperiod, när antalet användare av elvägen är relativt begränsat, är bedömningen att ett sådant system är tillräckligt.


Källa: Transportstyrelsen

Tipsa en vn Skriv ut



Omexom tar en betydande roll i utbyggnaden av det svenska stamnätet
Omexom tar en betydande roll i utbyggnaden av det svenska stamnätet

Omexom stärker transmissionsnätet i norra Sverige med två nya projekt för Svenska kraftnät

Omexom har fått i uppdrag att genomföra två omfattande projekt för Svenska kraftnät, där vi moderniserar transformatorstationerna Vaple (220 kV) i Sundsvall och...

Läs mer
Zinga
De nya stolparna är dimensionerade för att klara högre krafter framöver, då man troligen kommer vilja byta faslina för mer överföringskapacitet.

Uppgradering av elnätet i Falköping

Nu pågår en förstärkning och uppgradering av elnätet från...

Läs mer
Ulefos
Elin Bertilsson Mittnät

”Vi har byggt en stark infrastruktur men framtiden kräver mer”

Hallå där Elin Bertilsson, VD för samverkansbolaget Mittnät och med lång...

Läs mer
Vattenfall


Elnäten avgörande för Sveriges elektrifiering

Det svenska elsystemet genomgår stora förändringar för att möta ett...

Läs mer
Zugol 550


Växjös elnät framtidsäkras med ny transformator

En växande stad ställer högre krav på elförsörjningen. För att...

Läs mer


GARO introducerar ett nytt kabelskåp för belysning och fördelning

Med fokus på hållbarhet och funktionalitet presenterar GARO ett nytt, innovativt...

Läs mer


GlobalConnect stärker den digitala infrastrukturen i Krokoms kommun med nytt stamnät

GlobalConnect intensifierar arbetet med att förbättra den digitala infrastrukturen i...

Läs mer


Redo för en smidig och framtidssäker laddlösning? Zpark hjälper dig hela vägen!

Vi på Zpark förstår vikten av en stabil och pålitlig laddsystem, sä...

Läs mer


Enkel betalning av elbilsladdning och parkering med GAROs nya betalstationer

GARO presenterar nya betalstationer

Efterfrågan på enkla och säkra betallö...

Läs mer


Skövde Energi öppnar tre nya laddstationer för tunga fordon och inleder samarbete med laddoperatören Gito Heavy Charging Solutions

Under september öppnar Skövde Energi upp nya laddstationer i Norra Ryd Skövde, Vara...

Läs mer
Optimal, säker passerkontroll för kritisk infrastruktur 

Optimal, säker passerkontroll för kritisk infrastruktur – kostnadsfri programvara för nedladdning eller 12 månaders gratis molnprenumeration

Salto erbjuder nu ett års gratis molnprenumeration eller kostnadsfri programvara för...

Läs mer


Umeå Energi stärker infrastrukturen för framtidens Umeå

Med fokus på att möta behoven i ett växande Umeå genomför Umeå...

Läs mer
OKQ8 öppnade tidigare i veckan supersnabbladdare i både Båstad och Piteå. Det gör laddnätverket med supersnabbladdare på 100 stationer till det största i Sverige. 

Med 100 stationer är OKQ8 och Skellefteå Kraft störst i Sverige på supersnabbladdning

OKQ8 öppnade tidigare i veckan supersnabbladdare i både Båstad och Piteå....

Läs mer
<span>Volvo CE:s stora 30-tons nätanslutna grävmaskin ingick i Electric Worksite-testerna. </span>

Studie visar att elektrifierade byggarbetsplatser är möjliga med många vinster för samhället

Eldrivna maskiner gör ett lika bra jobb som dieselmaskiner – utan avgaser och med bä...

Läs mer

Närproducerad kabel till fördelningsstationer

Allt fler företag väljer att etablera sig i industriområdet södra Stigamo,...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se